Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   WDT - czy specyfikacja sztuk ładunku może być ...
POLECAMY
P R E N U M E R A T A
www.czasopismaksiegowych.pl
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

WDT - czy specyfikacja sztuk ładunku może być wykazana na fakturze?

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 21 (1028) z dnia 20.07.2019

Jestem czynnym podatnikiem VAT. Dokonuję wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (obuwia). Nabywca będzie wywoził towar własnym środkiem transportu. Czy trzeba sporządzać specyfikację poszczególnych sztuk ładunku, jeżeli w fakturze zostaną szczegółowo wskazane towary?

Specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku nie musi być przez podatnika sporządzana oddzielnie, jeżeli faktura zawiera treść wypełniającą znamiona specyfikacji i umożliwia identyfikację towaru będącego przedmiotem dostawy.

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (dalej: WDT) opodatkowana jest stawką 0% VAT po spełnieniu warunków wskazanych w art. 42 ust. 1 ustawy o VAT. Jednym z nich jest posiadanie przez podatnika dowodów, że towary będące przedmiotem WDT zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Pomijamy dokumenty dotyczące wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu, ponieważ pytanie Czytelnika ich nie dotyczy.

Udokumentowanie WDT

Dokumenty łącznie potwierdzające dokonanie WDT podzielono na dwie grupy, w zależności od tego, czy ich wywóz zlecany jest przewoźnikowi (spedytorowi), czy też wykonuje go bezpośrednio podatnik dokonujący dostawy lub nabywca towarów przy użyciu własnego środka transportu.

Pytanie Czytelnika dotyczy sytuacji, gdy wywozu towarów dokonuje bezpośrednio ich nabywca, przy użyciu własnego środka transportu. W takim przypadku dokumentami potwierdzającymi dokonanie WDT - niezbędnymi do zastosowania stawki 0% VAT - są:

  • specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,
     
  • dokument zawierający co najmniej:
     
    • imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego WDT oraz nabywcy tych towarów,
       
    • adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania nabywcy,
       
    • określenie towarów i ich ilości,
       
    • potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca adresu siedziby działalności gospodarczej lub adresu, pod który są przewożone towary, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju,
       
    • rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary lub numer lotu - w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego;

Jeżeli ww. dokumenty nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towaru do nabywcy, dowodami potwierdzającymi wywóz mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

  • korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie,
     
  • dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu,
     
  • dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania,
     
  • dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku w fakturze

Zdarza się, że podatnicy wystawiają faktury, w których zawarte są szczegółowe dane identyfikujące towar (np. nazwa towaru, jego ilość, cena). W związku z tym nie sporządzają odrębnej specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku - uważając, że wymóg ten został już spełniony. Takiej właśnie sytuacji dotyczy pytanie Czytelnika. Ma on jednak wątpliwości, czy taki sposób udokumentowania WDT będzie go uprawniał do zastosowania preferencyjnej stawki 0% VAT.

NSADo tej kwestii odniósł się NSA w wyroku z 9 grudnia 2009 r., sygn. akt I FSK 1388/08. W wyroku tym czytamy:

"(...) nie wydaje się, by podatnik był zmuszony do posiadania w swej dokumentacji odrębnej specyfikacji dostarczanych w ramach WDT towarów, jeśli specyfikacja taka została zawarta w fakturze VAT.

(...) dla udowodnienia faktu wywozu towarów objętych dostawą za granicę, istotne znaczenie ma treść wymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT dokumentów, a nie ich liczba.

Innymi słowy nie budzi wątpliwości, że w celu wykazania faktu dokonania wywozu towarów za granicę, możliwe jest posłużenie się przez podatników dokumentem, który będzie jednocześnie pełnić kilka funkcji dowodowych. (...)"

NSA uznał, że specyfikacja nie jest żadnym konkretnym dokumentem, a jedynie pewnego rodzaju wyliczeniem, które podatnik może sporządzić zarówno w formie odrębnego dokumentu, jak i w ramach wystawionej faktury, z podkreśleniem, że zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku chodzi o osiągnięcie celu, jakim jest możliwość identyfikacji towaru będącego przedmiotem dostawy.

Tożsame z powyższym stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 9 czerwca 2014 r., nr ILPP4/443-117/14-2/BA oraz Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 25 kwietnia 2018 r., nr 0114-KDIP1-2.4012.250.2018.1.WH. W tej drugiej interpretacji organ podatkowy uznał za prawidłowe następujące stanowisko podatnika:

"(...) jeżeli na fakturze wskazano dane, jakie powinna zawierać specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku (tj. m.in. nazwę i ilość towarów), faktura taka w istocie stanowi specyfikację poszczególnych sztuk ładunku. (...) posiadanie w takim przypadku odrębnej od faktury specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku nie jest konieczne do zastosowania 0% VAT w przypadku WDT. (...)"

W świetle powyższego, zarówno organy podatkowe, jak i sądy dopuszczają możliwość zamieszczania specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku w fakturze dokumentującej WDT.

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.