Prowadzę działalność gospodarczą polegającą na kupowaniu uszkodzonych pojazdów i sprzedawaniu pozyskanych z nich części. Jak tego rodzaju transakcje wykazać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?
Wydatki na zakup uszkodzonego pojazdu należy ująć w księdze w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". Natomiast sprzedaż części pozyskanych z takiego pojazdu należy zaewidencjonować w kolumnie 7 "Wartość sprzedanych towarów i usług". |
W PKPiR w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" ujmuje się zakup towarów handlowych i materiałów, zdefiniowanych w § 3 pkt 1 lit. a)-c) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2017 r. poz. 728 ze zm.). W rezultacie w kolumnie tej ewidencjonuje się:
Tym samym, wydatki na zakup uszkodzonego samochodu podatnik powinien ująć w PKPiR w kolumnie 10. Naszym zdaniem, takie rozwiązanie nie powinno być kwestionowane, mimo iż to nie samochód, ale części pochodzące z jego demontażu będą stanowiły towary handlowe w działalności podatnika. Należy przy tym pamiętać, by wartości poszczególnych wymontowanych części, które będą podlegały odsprzedaży, ponownie nie ujmować w księdze po stronie kosztów.
Z kolei przychód z tytułu sprzedaży pozyskanych części podatnik powinien ująć w PKPiR w kolumnie 7 "Wartość sprzedanych towarów i usług".
Wymontowane części, o ile nie zostaną sprzedane do końca roku, trzeba wykazać w spisie z natury sporządzanym na koniec roku podatkowego. Ich wyceny należy dokonać według cen zakupu lub nabycia albo cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia (§ 29 ust. 1 ww. rozporządzenia). Przy czym łączna wartość odzyskanych części nie powinna być wyższa od ceny kupionego samochodu.
|