Zmieniły się przepisy regulujące problematykę odbioru śmieci. Czy uchwalone przez radę gminy regulaminy w sprawie utrzymania porządku i czystości straciły swoją ważność?
Od 6 września br. weszła w życie część przepisów nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2019 r. poz. 1579). Przede wszystkim gminy muszą zapewnić selektywne zbieranie odpadów komunalnych obejmujące co najmniej: papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe oraz bioodpady, a także tworzyć punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób umożliwiający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy.
Rada gminy musi uchwalić stosowny regulamin dotyczący wymagań w zakresie m.in. selektywnego zbierania i odbierania odpadów. Właściwy minister może określić, w drodze rozporządzenia, sposób selektywnego zbierania odpadów, kierując się m.in. potrzebą ujednolicenia wymagań w zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów. Organy gminy muszą pamiętać, że regulaminy obowiązujące przed dniem wejścia w życie tych przepisów zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych regulaminów. Jednak gmina jest obowiązana dostosować regulamin do nowych przepisów w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia zmian w życie.
Odnośnie opłat przewiduje się, że rada gminy może stosować łącznie różne kryteria różnicujące stawki opłaty (np. w zależności od liczby mieszkańców czy rodzaju zabudowy). Rada określa również stawki opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, w wysokości nie niższej niż dwukrotna wysokość i nie wyższej niż czterokrotna wysokość stawki ustalonej przez radę gminy za śmieci segregowane selektywnie.
Nowe przepisy pozwalają obniżyć opłaty śmieciowe dla tych mieszkańców, którzy mają przydomowe kompostowniki, czyli zagospodarowują sami część produkowanych przez siebie odpadów. Oczywiście tylko pod warunkiem, że bioodpady są należycie kompostowane. Gdyby właściciel nieruchomości postępował nieuczciwie (i np. kompostownika nie posiadał bądź zwyczajnie nie kompostował tych odpadów w swoim kompostowniku), organ stwierdzi, w drodze decyzji, utratę prawa do zwolnienia.
W przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów, podmiot odbierający odpady przyjmuje je jako niesegregowane (zmieszane) i powiadamia o tym właściwy organ oraz właściciela nieruchomości. Odnośnie nieruchomości zabudowanych budynkiem czy budynkami wielolokalowymi, dopuszcza się złożenie odrębnych deklaracji dla poszczególnych budynków lub ich części, jeżeli poszczególne budynki lub ich części posiadają przyporządkowane im oddzielne miejsca gromadzenia odpadów.
|