Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Procedura podatkowa  »   Odsetki za zwłokę w przypadku opieszałej kontroli celno-skarbowej
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Odsetki za zwłokę w przypadku opieszałej kontroli celno-skarbowej

Gazeta Podatkowa nr 59 (2142) z dnia 22.07.2024
Małgorzata Żujewska

Kontrola celno-skarbowa powinna zakończyć się zasadniczo w ciągu 3 miesięcy. Jeżeli trwa dłużej, pojawia się pytanie, czy za okres po przekroczeniu dozwolonego limitu trzeba zapłacić odsetki za zwłokę od stwierdzonej przez urzędników zaległości podatkowej. Sądy administracyjne nie są jednomyślne. Literalne brzmienie przepisów podatkowych konkuruje z ich wykładnią prokonstytucyjną.

Czas kontroli

Urząd celno-skarbowy ma prawo przeprowadzić kontrolę celno-skarbową dotyczącą przestrzegania prawa podatkowego. Powinna ona zakończyć się w ciągu 3 miesięcy od dnia wszczęcia. Określa to art. 63 ust. 1 ustawy o KAS.

Dniem wszczęcia kontroli celno-skarbowej jest dzień doręczenia podatnikowi upoważnienia do jej przeprowadzenia. Datą jej zakończenia jest dzień doręczenia wyniku kontroli zawierającego informację o ujawnionych nieprawidłowościach lub ich braku. W określonych przypadkach kontrola celno-skarbowa przekształca się w postępowanie podatkowe (patrz ramka). Postępowanie to prowadzi naczelnik urzędu celno-skarbowego, który sporządził wynik kontroli, a stosuje się do niego odpowiednio przepisy o terminach załatwiania spraw określone w Ordynacji podatkowej. Odsyła do nich art. 94 ust. 2 ustawy o KAS. Postępowanie podatkowe prowadzone w wyniku przekształcenia kontroli celno-skarbowej powinno więc zakończyć się zasadniczo w ciągu miesiąca. Dłużej mogą być prowadzone sprawy szczególnie skomplikowane. Na ich załatwienie są 2 miesiące. Decyzję kończącą postępowanie podatkowe można zakwestionować w trybie odwoławczym. Odwołanie rozpatruje dyrektor izby administracji skarbowej właściwy ze względu na siedzibę naczelnika urzędu celno-skarbowego, który wydał decyzję, a ma na to zasadniczo 2 miesiące.

Do wymienionych terminów nie wlicza się: okresów zawieszenia kontroli lub postępowania, terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego na dokonanie określonych czynności oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy podatnika lub z przyczyn niezależnych od organu podatkowego (urzędu celno-skarbowego lub dyrektora izby administracji skarbowej).

Odsetki za zwłokę

Czas trwania kontroli oraz postępowania podatkowego (pierwszoinstancyjnego i odwoławczego) nie jest, co do zasady, okresem wyłączonym z naliczania odsetek za zwłokę od zaległości podatkowej.

Redukcja obciążeń odsetkowych następuje w przypadku opieszałego prowadzenia sprawy. Podatnik zapłaci mniejsze odsetki za zwłokę, gdy decyzję wydaną przez organ pierwszej instancji otrzyma po 3 miesiącach od podjęcia postępowania podatkowego. Nie nalicza się ich za okres od dnia wszczęcia postępowania do dnia doręczenia decyzji. Mowa o tym w art. 54 § 1 pkt 7 Ordynacji podatkowej. Obciążenia odsetkowe zmniejszają się także w przypadku niewydania decyzji w terminie przez organ odwoławczy. Odsetek za zwłokę nie płaci się za okres od dnia następnego po upływie tego terminu do dnia doręczenia decyzji. Wskazuje tak art. 54 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej. Opisanych przerw w naliczaniu odsetek za zwłokę nie stosuje się, jeżeli do opóźnienia w wydaniu decyzji przyczynił się podatnik lub jego przedstawiciel albo zwłoka powstała z powodów niezależnych od organu podatkowego.

Nie ma wątpliwości co do zastosowania opisanych regulacji w przypadku opieszałego prowadzenia postępowania podatkowego przez naczelnika urzędu celno-skarbowego oraz postępowania odwoławczego przez dyrektora izby administracji skarbowej. Kwestią sporną jest, czy podatnicy mogą liczyć na przerwę w naliczaniu odsetek za zwłokę (na podstawie art. 54 § 1 pkt 7 Ordynacji podatkowej), jeżeli kontrola celno-skarbowa trwa dłużej niż 3 miesiące.

