Facebook
Urlopy wypoczynkowe
Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy

Jak szukać?»

30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Urlopy wypoczynkowe 2018  »  Wynagrodzenie urlopowe i ekwiwalent za urlop  »   Świadczenia urlopowe - rozliczenie podatkowe, ZUS i ewidencja księgowa
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Świadczenia urlopowe - rozliczenie podatkowe, ZUS i ewidencja księgowa

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 20 (991) z dnia 10.07.2018

Pracownicy udający się na urlop wypoczynkowy otrzymują od pracodawcy różnego rodzaju świadczenia. Może to być np. dopłata do wypoczynku sfinansowana ze środków ZFŚS czy świadczenie urlopowe, finansowane ze środków obrotowych pracodawcy. W artykule tym odnosimy się do skutków otrzymania przez pracowników (spoza sfery budżetowej) świadczenia urlopowego na gruncie podatkowym i składek ZUS oraz przedstawiamy ewidencję księgową operacji związanych z wypłatą takiego świadczenia (na temat skutków otrzymania przez pracowników dofinansowania ze środków ZFŚS pisaliśmy w BI nr 19 z 1 lipca 2018 r.).

Więcej przeczytasz w Pisaliśmy o tym
Biuletynie Informacyjnym nr 19 z 1.07.2018 r.
na str. 12-18
1. Warunki wypłacania świadczenia urlopowego - podstawa prawna

Warunki wypłaty świadczeń urlopowych zawiera ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2191 ze zm.). Z regulacji tam zawartych wynika m.in., że pracodawcy spoza sfery budżetowej, zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, mogą tworzyć ZFŚS lub mogą wypłacać świadczenie urlopowe (na określonych zasadach tacy pracodawcy mogą również całkowicie zrezygnować z tworzenia ZFŚS lub wypłaty świadczenia urlopowego, kwestie te tu jednak pomijamy, gdyż odnosimy się do sytuacji, w której pracodawca wypłaca świadczenie urlopowe).

Wysokość świadczenia urlopowego nie może przekroczyć wysokości odpisu podstawowego na ZFŚS, odpowiedniego do rodzaju zatrudnienia pracownika. Wysokość świadczenia ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy pracownika (zasada ta nie dotyczy pracowników młodocianych). Tak wynika z art. 3 ust. 4 ustawy o ZFŚS.

Wysokość świadczenia urlopowego w 2018 r. przedstawia poniższa tabela, przy założeniu, że odpowiada ono wysokości odpisu podstawowego na ZFŚS.

Wskazniki i stawki Wysokość świadczeń urlopowych
w 2018 r. i latach ubiegłych dostępna jest
w serwisie www.wskazniki.gofin.pl

Wysokość świadczenia urlopowego w 2018 r.
pracownik zatrudniony w normalnych warunkach pełny etat 1.185,66 zł
3/4 etatu 889,25 zł
1/2 etatu 592,83 zł
1/4 etatu 296,42 zł
pracownik wykonujący prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze pełny etat 1.580,89 zł
3/4 etatu 1.185,67 zł
1/2 etatu 790,45 zł
1/4 etatu 395,22 zł
pracownik młodociany w I roku nauki 158,09 zł
w II roku nauki 189,71 zł
w III roku nauki 221,32 zł

Pracodawca wypłaca świadczenie urlopowe raz w roku każdemu pracownikowi korzystającemu w danym roku kalendarzowym z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Wypłata świadczenia urlopowego następuje nie później niż w ostatnim dniu poprzedzającym rozpoczęcie urlopu wypoczynkowego (art. 3 ust. 5 i 5a ustawy o ZFŚS).

Dodajmy, że w ustawie o ZFŚS nie zawarto żadnych regulacji, które nakazywałyby uwzględniać kryterium socjalne przy wypłacie świadczenia urlopowego. A zatem świadczenia urlopowe wypłacane są pracownikom bez względu na ich sytuację życiową, rodzinną czy materialną, w równej wysokości. Wypłata tych świadczeń następuje ze środków obrotowych pracodawcy.


2. Przychód pracownika z tytułu otrzymanego świadczenia urlopowego

Pracownik, który otrzymuje od pracodawcy świadczenie urlopowe, uzyskuje z tego tytułu przychód ze stosunku pracy. Przychód ten nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego. W ustawie o PDOF brak jest bowiem regulacji, które pozwoliłyby zwolnić taki przychód z PIT. Nie ma tu zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PDOF. Mocą tego przepisu, wolna od podatku dochodowego jest bowiem wartość niektórych otrzymanych przez pracownika świadczeń (łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 1.000 zł) sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych. Zwolnienie to nie dotyczy świadczeń urlopowych, których wypłatę wprawdzie reguluje ustawa o ZFŚS, jednakże świadczenia te są finansowane ze środków obrotowych pracodawcy, a nie ze środków ZFŚS (czy związków zawodowych).

wykrzyknik Otrzymane przez pracownika świadczenie urlopowe stanowi przychód ze stosunku pracy, który podlega opodatkowaniu PIT.

