Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Rachunkowość budżetowa  »   Nadwyżka środków obrotowych wpłacana przez zakłady budżetowe do ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Nadwyżka środków obrotowych wpłacana przez zakłady budżetowe do budżetu jednostki samorządu terytorialnego

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 2 (338) z dnia 20.01.2013

Jako samorządowy zakład budżetowy jesteśmy zobowiązani do wpłaty do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżki środków obrotowych. Jak przebiegać będzie ewidencja księgowa operacji związanych z dokonaniem takiej wpłaty? W jaki sposób zaprezentować nadwyżkę środków obrotowych wpłacaną do budżetu jednostki samorządu terytorialnego w sprawozdaniu finansowym zakładu budżetowego?


Zasady dokonywania wpłat nadwyżki środków obrotowych do budżetu jednostki samorządu terytorialnego

Samorządowe zakłady budżetowe zobowiązane są - na podstawie art. 15 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240 ze zm.) - do wpłaty do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżki środków obrotowych, ustalonej na koniec okresu sprawozdawczego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi inaczej.

Zasady dokonywania wpłat nadwyżki środków obrotowych do budżetu jednostki samorządu terytorialnego powinny zostać szczegółowo określone przez jednostkę nadrzędną. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, tworząc samorządowy zakład budżetowy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa terminy i sposób ustalania zaliczkowych wpłat nadwyżki środków obrotowych dokonywanych przez zakład do budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz sposób i terminy rocznych rozliczeń i dokonywania wpłat do budżetu.

Z kolei sposób ustalania nadwyżki środków obrotowych w samorządowych zakładach budżetowych regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. nr 241, poz. 1616). Stanowią one, iż samorządowy zakład budżetowy planuje jako wpłatę do budżetu jednostki samorządu terytorialnego różnicę między sumą planowanych przychodów, powiększonych o planowany stan środków obrotowych na początek roku, a sumą planowanych kosztów, powiększonych o planowany stan środków obrotowych na koniec roku. Planowany stan środków obrotowych samorządowego zakładu budżetowego na koniec roku nie może przekraczać 1/6 rocznych planowanych na rok następny kosztów wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń. Natomiast faktyczny stan środków obrotowych samorządowego zakładu budżetowego na koniec roku ustala się jako różnicę między sumą stanu środków obrotowych na początek roku i przychodów należnych związanych z prowadzoną działalnością a sumą opłaconych kosztów, zobowiązań i nieponiesionych wydatków na inwestycje finansowane ze środków własnych, ujętych w zatwierdzonym planie finansowym samorządowego zakładu budżetowego.


Ewidencja księgowa nadwyżki środków obrotowych samorządowych zakładów budżetowych

Do ewidencji nadwyżki środków obrotowych samorządowych zakładów budżetowych służy konto 820 "Rozliczenie wyniku finansowego". Dokonane lub należne wpłaty do budżetu z tytułu nadwyżki środków obrotowych tych jednostek ujmuje się na stronie Wn konta 820. Konto 820 ulega przy tym zamknięciu poprzez przeniesienie salda konta w roku następnym na konto 800. Taki sposób ewidencji wynika z rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości budżetowej.

Jednocześnie z opisu do konta 225 "Rozrachunki z budżetami" wynika, iż służy ono do ewidencji rozrachunków z budżetami m.in. z tytułu nadwyżek środków obrotowych. Na stronie Ma tego konta ujmuje się zobowiązania wobec budżetu, a na stronie Wn - wpłaty do budżetu.

Dokonywane przez samorządowy zakład budżetowy zaliczkowe wpłaty do budżetu z tytułu nadwyżki środków obrotowych mogą być ewidencjonowane zapisem:

      - Wn konto 820 "Rozliczenie wyniku finansowego",
      - Ma konto 131 "Rachunek bieżący samorządowych zakładów budżetowych".

Przy czym ustalone (naliczone) na koniec okresu sprawozdawczego zobowiązanie wobec budżetu jednostki samorządu terytorialnego z tytułu nadwyżki środków obrotowych samorządowego zakładu budżetowego księguje się zapisem:

      - Wn konto 820 "Rozliczenie wyniku finansowego",
      - Ma konto 225 "Rozrachunki z budżetami".

Wpłata nadwyżki środków obrotowych do budżetu jednostki samorządu terytorialnego (w terminach określonych przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego) ujmowana jest zapisem:

      - Wn konto 225 "Rozrachunki z budżetami",
      - Ma konto 131 "Rachunek bieżący samorządowych zakładów budżetowych".

Natomiast przeksięgowanie salda konta 820 na fundusz jednostki (w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego) odbywa się zapisem:

      - Wn konto 800 "Fundusz jednostki",
      - Ma konto 820 "Rozliczenie wyniku finansowego".


Prezentacja nadwyżki środków obrotowych w sprawozdaniu finansowym samorządowego zakładu budżetowego

Ujętą na koncie 820 "Rozliczenie wyniku finansowego" nadwyżkę środków obrotowych samorządowego zakładu budżetowego należy wykazać:

1) w pasywach bilansu w pozycji A.III. "Nadwyżka środków obrotowych (-)", jako liczbę ujemną oraz

2) w zestawieniu zmian w funduszu jednostki w pozycji IV. "Nadwyżka dochodów jednostek budżetowych, nadwyżka środków obrotowych samorządowych zakładów budżetowych".

Przedmiotowej nadwyżki nie wykazuje się w rachunku zysków i strat.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Rachunkowość budżetowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.