Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Rachunkowość budżetowa  »   VAT odliczony przy zakupach finansowanych z dotacji celowej
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

VAT odliczony przy zakupach finansowanych z dotacji celowej

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 7 (367) z dnia 1.04.2014

Jako samorządowy zakład budżetowy otrzymaliśmy z gminy dotację celową na zakup środka trwałego. Od powyższego zakupu odliczyliśmy VAT naliczony w pełnej wysokości. Wraz z rozliczeniem dotacji, złożyliśmy do gminy pismo z prośbą o pozostawienie do dyspozycji zakładu podatku VAT od zakupionego środka trwałego. Otrzymaliśmy decyzję przychylającą się do naszej prośby. Jak w takiej sytuacji zaksięgować pozostawiony w naszej dyspozycji VAT naliczony? Czy kwotę tego podatku należy przeksięgować z konta funduszu na konto pozostałych przychodów operacyjnych?

Otrzymanie środków pieniężnych w formie dotacji celowej, przeznaczonej na zakup środka trwałego, ewidencjonowane jest w księgach zakładu budżetowego na koncie 131 "Rachunek bieżący samorządowych zakładów budżetowych" w korespondencji z kontem 800 "Fundusz jednostki".

Z opisu konta 800 – zamieszczonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 289), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie szczególnych zasad rachunkowości budżetowej – wynika bowiem, że na stronie Ma tego konta ujmuje się m.in. wpływ środków przeznaczonych na finansowanie inwestycji.

Warto przy tym zaznaczyć, iż – zgodnie z przepisami § 38 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. nr 241, poz. 1616) – dotacje celowe udzielone samorządowemu zakładowi budżetowemu z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być wykorzystywane wyłącznie na cele, na które zostały przyznane. Dotacje te, w części, w jakiej nie zostały wykorzystane w roku budżetowym, podlegają zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Samorządowy zakład budżetowy, który miał prawo odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych z dotacji celowej, rozlicza się z jednostką samorządu terytorialnego kosztami netto poniesionymi na zakup albo wytworzenie środka trwałego, a odzyskanie tego podatku przez zakład powinno następować wyłącznie w ramach rozliczenia podatkowego, a nie w formie dotacji.

Z pytania wywnioskować można, że ze środków pochodzących z otrzymanej przez zakład budżetowy dotacji celowej opłacone zostały zobowiązania dotyczące inwestycji w kwotach brutto (łącznie z VAT). Jednocześnie – w związku z tym, że pytający zakład ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od dokonywanych zakupów – wartość środków trwałych bądź środków trwałych w budowie (inwestycji) została pomniejszona o ten podatek. W takiej sytuacji, po dokonaniu rozliczeń VAT, dotacja celowa udzielona na inwestycję podlega zwrotowi do budżetu w części dotyczącej odliczonej kwoty VAT. Zwracana do urzędu gminy kwota księgowana jest przy tym zapisem: Wn konto 800, Ma konto 131.

W sytuacji gdy organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (tutaj: gminy) podejmie decyzję o zwolnieniu samorządowego zakładu budżetowego z obowiązku zwrotu VAT odliczonego przy zakupach finansowanych z dotacji celowej, zakład ten osiągnie dodatkowy przychód z tytułu nieodpłatnego otrzymania aktywów obrotowych. Kwotę odpowiadającą wartości tego podatku wskazane jest wówczas przeksięgować z konta funduszu jednostki na dobro pozostałych przychodów operacyjnych. Odbywa się to, pod datą powzięcia stosownej decyzji, zapisem:
      – Wn konto 800 "Fundusz jednostki",
      – Ma konto 760 "Pozostałe przychody operacyjne".

Przykład

I. Założenia:

1. Samorządowy zakład budżetowy otrzymał z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotację celową na zakup środka trwałego w wysokości: 24.600 zł. Powyższy zakup udokumentowany został fakturą na kwotę: 24.600 zł brutto (w tym VAT: 4.600 zł). Zakład odliczył VAT naliczony w pełnej wysokości. Na rachunek zakładu wpłynęły środki z urzędu skarbowego tytułem zwrotu VAT naliczonego w wysokości: 4.600 zł.

2. Wraz z rozliczeniem dotacji, zakład zwrócił się do gminy o pozostawienie odliczonego VAT w dyspozycji zakładu. Otrzymał decyzję pozytywną.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. WB – otrzymanie środków pieniężnych w formie dotacji celowej 24.600 zł 131 800
2. Faktura dokumentująca zakup środka trwałego:      
   a) kwota brutto 24.600 zł 300 240
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 4.600 zł 225 300
   c) kwota netto 20.000 zł 011 300
3. WB – uregulowanie zobowiązania wobec dostawcy 24.600 zł 240 131
4. WB – zwrot z urzędu skarbowego VAT naliczonego 4.600 zł 131 225
5. PK – przeksięgowanie kwoty odliczonego VAT (pozostającego w dyspozycji zakładu) na pozostałe przychody operacyjne 4.600 zł 800 760

III. Księgowania:

VAT odliczony przy zakupach finansowanych z dotacji celowej
Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Rachunkowość budżetowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.