Termin wypłaty świadczenia urlopowego w praktyce zazwyczaj różni się od terminu wypłaty wynagrodzenia za pracę.

Należy mieć na uwadze, że zaliczkę na podatek dochodowy za dany miesiąc ustala się od każdej dokonanej wypłaty w sposób narastający. Oznacza to, że przy rozliczaniu każdej kolejnej wypłaty łączy się ją z wypłatami wcześniejszymi. Rozliczenie ostatniej wypłaty uwzględni wówczas wcześniejsze rozliczenia i pozwoli wykazać ostateczną kwotę zaliczki na podatek dochodowy, którą należy przekazać na rachunek urzędu skarbowego.

W przypadku, gdy wypłata świadczenia urlopowego jest pierwszą wypłatą dokonaną na rzecz pracownika w danym miesiącu, to pobierając zaliczkę na podatek dochodowy od tego świadczenia, pracodawca stosuje pracownicze koszty uzyskania przychodów, a także kwotę wolną od podatku. Oczywiście należy to uwzględnić przy ustalaniu zaliczki na podatek dochodowy od kolejnych wypłat w danym miesiącu na rzecz danego pracownika.


3. Oskładkowanie świadczenia urlopowego

Zasadniczo podstawę wymiaru składek ZUS stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy, przy czym w niektórych przypadkach ustawodawca wyłączył taki przychód z podstawy wymiaru składek.

paragraf Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 21 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1949), nie stanowią podstawy wymiaru składek ZUS świadczenia urlopowe, wypłacane na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy o ZFŚS - do wysokości nieprzekraczającej rocznie kwoty odpisu podstawowego określonej w tej ustawie.

Podobnie wynika z art. 3 ust. 6 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

W świetle powyższego, gdy świadczenie urlopowe zostanie pracownikowi wypłacone zgodnie z przepisami ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tj. na warunkach i w wysokości tam wskazanych), to wartość tego świadczenia nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek ZUS w całości. Jeśli jednak wypłata świadczenia nastąpi w kwocie wyższej niż określono w ww. ustawie, to nadwyżka będzie podlegała oskładkowaniu.

Zwracamy tu uwagę, że jeśli świadczenie urlopowe wypłaci "duża firma", tj. firma zatrudniająca na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, to świadczenia takiego nie można uznać za świadczenie urlopowe w rozumieniu ustawy o ZFŚS. Takie świadczenie będzie zatem stanowić podstawę wymiaru składek ZUS.

Powyższe zasady dotyczą zarówno składek na ubezpieczenia społeczne, jak i składki na ubezpieczenie zdrowotne.


4. Świadczenie urlopowe a koszty podatkowe pracodawcy

Podatnicy mogą zaliczać do kosztów uzyskania przychodów takie koszty, które:

  • zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
     
  • nie zostały wyłączone z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP i odpowiednio art. 23 ust. 1 ustawy o PDOF,
     
  • są racjonalne i ekonomicznie uzasadnione,
     
  • zostały właściwie udokumentowane.
paragraf Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o PDOP (i odpowiednio art. 23 ust. 1 pkt 42 ustawy o PDOF), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; kosztem uzyskania przychodów są jednak m.in. świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

W świetle powyższego, gdy pracodawca wypłaci pracownikom świadczenia urlopowe zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, to poniesione na ten cel wydatki może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Świadczenia urlopowe wypłacane przez "dużych" pracodawców

Niekiedy świadczenia urlopowe są wypłacane pracownikom przez pracodawców (spoza sfery budżetowej) zatrudniających według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, którzy zrezygnowali z tworzenia ZFŚS. Świadczenie wypłacane pracownikom przez ww. pracodawców nie jest świadczeniem urlopowym, o którym mowa w ustawie o ZFŚS. Czy może być ono kosztem podatkowym pracodawcy? Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych, tak. Tak wynika m.in. z interpretacji indywidualnych: Ministra Finansów z 24 października 2016 r., nr DD6.8221.45.2016, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 12 stycznia 2017 r., nr 3063-ILPB1-3.4510.60.2016.1.MC czy Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 sierpnia 2016 r., nr IPPB6/4510-404/16-3/AG. W ostatniej z tych interpretacji organ podatkowy, odnosząc się do możliwości ujęcia w kosztach podatkowych świadczeń urlopowych wypłacanych przez pracodawcę zatrudniającego około 600 pracowników (który zrezygnował z tworzenia ZFŚS), stwierdził:

"(...) pracodawca, który zatrudnia w dniu 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników (obecnie: co najmniej 50 pracowników - przyp. red.) w przeliczeniu na pełne etaty, ma jedynie prawo wyboru pomiędzy tworzeniem lub rezygnacją z tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Powołana (...) ustawa nie przewiduje możliwości zamiany - przez takiego pracodawcę - tworzenia funduszu na wypłatę świadczeń urlopowych. Taką możliwość mają jedynie pracodawcy zatrudniający mniej niż 20 pracowników (obecnie: mniej niż 50 pracowników - przyp. red.), co wynika wprost z (...) art. 3 ust. 3 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

(...) świadczenia dokonywane na rzecz pracowników przez pracodawców (...), którzy zrezygnowali z utworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, nie są uznawane za świadczenia urlopowe w rozumieniu art. 3 ust. 4-6 ww. ustawy. Zatem w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż wypłacane przez Wnioskodawcę świadczenia, mimo nazwania ich "świadczeniami urlopowymi", nie mogą być utożsamiane ze świadczeniem urlopowym, o którym mowa w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (zbieżne jest tylko nazewnictwo).

