Spółka z o.o. zmieniła skróconą nazwę (firmę) i w związku z tym trzeba złożyć NIP-8. Czy zgłoszenie należy przekazać w formie elektronicznej czy papierowej?
NIP-8 można złożyć w formie dowolnej: elektronicznej lub papierowej.
Spółka z o.o., chcąc zgłosić zmianę danych uzupełniających, składa NIP-8. Dane uzupełniające to informacje nieobjęte treścią wpisu w KRS (niezaliczane do podstawowych), a wymagane w relacjach z administracją skarbową, GUS i ZUS. Skrócona nazwa (firma) należy do danych uzupełniających zgłaszanych na potrzeby administracji skarbowej oraz ZUS. Stanowi tak odpowiednio art. 5 ust. 2b pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2019 r. poz. 63 ze zm.) i art. 43 ust. 5b pkt 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 300 ze zm.).
NIP-8 należy złożyć w urzędzie skarbowym właściwym dla spółki z o.o. w sprawach ewidencji podatników i płatników (ustala się go zasadniczo według adresu siedziby podmiotu). Zgłoszenie można przekazać w formie papierowej lub elektronicznej. NIP-8 przesyłany przez internet musi być podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez uprawnioną osobę posiadającą ważne i zgłoszone w urzędzie skarbowym pełnomocnictwo UPL-1. Takie pełnomocnictwo jest konieczne bez względu na to, kto ma złożyć podpis: reprezentant ustawowy posiadający z mocy prawa umocowanie do podpisywania firmowych dokumentów (np. prezes zarządu) czy pełnomocnik (np. pracownik).
Informacja o zmianie skróconej nazwy (firmy), po zamieszczeniu w Centralnym Rejestrze Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników, zostanie automatycznie przekazana za pośrednictwem systemu teleinformatycznego do Centralnego Rejestru Płatników Składek (ZUS).
|