Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Inne podatki i opłaty  »   Jak wypełnić deklarację na podatek od nieruchomości?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jak wypełnić deklarację na podatek od nieruchomości?

Gazeta Podatkowa nr 8 (1153) z dnia 26.01.2015
Marta Stefanowicz - Wasilewska

W tym roku do 2 lutego osoby prawne oraz spółki niemające osobowości prawnej mają czas na złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości oraz na uregulowanie I raty tego podatku. Choć wzory deklaracji, które muszą wypełnić podatnicy, na swoim terenie przygotowują we własnym zakresie rady gmin, to zasady wypełniania tych dokumentów wszędzie są takie same.

Składanie deklaracji

Co do zasady, osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej zobowiązane są składać, w terminie do dnia 31 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy. Organem podatkowym właściwym w sprawach podatku od nieruchomości jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).


Obowiązek składania deklaracji na podatek od nieruchomości dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień na mocy przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.


Deklaracje na omawiany podatek składa się na formularzach, których wzory na swoim terenie określają właściwe rady gmin. Choć formularze te mogą się od siebie różnić, to muszą zawierać dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości.

Wspomniani podatnicy sporządzają więc takie deklaracje raz w roku. Zobowiązani są również skorygować je w razie zaistnienia zdarzenia powodującego powstanie lub ustanie obowiązku podatkowego, np. gdy dochodzi do nabycia lub zbycia nieruchomości lub gdy podatnik staje się najemcą nieruchomości stanowiącej własność jednostki samorządu terytorialnego bądź Skarbu Państwa. W takich wypadkach mają na to 14 dni.

Termin wpłaty podatku

Obliczony wcześniej w deklaracji podatek od nieruchomości osoby prawne oraz spółki niemające osobowości prawnej wpłacają same, bez wezwania organu, na rachunek właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15. każdego miesiąca. Jedynie za styczeń podatek ten płaci się do dnia 31 stycznia. W związku z tym, że w tym roku termin ten przypada w sobotę, to zgodnie z regulacjami Kodeksu postępowania administracyjnego termin na złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości oraz uregulowanie I raty tego podatku ulega przesunięciu na poniedziałek, tj. 2 lutego.

W przypadku gdy obowiązek podatkowy powstaje lub wygasa w ciągu roku podatkowego, podatek za ten rok należy ustalić proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istnieje obowiązek podatkowy poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające jego powstanie.

Jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, a w szczególności zmiana sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie. Podatek wyliczony w korekcie deklaracji jest podatkiem za cały rok. Jego wysokość należy ustalić proporcjonalnie do liczby miesięcy obowiązywania poszczególnych podstaw opodatkowania.

Wypełnianie deklaracji

Co do zasady, deklaracje na podatek od nieruchomości podzielone są na części oznaczone wielkimi literami alfabetu. Pierwsza część, oznaczona literą A, dotyczy miejsca składania deklaracji, w której podatnicy zobowiązani są określić organ będący adresatem deklaracji (wójt, burmistrz, prezydent miasta) wraz z adresem. Druga część obejmuje dane identyfikacyjne składającego deklarację. Należy podać dane identyfikacyjne podatnika, wypełniając odpowiednie rubryki dla osoby prawnej lub osoby fizycznej, takie jak: dane rejestrowe, dane osoby reprezentującej firmę, numer KRS, adres siedziby podatnika itp. Osoba fizyczna wypełnia druk deklaracji wyłącznie, gdy jest współwłaścicielem albo współposiadaczem nieruchomości wraz z osobą prawną.

Podatnik musi również podać przyczynę konieczności złożenia deklaracji, tj. czy składana deklaracja to deklaracja roczna, czy też jej korekta.

Następnie podaje się dane dotyczące przedmiotu opodatkowania, tj. miejsce położenia przedmiotów opodatkowania (adres nieruchomości), rodzaj własności (właściciel, współwłaściciel, użytkownik wieczysty, posiadacz samoistny), numer księgi wieczystej, identyfikatory działek, budynków, lokali. Przykładowo, jeśli podatnik ma dwie nieruchomości, przy czym jest właścicielem jednej nieruchomości, a drugą ma we współwłasności, powinien wypełnić dwa formularze deklaracji - odrębnie dla nieruchomości będącej przedmiotem własności oraz odrębnie dla nieruchomości pozostającej we współwłasności.

Określenie przedmiotów opodatkowania

W części deklaracji dotyczącej przedmiotów podlegających opodatkowaniu wpisuje się szczegółowe dane dotyczące nieruchomości. Podatnik zaznacza, jakie nieruchomości zgłasza do opodatkowania określając jednocześnie ich powierzchnię.

Podstawę opodatkowania dla gruntów stanowi ich powierzchnia, dla budynków lub ich części - ich powierzchnia użytkowa. Do powierzchni użytkowej budynku lub jego części zalicza się powierzchnię mierzoną, po wewnętrznej długości ścian na wszystkich kondygnacjach, z wyjątkiem powierzchni klatek schodowych. Za kondygnację uważa się również garaże podziemne, piwnice, sutereny i poddasza użytkowe. Przy czym przy obliczaniu powierzchni użytkowej pomieszczeń lub ich części znaczenie ma wysokość kondygnacji. Będzie to informacja istotna np. w pomieszczeniach użytkowych usytuowanych na poddaszu lub w suterenach. Powierzchnię pomieszczeń lub ich części oraz część kondygnacji o wysokości w świetle od 1,40 m do 2,20 m zalicza się do powierzchni użytkowej budynku w 50%, a jeżeli wysokość jest mniejsza niż 1,40 m, powierzchnię tę pomija się (przykład 1).

