W związku z trudną sytuacją finansową samorządowy zakład budżetowy nie zapłacił należnego gminie podatku od nieruchomości i wystąpił z wnioskiem o jego umorzenie. Jak w księgach zakładu ująć to umorzenie?
Z przepisów art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy o rachunkowości wynika, iż koszty i przychody związane pośrednio z działalnością operacyjną jednostki, w tym dotyczące odpisania należności i zobowiązań przedawnionych, umorzonych, nieściągalnych, z wyjątkiem należności i zobowiązań o charakterze publicznoprawnym nieobciążających kosztów, stanowią pozostałe koszty lub przychody operacyjne.
Umorzone przez gminę zobowiązanie z tytułu podatku od nieruchomości, którego wartość pierwotnie obciążyła koszty działalności operacyjnej zakładu, zalicza się do pozostałych przychodów operacyjnych. Na podstawie decyzji jednostki samorządu terytorialnego zakład budżetowy może zatem dokonać zapisu:
|
Należy przy tym zaznaczyć, iż podatek od nieruchomości jest podatkiem regulowanym przepisami ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. nr 95, poz. 613 ze zm.), do którego mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.). Stosownie zaś do art. 51 i 53 Ordynacji podatkowej, niezapłacony w terminie płatności podatek (a także niewpłacona w terminie rata podatku) stanowi zaległość podatkową, od której naliczane są odsetki za zwłokę. Jednocześnie z art. 67a § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej wynika, iż w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, organ podatkowy – na wniosek podatnika – może umorzyć nie tylko zaległość podatkową, ale i odsetki za zwłokę (w całości lub w części).
Jeśli jednostka (zakład budżetowy) naliczyła i ujęła w księgach odsetki za zwłokę w zapłacie podatku od nieruchomości (zapisem: Wn konto 751, Ma konto 225), ich umorzenie powinna odnieść na dobro przychodów finansowych, zapisem:
– Wn konto 225 "Rozrachunki z budżetami", – Ma konto 750 "Przychody finansowe". |
|