Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księga podatkowa  »   Przekwalifikowanie towaru handlowego na środek trwały - ujęcie ...
POLECAMY
P R E N U M E R A T A
www.czasopismaksiegowych.pl
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Przekwalifikowanie towaru handlowego na środek trwały - ujęcie w PKPiR

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 23 (1030) z dnia 10.08.2019

Prowadzę działalność gospodarczą, którą rozliczam w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów. W czerwcu 2019 r. kupiłem towar handlowy i ująłem jego wartość w kosztach uzyskania przychodów. W lipcu 2019 r. jednak zdecydowałem, że zatrzymam go na potrzeby swojej firmy i przekwalifikuję na środek trwały. Jakich zapisów dokonać w księdze w związku z takim przekwalifikowaniem?

Podatnik powinien skorygować w księdze zapisy dokonane w związku z nabyciem towaru handlowego. Po przekwalifikowaniu może natomiast ujmować w kosztach odpisy amortyzacyjne.

Wydatki na zakup towarów handlowych zalicza się bezpośrednio do kosztów podatkowych. Inaczej jest z wydatkami na zakup środków trwałych, które uwzględniane są w kosztach poprzez odpisy amortyzacyjne.

Wydatki poniesione na zakup towaru handlowego przeznaczonego do dalszej odsprzedaży ewidencjonuje się w księdze w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów według cen zakupu". Z § 17 ust. 1 rozporządzenia z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2017 r. poz. 728 ze zm.) wynika, że zakup takiego towaru musi być wpisany do księgi niezwłocznie po jego otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Przy czym, jeżeli towar handlowy zostanie dostarczony do zakładu lub podatnik dokona nim obrotu przed otrzymaniem od dostawcy faktury, koszt zakupu powinien zostać ujęty w księdze na podstawie szczegółowego opisu towaru handlowego sporządzonego przez podatnika lub specyfikacji dostawcy. Tak wynika z § 16 ust. 2 i 4 ww. rozporządzenia.

Jeżeli następuje zmiana przeznaczenia towaru handlowego i zamiast do odsprzedaży zostaje on przekazany jako środek trwały na potrzeby związane z prowadzoną działalnością, to takie przekwalifikowanie wiąże się z obowiązkiem dokonania odpowiednich zapisów w księdze. Wysokość kosztów uzyskania przychodów należy wówczas zmniejszyć o ujętą uprzednio w tych kosztach wartość towaru handlowego. Dokonuje się tego poprzez wyksięgowanie tej wartości z kolumny 10 zapisem ze znakiem minus lub na czerwono.

Konieczne może być także skorygowanie zapisów w innych kolumnach księgi, gdyż z kosztów należy wyłączyć nie tylko wydatek na zakup towaru handlowego, ale również pozostałe wydatki związane z nabyciem danego towaru, które po przekwalifikowaniu go na środek trwały wpływają na jego wartość początkową. Chodzi tu o koszty związane z zakupem danego składnika majątku naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, a w przypadku importu także koszty cła i podatku akcyzowego. Ponadto, jeżeli przed przekazaniem środka trwałego do używania naliczono różnice kursowe, to o kwotę tych różnic należy pomniejszyć przychody lub koszty podatkowe, a następnie o ich wartość skorygować wartość początkową środka trwałego.

Korekty zapisów dokonanych w księdze w związku z nabyciem towaru handlowego dokonuje się w miesiącu, w którym miało miejsce jego przekwalifikowanie na środek trwały.

Podatnik, uznając towar handlowy za środek trwały amortyzowany czy to jednorazowo, czy w czasie, ma obowiązek ujęcia go w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Ostatecznie wydatki na jego zakup podatnik będzie mógł uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne. Odpisy te ujmuje się w księdze w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki".

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księga podatkowa - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.