Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Planowane zmiany do ustawy o VAT od 2019 r.
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Planowane zmiany do ustawy o VAT od 2019 r.

Gazeta Podatkowa nr 89 (1546) z dnia 5.11.2018
Aleksandra Węgielska

Od 1 stycznia 2019 r. mają wejść w życie kolejne zmiany do ustawy o VAT. Dotyczą one m.in. zmiany definicji pierwszego zasiedlenia budynków, zasad wystawiania paragonów oraz zwrotów różnicy VAT. Początkowo niektóre z tych zmian miały wejść w życie od 1 lipca 2018 r.

Zmiana definicji pierwszego zasiedlenia

Nowelizacja ustawy o VAT (projekt z 6 września 2018 r.) ma wprowadzić modyfikację przesłanek stosowania zwolnienia z VAT dla dostaw budynków, budowli i ich części, poprzez likwidację warunku, że ich zasiedlenie nastąpiło w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu. Zmiana ta stanowi realizację wyroku TS UE z dnia 16 listopada 2017 r., w sprawie C-308/16. W wyroku tym TS orzekł, że przepisy dyrektywy Rady 2006/112/WE sprzeciwiają się przepisom krajowym, które uzależniają zwolnienie z VAT w związku z dostawą budynków od spełnienia warunku, zgodnie z którym pierwsze zasiedlenie tych budynków następuje w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu.

Likwidacja działalności

Od początku 2018 r. podatnicy mają obowiązek składania deklaracji VAT wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Brak jest jednak możliwości złożenia tą drogą wraz z deklaracją innych dokumentów. Z planowanych zmian do ustawy o VAT wynika, że np. informację o dokonanym spisie z natury, którą podatnik sporządza przy likwidacji działalności, będzie on zobowiązany złożyć nie później niż w dniu złożenia deklaracji VAT (a nie jak obecnie "wraz z deklaracją").

Zmiany dotyczące zwrotów

Z wyroku siedmiu sędziów NSA z dnia 23 kwietnia 2018 r., sygn. I FSK 255/17, wynika, że termin do zwrotu różnicy VAT zostanie przedłużony, jeżeli przed jego upływem podatnikowi doręczono postanowienie o przedłużeniu tego terminu do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia dokonywanego w ramach czynności sprawdzających.

W związku z tym zaproponowano wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą, jeżeli zasadność zwrotu w terminie 60 dni, 25 dni lub 180 dni wymagałaby dodatkowego zweryfikowania, przedłużenie terminu nastąpi z dniem doręczenia postanowienia o przedłużeniu terminu, a jeżeli postanowienie to będzie doręczane za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe - z dniem nadania postanowienia w placówce operatora pocztowego. Natomiast w przypadku doręczania tego postanowienia za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, przedłużenie terminu będzie następowało z dniem przesłania zawiadomienia, o którym mowa w art. 152a § 1 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 ze zm.), na adres elektroniczny adresata.

Przewidziano także wprowadzenie zmiany w art. 87 ust. 6 pkt 3 ustawy o VAT (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.) poprzez doprecyzowanie jednego z warunków uzyskania zwrotu różnicy VAT w terminie 25-dniowym. Podatnik, aby uzyskać zwrot w tym terminie, będzie musiał złożyć w urzędzie skarbowym, w odniesieniu do faktur ujętych w deklaracji VAT, potwierdzenie zapłaty wynikających z tych faktur należności w całości za pośrednictwem rachunku bankowego, wskazanego w zgłoszeniu identyfikacyjnym. Potwierdzenie zapłaty tych należności będzie należało złożyć nie później niż w dniu złożenia deklaracji.

NIP na paragonie

Projekt nowelizacji wprowadza również ograniczenie prawa do wystawiania faktur na rzecz nabywcy posługującego się NIP lub numerem, za pomocą którego jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej, do paragonów potwierdzających dokonanie tej sprzedaży, które będą zawierały ten numer. Ma to pozwolić na eliminację procederu wystawiania faktur na podstawie zebranych paragonów pozostawionych przez innych klientów. W związku z tym, że nie wszystkie obecnie funkcjonujące na rynku kasy rejestrujące posiadają możliwość umieszczenia na paragonie NIP nabywcy, wystawianie faktur na podstawie paragonów zawierających NIP nabywcy będzie ograniczone do tej grupy kas, które posiadają tę funkcjonalność.

Z uwagi na to w ust. 5 dodanym do art. 106b planuje się wprowadzenie sankcji za niestosowanie się podatników do nowego przepisu. Organ podatkowy będzie miał prawo do ustalenia sankcji w wysokości odpowiadającej 100% kwoty VAT wykazanego na tej fakturze.

Przy czym zakłada się wprowadzenie przepisu przejściowego, zgodnie z którym nowe przepisy nie będą miały zastosowania w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy.

Pozostałe zmiany w zakresie VAT

W projekcie nowelizacji proponuje się także wprowadzenie zmian polegających na:

  • wyłączeniu z opodatkowania VAT importu towarów w przypadku zawarcia umów między Polską a państwem trzecim dotyczących budowy lub utrzymania mostów transgranicznych lub wspólnych odcinków dróg (jeżeli w odniesieniu do tej umowy została wydana stosowna decyzja derogacyjna),
     
  • wprowadzeniu ułatwień dla komorników w wywiązywaniu się przez nich z obowiązków płatnika VAT, w szczególności w sytuacjach gdy kontakt z podatnikiem-dłużnikiem jest utrudniony,
     
  • umożliwieniu podatnikowi obliczenia i wykazania VAT z tytułu importu towarów w rozliczeniu zamknięcia, o którym mowa w art. 175 ustawy o VAT,
     
  • dostosowaniu zwolnienia dla gier hazardowych do nowych przepisów ustawy o grach hazardowych,
     
  • modyfikacji systemu korekt w przypadku, gdy podatnicy VAT czynni podejmą decyzję o ponownym skorzystaniu ze zwolnień, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 albo art. 113 ust. 1 ustawy o VAT,
     
  • doprecyzowaniu zapisów dotyczących przesłanek wykreślania z urzędu z rejestru podatników VAT oraz rejestru podatników VAT UE,
     
  • wykluczeniu stosowania kaucji gwarancyjnej przez podmioty nowo powstałe,
     
  • obniżeniu wysokości sankcji do 15% w przypadku, gdy podatnik złoży korektę deklaracji VAT w trakcie kontroli celno-skarbowej,
     
  • wyłączeniu możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego w VAT przez niektóre grupy podatników,
     
  • zmianie warunków odliczenia kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku zapłaconego za nabyte od rolnika ryczałtowego produkty rolne i usługi rolnicze,
     
  • uproszczeniu dla podatników polegającym na zmianie zakresu danych umieszczanych na fakturze VAT RR oraz wprowadzeniu możliwości wystawiania i przesyłania tych dokumentów w formie elektronicznej.

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.