Spór prawny

Sprawy sądowo-administracyjne dotyczące poboru odsetek za zwłokę w przypadku przedłużającej się kontroli celno-skarbowej rozstrzygane są albo zgodnie z literalnym brzmieniem przepisów podatkowych, albo z uwzględnieniem wykładni prokonstytucyjnej.

Zwolennicy pierwszego rozwiązania twierdzą, że żaden przepis prawa nie uprawnia do niepobierania odsetek za zwłokę za czas trwania kontroli celno-skarbowej. Redukcja obciążeń odsetkowych jest przewidziana tylko w przypadku opieszałego prowadzenia postępowania podatkowego - pierwszoinstancyjnego i odwoławczego. Analogicznego rozwiązania nie zastosowano w przypadku kontroli celno-skarbowej. Wspomniany art. 54 § 1 pkt 7 Ordynacji podatkowej nie został wymieniony w art. 94 ust. 1 ustawy o KAS, który odsyła do stosowania w kontroli celno-skarbowej przepisów Ordynacji podatkowej w zakresie nieuregulowanym w ustawie o KAS. Konsekwencją przekroczenia czasu trwania kontroli celno-skarbowej jest jedynie to, że dokumenty dotyczące czynności kontrolnych dokonanych po upływie terminu nie stanowią dowodu w kontroli celno-skarbowej, a także w postępowaniu podatkowym, celnym lub karnym skarbowym (por. wyrok WSA w Białymstoku z dnia 17 kwietnia 2024 r., sygn. akt I SA/Bk 60/24).

W kontrze do opisanego stanowiska stoją składy orzekające sądów administracyjnych, które przyznają, że art. 54 § 1 pkt 7 Ordynacji podatkowej nie odnosi się wprost do kontroli celno-skarbowych, ale stosują wykładnię odwołującą się do zasad wynikających z Konstytucji RP. Punktem wyjścia jest dla nich wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 października 2011 r., sygn. akt SK 2/10. Wyrok dotyczył postępowań kontrolnych (i kontroli skarbowych) prowadzonych przez urzędy kontroli skarbowej, a stanowił, że do tych postępowań ma zastosowanie art. 54 § 1 pkt 7 Ordynacji podatkowej. Inna interpretacja prowadziłaby do nieuzasadnionego zróżnicowania sytuacji podatników w zależności od tego, czy postępowanie jest prowadzone przez organ podatkowy (postępowanie podatkowe) czy organ kontroli skarbowej (postępowanie kontrolne).

Kontrola celno-skarbowa jest - w sensie prawnym, funkcjonalnym i organizacyjnym - swego rodzaju następcą postępowania kontrolnego. Urzędy celno-skarbowe przejęły z dniem 1 marca 2017 r., w wyniku przeprowadzenia gruntownej reformy aparatu skarbowego i powstania KAS, zadania wykonywane wcześniej przez urzędy kontroli skarbowej oraz organy celne. Do kontroli celno-skarbowej odnoszą się więc zastrzeżenia konstytucyjne podniesione w przywołanym wyroku Trybunału Konstytucyjnego, co oznacza, że stosuje się do niej art. 54 § 1 pkt 7 Ordynacji podatkowej. Przepis ten ma mobilizować organy podatkowe do szybkiego i sprawnego załatwienia sprawy. Gdyby przyjąć literalne brzmienie omawianych regulacji, naczelnik urzędu celno-skarbowego mógłby bez żadnych konsekwencji prowadzić długotrwałą kontrolę celno-skarbową, gromadząc materiał dowodowy, aby po przekształceniu jej w postępowanie podatkowe wydać decyzję w ustawowym terminie (por. wyrok WSA w Łodzi z dnia 7 marca 2024 r., sygn. akt I SA/Łd 3/24).

Przesłanki przekształcenia kontroli celno-skarbowej w postępowanie podatkowe:

- kontrolowany, mimo stwierdzenia w toku kontroli nieprawidłowości, nie złożył w terminie korekty deklaracji,
- organ nie uwzględnił złożonej korekty deklaracji,
- organ uwzględnił złożoną korektę deklaracji i istnieją przesłanki do ustalenia dodatkowego zobowiązania w VAT lub do określenia kwoty podatku do zapłaty na podstawie art. 108 ustawy o VAT (Dz. U. z 2024 r. poz. 361).

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.)

Ustawa z dnia 16.11.2016 r. o KAS (Dz. U. z 2023 r. poz. 615 ze zm.)

Procedura podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.