W konsekwencji (...), w przypadku, gdy w Spółce nie został utworzony zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, wypłacane świadczenia urlopowe mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako wydatki ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. (...)"

Podobnie wynika z pisma podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów z 2015 r., nr DD6.054.3.2015.SOH, stanowiącego odpowiedź na interpelację poselską nr 32617.

Wspomnijmy, że wypłata pracownikom świadczeń urlopowych pozostaje poza zakresem ustawy o VAT. Wypłata ta nie wiąże się bowiem z dokonaniem dostawy czy świadczeniem usług.


5. Wypłata świadczeń urlopowych w ewidencji księgowej

Świadczenia urlopowe, które pracodawca wypłaca swoim pracownikom, stanowią dla niego koszty działalności operacyjnej.

Wypłata świadczeń urlopowych może być zaewidencjonowana w księgach rachunkowych pracodawcy w następujący sposób:

1. Zaksięgowanie wartości brutto świadczenia urlopowego:
   a) w przypadku jednostki prowadzącej ewidencję kosztów
         tylko na kontach zespołu 4:
      - Wn konto 40-5 "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia",
      - Ma konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami";
   b) w przypadku jednostki prowadzącej ewidencję kosztów
        na kontach zespołu 5:
      - Wn odpowiednie konto zespołu 5,
      - Ma konto 23-4;
   c) w przypadku jednostki prowadzącej ewidencję kosztów
        na kontach zespołu 4 i 5:
      - Wn konto 40-5,
      - Ma konto 23-4
      i równolegle:
      - Wn odpowiednie konto zespołu 5,
      - Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".
2. Potrącenie zaliczki na podatek dochodowy:
      - Wn konto 23-4,
      - Ma konto 22-4 "Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu podatku
         dochodowego od osób fizycznych".
3. Wypłata świadczenia urlopowego:
      - Wn konto 23-4,
      - Ma konto 10 "Kasa" lub konto 13-0 "Rachunek bieżący".

Gdyby świadczenia urlopowe podlegały oskładkowaniu, to składki ZUS byłyby ujęte w księgach rachunkowych pracodawcy na tych samych zasadach, jak w przypadku składek od innych przychodów pracowników ze stosunku pracy.

Przykład

Spółka z o.o., zatrudniająca (według stanu na dzień 1 stycznia 2018 r.) 35 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, wypłaca pracownikom świadczenia urlopowe, zgodnie z przepisami ustawy o ZFŚS. Pracownikom zatrudnionym na cały etat, w normalnych warunkach pracy, przyznawane jest świadczenie urlopowe w wysokości 1.100 zł. Jeden z tych pracowników otrzymał w dniu 2 lipca br. (z kasy firmy) świadczenie urlopowe w kwocie pomniejszonej o pobraną zaliczkę na podatek dochodowy (była to pierwsza wypłata otrzymana przez pracownika w lipcu br.). Pracownikowi przysługiwały koszty uzyskania przychodów w podstawowej wysokości (tj. 111,25 zł) oraz kwota wolna od podatku (w wysokości 46,33 zł). Ponieważ ww. świadczenie zostało wypłacone pracownikowi zgodnie z przepisami ustawy o ZFŚS, do wysokości nieprzekraczającej rocznie kwoty odpisu podstawowego, to nie stanowi ono podstawy wymiaru składek ZUS.

Ustalenie kwoty świadczenia urlopowego do wypłaty pracownikowi

  1. Podstawa opodatkowania świadczenia (po zaokrągleniu):
    według wyliczenia: 1.100 zł - 111,25 zł = 989 zł.
     
  2. Kwota zaliczki na podatek dochodowy (po zaokrągleniu):
    według wyliczenia: (989 zł × 18%) - 46,33 zł = 132 zł.
     
  3. Kwota do wypłaty pracownikowi:
    według wyliczenia: 1.100 zł - 132 zł = 968 zł.

Zaksięgowanie operacji związanych z wypłatą świadczenia urlopowego - na przykładzie jednostki prowadzącej ewidencję kosztów tylko na kontach zespołu 4.

Dekretacja:

Opis operacji: Kwota Konto
Wn Ma
1. Zarachowanie świadczenia urlopowego do kosztów (w kwocie brutto): 1.100 zł 40-5 23-4
2. Potrącenie zaliczki na podatek dochodowy: 132 zł 23-4 22-4
3. Wypłata świadczenia urlopowego (w kwocie netto): 968 zł 23-4 10

Księgowania:

Wypłata świadczeń urlopowych w ewidencji księgowej

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:
 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.