Przedsiębiorcy, których nieruchomości związane są z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą, opłacają podatek od nieruchomości według stawek najwyższych. Grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami, chyba że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych.

Inaczej rzecz ma się w przypadku budowli. Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają tylko te budowle lub ich części, które związane są z działalnością gospodarczą. W ich przypadku podstawę opodatkowania stanowi wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne. W przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych podstawę opodatkowania, stanowi ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.

Obliczanie podatku

Osoby prawne oraz spółki niemające osobowości prawnej stosują metodę samoobliczenia podatku. Dlatego w deklaracji podatnik sam wpisuje stawkę podatku wynikającą z właściwej uchwały rady gminy oraz obliczoną kwotę podatku (przykład 2).

W przypadku większej liczby nieruchomości wypełnia również załącznik do deklaracji. Na końcu tego wyliczenia należy podać łączną kwotę podatku po zaokrągleniu do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 groszy i więcej podwyższa się do pełnych złotych.

Przykład 1

Spółka jest właścicielem lokalu użytkowego położonego w gminie Kościerzyna zlokalizowanego na poddaszu, którego całkowita powierzchnia wynosi 90 m2 (40 m2 tego lokalu ma 1,8 m wysokości, a pozostała część ma ponad 2,20 m).

Wyliczenie powierzchni użytkowej:

  • 50 m2 (90 m2 - 40 m2) - powierzchnia o wysokości powyżej 2,20 m
     
  • 40 m2 - powierzchnia pomiędzy 1,4 m a 2,20 m zaliczana w 50%, czyli - 20 m2
     
  • 50 m2 + 20 m2 = 70 m2 powierzchnia użytkowa na potrzeby podatku.

Podatek za część użytkową poddasza w 2015 r. wyniesie:

  • 70 m2 × 21,74 zł (stawka podatku od budynków lub ich części związanych z działalnością gospodarczą w gminie Kościerzyna) × 12/12 = 1.521,80 zł.

Przykład 2

Spółka z o.o jest właścicielem gruntu o powierzchni 1.000 m2 oraz budynku o powierzchni 200 m2, położonych w Gdańsku.

Należy posiłkować się stawkami podatku od nieruchomości na 2015 r., które wynikają z uchwały Rady Miasta Gdańska, tj.:

  • 0,90 zł - stawka podatku dla gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej,
     
  • 23,13 zł - stawka podatku dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.

Podatek za 2015 r. dla spółki należy obliczyć następująco:

  • dla gruntu: 1.000 m2 × 0,90 zł × 12/12 = 900 zł,
     
  • dla budynku: 200 m2 × 23,13 × 12/12 = 4.626 zł.

Oznacza to, że podatek od nieruchomości dla spółki w 2015 r. wyniesie 5.526 zł. Będzie on płatny w 12 proporcjonalnych ratach, każda po 460,50 zł w terminach do dnia 15. każdego miesiąca, a za styczeń do 2 lutego.

Rubryki dla zwolnień podatkowych

Część deklaracji, z reguły noszącą oznaczenie literą E, wypełniają podatnicy, którzy korzystają ze zwolnień w podatku od nieruchomości. Wpisuje się tam powierzchnie gruntów, budynków lub wartość budowli podlegających zwolnieniu z podatku od nieruchomości.

Należy podać przepis prawa, określający z jakiego tytułu prawnego występuje zwolnienie. Takie zwolnienia mogą mieć dwie różne podstawy. Pierwsza to tzw. zwolnienia ustawowe wynikające z art. 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Są to np. zwolnienia nieruchomości lub ich części zajętych na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży. Drugą podstawę zwolnienia stanowią zwolnienia przedmiotowe wprowadzane przez gminy w drodze uchwał.

Deklaracja powinna zostać podpisana przez podatnika wraz z jego pieczęcią imienną lub przez osoby upoważnione do podpisywania deklaracji na podstawie pełnomocnictwa.

"Wyłączenie przedmiotów opodatkowania z kategorii związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej występuje gdy przedmiot opodatkowania nie może nadawać się do prowadzenia działalności gospodarczej przez konkretnego przedsiębiorcę i jednocześnie nie mógłby być wykorzystywany przez inny podmiot prowadzący działalność gospodarczą o innym charakterze. Niewątpliwie subiektywne tylko przekonanie podatnika, czy też samo jego oświadczenie o niemożności wykorzystania budynków do prowadzonej działalności, nie jest wystarczającym dowodem, na którym można by oprzeć ustalenie o wyłączeniu budynku z działalności gospodarczej i opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości wg niższej stawki".

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 września 2014 r., sygn. akt VIII SA/Wa 702/14


Przykładowe maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2015 r.
Podatek od: Stawka maksymalna

gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej

0,90 zł

gruntów pozostałych

0,47 zł

budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej

23,13 zł

budynków mieszkalnych

0,75 zł

budynków związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych

4,70 zł


Wzór wyliczenia podatku od nieruchomości
Podstawa opodatkowania
(w m2 w przypadku powierzchni
budynków i gruntów, w zł w przypadku wartości budowli)
× Stawka podatku × Liczba miesięcy,
w których istniał obowiązek podatkowy
= Kwota podatku
12

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 849 ze zm.)

Inne podatki i opłaty - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.