Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Korekta przychodów i kosztów podatkowych
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Korekta przychodów i kosztów podatkowych

Gazeta Podatkowa nr 26 (1483) z dnia 29.03.2018
Agata Cieśla

Faktura korygująca może pojawić się w różnych okolicznościach, a wystawca oraz odbiorca mają obowiązek uwzględnienia jej w rachunku podatkowym odpowiednio po stronie przychodów lub kosztów. Sam moment rozliczenia zależy od czynnika, który korektę spowodował.

Dwie kategorie przyczyn

Generalnie faktury korygujące należy ujmować w rachunku podatkowym w bieżącym okresie rozliczeniowym, czyli faktury sprzedaży z datą ich wystawienia, a faktury kosztowe z datą ich otrzymania. Tę regułę uwzględnia się jednak jedynie wówczas, gdy faktura pierwotna prawidłowo dokumentowała zdarzenie gospodarcze mające miejsce w dacie jej wystawienia. To oznacza, że powinna ona odzwierciedlać stan faktyczny, a wystawienie faktury korygującej nie powinno być wynikiem błędu lub oczywistej omyłki w fakturze pierwotnej. Na bieżąco rozlicza się zatem faktury korygujące, które zostały wystawione z powodu zdarzeń wpływających na zmianę przychodów wystawcy mających miejsce już po wystawieniu faktury pierwotnej. Należą do nich m.in.: obniżenie ceny towaru lub usługi, udzielenie rabatu potransakcyjnego czy też zwrot towaru (przykład 1).

Inaczej dokonuje się korekty, gdy pierwotna faktura błędnie dokumentowała stan faktyczny, czyli zawierała pomyłki np. w ilości lub cenie towaru bądź usługi albo w stawce lub kwocie podatku VAT. Jeżeli bowiem faktura korygująca jest wynikiem błędu lub oczywistej omyłki, wówczas korekta powinna być uwzględniona w rozliczeniu okresu, którego dotyczy, czyli wstecznie w dacie wystąpienia przychodu należnego lub poniesienia kosztu wynikającego z faktury pierwotnej (przykład 2).

Niewystarczające przychody lub koszty

Może się zdarzyć, że przedsiębiorca w bieżącym okresie rozliczeniowym, w którym powinna zostać rozliczona faktura korygująca, nie osiągnął przychodów lub nie poniósł kosztów bądź kwota osiągniętych przychodów lub poniesionych kosztów była niższa od kwoty zmniejszenia. Wówczas powinien on zwiększyć koszty uzyskania o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone przychody lub odpowiednio zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty (przykład 3). Dzięki temu czas rozliczenia korekty zostaje maksymalnie skrócony.


Ujednolicone teksty ustaw o podatku dochodowym dostępne są w serwisie www.przepisy.gofin.pl.

Szczególne przypadki

Do zdarzeń, w wyniku których zostaje wystawiona faktura korygująca, może też dojść już po likwidacji działalności gospodarczej lub zmianie formy opodatkowania uzyskiwanych z niej przychodów z zasad ogólnych (skala podatkowa, podatek liniowy) na zryczałtowaną (ryczałt ewidencjonowany, karta podatkowa). W takim przypadku zarówno wystawca faktury korygującej, jak i podmiot ją otrzymujący zobowiązany jest do dokonania jej rozliczenia w ostatnim okresie rozliczeniowym przed wystąpieniem tych okoliczności, czyli likwidacją firmy lub zmianą formy opodatkowania (przykład 4).

Przykład 1

Spółka z o.o. w październiku 2017 r. zakupiła usługi za 19.740 zł. Ich wartością obciążyła w tym samym miesiącu koszty. W styczniu 2018 r. usługodawca udzielił jej rabatu w wysokości 4% wartości wykonanej usługi, tj. w kwocie 789,60 zł. W dniu 22 stycznia 2018 r. wystawił na tę okoliczność fakturę korygującą dostarczoną spółce 1 lutego br.

Stąd wystawca faktury korygującej powinien ją rozliczyć w podatku dochodowym w miesiącu jej wystawienia, tj. w styczniu 2018 r., natomiast spółka z o.o., w miesiącu jej otrzymania, tj. w lutym 2018 r.


Przykład 2

W dniu 29 stycznia 2018 r. spółka cywilna wystawiła i ujęła w przychodach fakturę na sprzedaż towarów. Dostarczyła ją wraz z towarem 1 lutego br. kontrahentowi, który ją w tym dniu ujął w kosztach. Faktura ta zawierała błąd w cenie towaru, w związku z czym spółka 7 marca br. wystawiła do niej fakturę korygującą. W tej sytuacji korekta powinna być rozliczona wstecznie odpowiednio w dacie uzyskania przychodu z faktury pierwotnej (29 stycznia br.) oraz poniesienia kosztu nią udokumentowanego (1 lutego br.).


Przykład 3

Przedsiębiorca (pkpir) w styczniu 2018 r. kupił towar handlowy za 34.000 zł i jego wartość ujął w kosztach podatkowych. W marcu 2018 r. zwrócił kontrahentowi część tego towaru o wartości 7.691 zł. Zwrot ten został udokumentowany fakturą korygującą wystawioną i dostarczoną mu również w marcu 2018 r.

wersja I - poniesione w marcu 2018 r. koszty nabywcy wyniosły 17.000 zł, a przychody sprzedawcy - 12.800 zł. W tej sytuacji nabywca w miesiącu otrzymania faktury zmniejszył koszty o kwotę 7.691 zł, a sprzedawca w miesiącu jej wystawienia (tj. marcu 2018 r.) zmniejszył o tę samą kwotę przychody.

wersja II - koszty poniesione przez nabywcę w marcu 2018 r. wyniosły 3.800 zł, a przychody sprzedawcy 4.500 zł. W tej sytuacji nabywca koszty marca zmniejszy o kwotę 3.800 zł, a o pozostałą kwotę, tj. o 3.891 zł zwiększy w tym miesiącu przychody. Natomiast sprzedawca w marcu 2018 r. zmniejszył przychody o kwotę 4.500 zł, a koszty tego miesiąca zwiększył o 3.191 zł.


Przykład 4

Dwóch przedsiębiorców: R i S w 2017 r. korzystało z podatku liniowego. Przedsiębiorca R zakończył działalność we wrześniu 2017 r., a przedsiębiorca S na 2018 r. jako formę opodatkowania wybrał kartę podatkową.

W styczniu 2018 r. obydwaj uzyskali od tego samego kontrahenta rabat udokumentowany fakturami korygującymi na zakupione w sierpniu 2017 r. towary, które rozliczyli w kosztach podatkowych tego miesiąca. W tej sytuacji o kwotę rabatu przedsiębiorca R powinien zmniejszyć koszty września 2017 r., a przedsiębiorca S grudnia 2017 r., czyli w ostatnim okresie rozliczeniowym przed likwidacją (R) oraz przed zmianą formy opodatkowania (S) albo zwiększyć w tych miesiącach firmowe przychody.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2018 r. poz. 200 ze zm.)

Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o pdop (Dz. U. z 2017 r. poz. 2343 ze zm.)

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.