Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Umowy i płace  »   Niewypłacone pracownikom wynagrodzenie nie zwalnia z przekazania druków do ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Niewypłacone pracownikom wynagrodzenie nie zwalnia z przekazania druków do ZUS

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 9 (1052) z dnia 20.03.2020

Do końca lutego 2020 r. prowadziłem jednoosobową działalność gospodarczą. Od 2 marca br. zatrudniłem w mojej firmie kilku pracowników. W zawartych z nimi umowach o pracę wskazałem, że wynagrodzenie należne za dany miesiąc będę im wypłacać na początku kolejnego miesiąca. Tym samym pensję za marzec 2020 r. pracownicy otrzymają 3 kwietnia br. Czy brak jej wypłaty w marcu br. zwalnia mnie z przekazania za pracowników druków rozliczeniowych do ZUS?

Nie. Brak wypłaty pracownikom wynagrodzenia w marcu 2020 r. nie stanowi przesłanki do zwolnienia pracodawcy z obowiązku przekazania za te osoby druków rozliczeniowych do organu rentowego.

Osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę (pracownik) podlega z tego tytułu obowiązkowym ubezpieczeniom (społecznym i zdrowotnemu) w ZUS od dnia nawiązania stosunku pracy do dnia ustania tego stosunku. Za każdy miesiąc podlegania tym ubezpieczeniom płatnik składek (pracodawca) ma obowiązek sporządzić i przekazać za pracownika do ZUS dokumenty rozliczeniowe. Pracodawca rozlicza w nich składki ubezpieczeniowe zgodnie z zasadą wynikającą z § 2 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których poboru jest zobowiązany ZUS (Dz. U. poz. 1831), dalej: rozporządzenia w sprawie rozliczania składek.

paragraf Z § 2 ust. 6 rozporządzenia w sprawie rozliczania składek wynika, że dla każdego ubezpieczonego, dla którego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalno-rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o PDOF (tak jest m.in. w przypadku pracowników), płatnik składek w imiennym raporcie miesięcznym oraz deklaracji rozliczeniowej bądź ich korektach ma obowiązek wykazać należne składki na ubezpieczenia społeczne (także na ubezpieczenie zdrowotne) od wszystkich wypłat dokonanych lub postawionych do dyspozycji ubezpieczonego od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego, którego dokumenty te dotyczą. Nie ma tutaj znaczenia, za jaki okres wypłaty te są ubezpieczonym należne.

Jeżeli w danym miesiącu kalendarzowym pracodawca nie dokonał zatrudnionym pracownikom żadnych oskładkowanych wypłat, mimo że osoby te świadczyły w tym miesiącu pracę, to i tak jego obowiązkiem jest przekazanie za nich do organu rentowego imiennych raportów miesięcznych, tj. ZUS RCA. W dokumentach tych wpisuje w takim przypadku zerowe zarówno podstawy wymiaru, jak i składki na poszczególne ubezpieczenia. Następnie raporty pracodawca dołącza do deklaracji rozliczeniowej - formularz ZUS DRA i jako komplet dokumentów rozliczeniowych za dany miesiąc kalendarzowy przekazuje do ZUS.

Przykład

Pan Karol od 2 marca 2020 r. zatrudnił w swojej firmie kilka osób na podstawie umowy o pracę (przed tym dniem samodzielnie prowadził działalność gospodarczą). Z obowiązujących w jego firmie przepisów wynika, iż wynagrodzenie za dany miesiąc będzie wypłacane pracownikom w terminie do 5 dnia następnego miesiąca. Wynagrodzenie za marzec 2020 r. wypłaci im 3 kwietnia br. Mimo, że w marcu br. pracownicy nie otrzymają żadnych oskładkowanych wypłat, to w drukach rozliczeniowych sporządzonych za nich za ten miesiąc pracodawca wykaże pracowników z zerowymi podstawami wymiaru i kwotami składek. Składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotną od wynagrodzeń wypłaconych pracownikom za marzec br. w kwietniu br. zostaną rozliczone w imiennych raportach ZUS RCA sporządzonych do ZUS za kwiecień 2020 r. Z kolei wyliczone od kwot tych wypłat składki ZUS pracodawca winien jest opłacić w terminie do 15 maja 2020 r.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Umowy i płace - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.