Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Rachunkowość budżetowa  »   Upoważnienie skarbnika dla głównego księgowego samodzielnego publicznego zakładu ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Upoważnienie skarbnika dla głównego księgowego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 1 (361) z dnia 1.01.2014

Czy główny księgowy samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej powinien dysponować upoważnieniem skarbnika gminy przy udzielaniu kontrasygnaty dla czynności, które mogą powodować powstanie zobowiązań pieniężnych?

Przepis art. 46 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594) stanowi, że oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo wójt albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca wójta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez wójta osobą. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej. Regulacje określone w ww. art. 46 ustawy o samorządzie gminnym należy rozpatrywać łącznie z przepisami art. 49 ust. 1 tej ustawy, który wskazuje, że gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania gminy. Za odrębną od gminy osobę prawną należy uznać m.in. samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej (SP ZOZ).

Kontrasygnata skarbnika pełni szczególną rolę w strukturze ustrojowej jednostek samorządu terytorialnego. Stanowi ona bowiem dużą odpowiedzialność nałożoną na skarbnika, która dotyczy wszystkich etapów poprzedzających płatność dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a w zakresie wydatków także zaangażowanie środków. Podpis skarbnika jest dowodem dokonania przez niego wstępnej kontroli i potwierdzeniem, że jednostka samorządu terytorialnego posiada środki finansowe na uregulowanie zobowiązań. Jest on również wyrazem realizacji przez skarbnika obowiązku dbałości o prawidłowe gospodarowanie środkami budżetowymi. Kontrasygnata skarbnika jest warunkiem skuteczności prawidłowo złożonego oświadczenia woli jednostki samorządu terytorialnego. Oświadczenie woli jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy) bez kontrasygnaty jest wprawdzie ważne, lecz nie wywołuje skutków prawnych.

Umowa pozbawiona kontrasygnaty skarbnika jest bezskuteczna i jako taka nie wiąże stron. Sankcję nieważności czynności prawnej przewiduje art. 262 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.), zgodnie z którym czynności prawne polegające na: zaciąganiu kredytów i pożyczek, udzielaniu pożyczek, poręczeń i gwarancji oraz emisji papierów wartościowych, wymagają dla swej ważności kontrasygnaty skarbnika jednostki samorządu terytorialnego. Skarbnik, który odmówi kontrasygnaty, dokonuje jej na pisemne polecenie przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem przypadku, gdy wykonanie polecenia stanowiłoby przestępstwo albo wykroczenie. W takim przypadku powiadamia o tym organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego i regionalną izbę obrachunkową.

Natomiast zasady działania SP ZOZ, zaliczanych do podmiotów wykonujących działalność leczniczą, regulują przepisy ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217). Stanowią one m.in., że SP ZOZ prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w tej ustawie. SP ZOZ pokrywa z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności i reguluje zobowiązania (art. 52 ustawy o działalności leczniczej). Podstawą gospodarki SP ZOZ jest plan finansowy ustalany przez kierownika. SP ZOZ, co do zasady, pokrywa ujemny wynik finansowy we własnym zakresie (art. 59 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej). Może on jednak uzyskać środki finansowe na pokrycie tego ujemnego wyniku finansowego w sytuacji określonej w art. 59 ust. 2 ustawy o działalności leczniczej. Stanowi on, że podmiot tworzący SP ZOZ może, w terminie 3 miesięcy od upływu terminu zatwierdzenia sprawozdania finansowego SP ZOZ, pokryć ujemny wynik finansowy za rok obrotowy tego zakładu, jeżeli wynik ten, po dodaniu kosztów amortyzacji, ma wartość ujemną - do wysokości tej wartości. Ujemny wynik finansowy i koszty amortyzacji dotyczą roku obrotowego objętego sprawozdaniem finansowym. W przypadku niepokrycia tego ujemnego wyniku finansowego przez podmiot tworzący SP ZOZ, ciąży na nim - wynikający z art. 59 ust. 4 ww. ustawy - obowiązek wydania rozporządzenia, zarządzenia albo podjęcie uchwały o zmianie formy organizacyjno-prawnej albo o likwidacji SP ZOZ. Zobowiązania i należności SP ZOZ po jego likwidacji stają się zobowiązaniami i należnościami Skarbu Państwa albo uczelni medycznej, albo właściwej jednostki samorządu terytorialnego.

SP ZOZ zaliczane są - na podstawie art. 9 pkt 10 ustawy o finansach publicznych - do jednostek sektora finansów publicznych. Dlatego też obowiązują te jednostki również przepisy art. 53 i 54 tej ustawy stanowiące, że kierownik jednostki sektora finansów publicznych (w tym kierownik SP ZOZ) jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej tej jednostki. Głównym księgowym jednostki sektora finansów publicznych jest pracownik, któremu kierownik jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie prowadzenia rachunkowości jednostki, wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi, a także dokonywania wstępnej kontroli: zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym, kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych. Przepis ten zobowiązuje zatem do zatrudniania głównego księgowego w SP ZOZ, który jest niezależny w swoich działaniach od skarbnika jednostki samorządu terytorialnego.

SP ZOZ samodzielnie (niezależnie od gminy) prowadzi swoją działalność, z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów (w tym głównie z Narodowego Funduszu Zdrowia) pokrywa koszty działalności i reguluje zobowiązania. Za prowadzenie tej działalności odpowiedzialność ponosi kierownik danej jednostki przed organem założycielskim. Jako odrębna od jednostki samorządu terytorialnego osoba prawna, SP ZOZ może zaciągać zobowiązania, w tym z tytułu kredytów i pożyczek, które nie wymagają - naszym zdaniem - upoważnienia skarbnika jednostki samorządu terytorialnego. Dopiero w sytuacji, gdy SP ZOZ generuje straty finansowe, które nie mogą zostać pokryte we własnym zakresie (z funduszu zakładu SP ZOZ - por. art. 57 ust. 2 pkt 1 ustawy o działalności leczniczej) i nie zostaną one pokryte przez podmiot tworzący SP ZOZ - na podstawie art. 59 ust. 2 ustawy o działalności leczniczej, to - jak wskazano wyżej - właściwa jednostka samorządu terytorialnego zobowiązana jest do przejęcia zobowiązań pozostałych po likwidacji SP ZOZ.
Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Rachunkowość budżetowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.