Niedługo odbieram mieszkanie i będę chciała się w nim zameldować. Na ten moment jestem zameldowana na pobyt stały w mieszkaniu mamy. Po przeprowadzce zamieszkam w innym mieście. Do którego urzędu powinnam udać się, aby dopełnić formalności meldunkowych? Czy jest możliwość zameldowania się na pobyt stały przez internet?
Obowiązek zameldowania na pobyt stały obywatel polski przebywający na terytorium Polski wykonuje najpóźniej w 30. dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Z kolei obywatel polski, który opuszcza miejsce pobytu stałego, zobowiązany jest wymeldować się. Co szczególnie istotne, obywatel może wymeldować się z miejsca pobytu stałego lub czasowego, dokonując zameldowania w nowym miejscu pobytu. Nie ma zatem konieczności udawania się do dwóch różnych urzędów - wszystko można załatwić w jednym miejscu. Pamiętać należy, że równocześnie można mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego.
Organ dokonujący zameldowania na pobyt stały wydaje z urzędu osobie zaświadczenie o zameldowaniu.
Zameldowanie może nastąpić w dwóch formach. Po pierwsze, w formie pisemnej, na formularzu, w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkuje, przedstawiając do wglądu dowód osobisty lub paszport. Po drugie, można to zrobić w formie dokumentu elektronicznego (przez internet), na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do rejestru PESEL przez właściwy organ, pod warunkiem otrzymania urzędowego poświadczenia odbioru.
W przypadku meldunku w formie tradycyjnej osoba zainteresowana przedstawia potwierdzenie pobytu w lokalu, dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu na formularzu zgłoszenia pobytu stałego oraz - do wglądu - dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu. Jeśli zameldowanie następuje przez internet, należy dołączyć do formularza dokument elektroniczny potwierdzający tytuł prawny do lokalu osoby meldującej się, a w razie niemożności jego uzyskania - odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu. Z kolei obywatel nieposiadający tytułu prawnego do lokalu dołącza do formularza dokument elektroniczny zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu potwierdzające pobyt w lokalu oraz dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu, a w razie niemożności ich uzyskania - odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów.
|