Czy pełnienie przez pracownika służby terytorialnej wpływa na wymiar jego urlopu wypoczynkowego?
Okres urlopu bezpłatnego w związku ze służbą żołnierza obrony terytorialnej jest wliczany do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze, w tym wymiar urlopu wypoczynkowego za dany rok. Tak stanowi art. 132j ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1430 ze zm.), dalej ustawy, dodany z dniem 1 stycznia 2017 r. mocą art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej... (Dz. U. poz. 2138), dalej nowelą. Od tego dnia, zgodnie z art. 5 noweli zmieniono też treść art. 1552 K.p., który przewiduje proporcjonalne obniżanie urlopu wypoczynkowego w razie co najmniej miesięcznej nieobecności w pracy w danym roku kalendarzowym m.in. z powodu odbywania terytorialnej służby wojskowej pełnionej rotacyjnie.
Zwracamy uwagę! Wojska Obrony Terytorialnej weszły w skład Polskich Sił Zbrojnych 1 stycznia 2017 r. Terytorialną służbę wojskową żołnierz obrony terytorialnej pełni rotacyjnie lub dyspozycyjnie (art. 98m ust. 1 ustawy). Okres służby rotacyjnej jest okresem służby pełnionej w strukturach jednostki wojskowej, na stanowisku służbowym. Z kolei służba w dyspozycji to służba "w oczekiwaniu", podczas którego żołnierz wykonuje swoją pracę lub inne obowiązki (por. uzasadnienie do projektu noweli, dostępne na stronie internetowej www.sejm.gov.pl).
Z powołanych przepisów jednoznacznie wynika, że terytorialna służba wojskowa pełniona rotacyjnie, o ile trwa co najmniej miesiąc, a powrót do pracy następuje w tym samym roku, obniża wymiar urlopu wypoczynkowego.
Podobne stanowisko w tej sprawie zajęło Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w odpowiedzi na pytanie naszego Wydawnictwa nadesłanej 17 listopada 2017 r. Jak wyjaśnił resort pracy: "(...) na mocy szczególnego w stosunku do przepisów ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP przepisu art. 1552 § 1 pkt 3 Kodeksu pracy, do pracownika powracającego do pracy u dotychczasowego pracodawcy w ciągu roku kalendarzowego po trwającym co najmniej 1 miesiąc okresie odbywania terytorialnej służby wojskowej pełnionej rotacyjnie, stosuje się odpowiednio przepis art. 1551 § 1 pkt 2 K.p. (...)".
Służba terytorialna pełniona rotacyjnie jest co do zasady krótkotrwała - w każdym miesiącu mają to być minimum dwa dni, które są wolne od pracy zawodowej, ale może być ich także więcej, a jej okresy mogą być przerwane (art. 98m ust. 2, 3 i 5 ustawy). Z kolei zgodnie z § 2 rozporządzenia urlopowego, jeżeli okresy nieobecności w pracy wymienione w art. 1552 § 1 K.p. obejmują części miesięcy kalendarzowych, przy proporcjonalnym obniżeniu wymiaru urlopu wypoczynkowego, za miesiąc uważa się łącznie 30 dni.
Jak wyjaśniła Państwowa Inspekcja Pracy w piśmie z 5 sierpnia 2009 r.: "(...) Omawiany przepis pozwala na sumowanie wymienionych nieobecności w pracy obejmujących część miesiąca kalendarzowego, przy czym za miesiąc niewykonywania pracy uważamy łącznie 30 dni. (...)".
Przykład |
Pracownik legitymujący się 10-letnim stażem pracy, zatrudniony na czas nieokreślony, obok pracy zawodowej jest żołnierzem obrony terytorialnej.
W 2017 r. odbywał terytorialną służbę wojskową pełnioną rotacyjnie przez kolejnych 16 dni (od 6 do 21 lutego). Pracodawca nie odnotował więcej dni nieobecności z omawianego tytułu. Nie miał zatem podstaw do obniżenia wymiaru urlopu wypoczynkowego.
Gdyby pracodawca odnotował jeszcze 14 dni służby tego pracownika (czyli łącznie 30 dni), miałby prawo zmniejszyć wymiar przysługującego mu urlopu o 2,16 dnia (1/12 z 26 dni).
|