Pracownicy są zatrudnieni w spółce cywilnej, która ma dwóch współwłaścicieli. Na koniec stycznia 2018 r. z pracownikami zostaną rozwiązane umowy o pracę za porozumieniem stron i będą oni bezpośrednio po ich rozwiązaniu zatrudnieni w jednoosobowej firmie jednego ze współwłaścicieli. Czy w tej sytuacji trzeba pracownikom wypłacić ekwiwalent za urlop, czy mogą przejść do nowej firmy z niewykorzystanym urlopem?
W podanych okolicznościach pracownicy zostaną zatrudnieni w innej firmie niż dotychczas, dlatego w dniu rozwiązania umów należy im wypłacić ekwiwalent za niewykorzystany urlop.
Jak przewiduje art. 171 § 1 K.p. w razie niewykorzystania przysługującego urlopu w całości lub części z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy, pracownik nabywa prawo do ekwiwalentu pieniężnego. Kodeks pracy przewiduje pewne wyjątki od tej zasady. W przypadku gdy strony umowy postanowią o wykorzystaniu urlopu w czasie pozostawania pracownika w stosunku pracy na podstawie kolejnej umowy o pracę zawartej z tym samym pracodawcą bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę z tym pracodawcą, nie ma on obowiązku wypłacenia ekwiwalentu za urlop (art. 171 § 3 K.p.). Pracodawca nie musi też wypłacać pracownikowi tego ekwiwalentu, gdy na podstawie odrębnych przepisów jest obowiązany objąć pracownika ubezpieczeniem gwarantującym mu otrzymanie świadczenia pieniężnego za czas urlopu, m.in. w postaci ekwiwalentu (art. 1721 § 1 K.p.).
W sytuacji przedstawionej w pytaniu po rozwiązaniu umów o pracę pracownicy podejmą zatrudnienie w zupełnie nowej firmie. Dlatego poprzedni pracodawca jest obowiązany rozliczyć się z nimi z przysługującego im urlopu. W razie niewykorzystania go w naturze należy wypłacić ekwiwalent.
|