Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Duplikat faktury a ulga na złe długi - termin ...
POLECAMY
P R E N U M E R A T A
www.czasopismaksiegowych.pl
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Duplikat faktury a ulga na złe długi - termin odliczenia VAT

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 10 (1017) z dnia 1.04.2019

Jestem czynnym podatnikiem VAT. W marcu 2018 r. nabyłem towar handlowy. Nie otrzymałem jednak wystawionej wówczas faktury i nie uregulowałem zobowiązania wobec kontrahenta. W styczniu 2019 r. kontrahent wystawił (a ja otrzymałem) duplikat tej faktury. VAT z duplikatu faktury odliczyłem w deklaracji VAT-7 za styczeń 2019 r. Natomiast zobowiązanie ureguluję dopiero w czerwcu 2019 r. Jakie przepisy dotyczące ulgi na złe długi powinienem zastosować w tej sytuacji - obowiązujące w 2018 r., czy w 2019 r.?

Duplikat - odliczenie VAT

Czynny podatnik VAT ma prawo odliczyć VAT od zakupu towarów/usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (z zastrzeżeniami wskazanymi w art. 88 ustawy o VAT). Natomiast prawo do odliczenia VAT przysługuje generalnie w rozliczeniu za okres, w którym u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy, ale nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym nabywca otrzymał fakturę.

Termin odliczenia VAT z duplikatu faktury zależy zaś od okoliczności jego wystawienia. Jeżeli nabywca towaru/usługi dokonał odliczenia VAT z otrzymanej faktury pierwotnej, która następnie zaginęła, wówczas duplikat stanowi jedynie potwierdzenie prawa do odliczenia VAT. Natomiast jeżeli nabywca nie otrzymał pierwotnej faktury, wówczas duplikat traktowany jest jak oryginał faktury i podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał on duplikat faktury (przy założeniu istnienia związku zakupu z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT oraz jeżeli nie występują przesłanki wykluczające prawo do odliczenia VAT).

Jeżeli jednak podatnik nie dokonuje zapłaty zobowiązania w miesiącu otrzymania duplikatu faktury, odliczając VAT powinien uwzględnić regulacje dotyczące tzw. ulgi na złe długi.

Więcej przeczytasz w Pisaliśmy na ten temat
Biuletynie Informacyjnym nr 5 z 10.02.2019 r.
na str. 31-32

Ulga na złe długi - obowiązki dłużnika

Zgodnie z art. 89b ust. 1 ustawy o VAT - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. - w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 90 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Natomiast w przypadku częściowego uregulowania należności w terminie 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, korekta dotyczy podatku naliczonego przypadającego na nieuregulowaną część należności. Dłużnik nie ma obowiązku korygowania VAT naliczonego także w sytuacji, gdy:

  • uregulował należność (całość lub część) najpóźniej w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, w którym upłynął 90 dzień od dnia upływu terminu płatności tej należności,
     
  • w ostatnim dniu miesiąca, w którym upływa 90 dzień od dnia upływu terminu płatności, jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji.

Powyższe kwestie, w zakresie obowiązków dłużnika, reguluje art. 89b ust. 1a, 1b i 2 ustawy o VAT.

Nowe prawo Do końca 2018 r. termin zobowiązujący dłużnika do dokonania korekty odliczonego VAT w ramach ulgi na złe długi wynosił 150 dni (od 1 stycznia 2019 r. wynosi on 90 dni).

Regulacje przejściowe

Skrócony do 90 dni termin, po upływie którego dłużnik musi (a wierzyciel może) skorzystać z ulgi na złe długi, dotyczy także wierzytelności powstałych przed 1 stycznia 2019 r., których nieściągalność została uprawdopodobniona po dniu 31 grudnia 2018 r. Powyższe wynika z przepisów przejściowych ustawy zmieniającej w tym zakresie (patrz: art. 46 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym, Dz. U. poz. 2244).

W związku z powyższym, nowy termin ulgi na złe długi (90 dni) dotyczy również wierzytelności z 2018 r., dla których 90. dzień liczony od upływu terminu płatności wskazanego na fakturze/umowie przypada w 2019 r. W praktyce ww. 90-dniowy termin należy więc brać pod uwagę w przypadku tych wierzytelności z 2018 r., których termin płatności przypadał 3 października 2018 r. lub później (90. dzień liczony od dnia 3 października 2018 r. przypadał bowiem 1 stycznia 2019 r.). W przypadku wierzytelności, których termin płatności przypadał wcześniej, korekty odliczonego VAT należy dokonywać w przypadku nieuregulowania należności w terminie 150 dni od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Więcej przeczytasz w Pisaliśmy na ten temat
Biuletynie Informacyjnym nr 9 z 20.03.2019 r.
na str. 35-36

Podsumowanie

Jeżeli podatnik nie odliczył VAT z faktury pierwotnej, a termin na ewentualną korektę VAT w ramach ulgi na złe długi już upłynął, podatnik powinien wstrzymać się z odliczeniem VAT z duplikatu faktury do czasu, aż dokona zapłaty (tu: do czerwca br.).

Tu jednak warto zaznaczyć, że jeżeli strony wydłużają termin płatności przed upływem terminu zobowiązującego do stosowania ulgi na złe długi (czyli przed terminem zobowiązującym do korekty odliczonego VAT), ulgę na złe długi należy stosować uwzględniając nowy termin płatności. Naszym zdaniem, podobnie powinno być w omawianym przypadku, tj. gdy podatnik nie odliczył VAT z faktury pierwotnej. Jeżeli zatem - w związku z wystawieniem/otrzymaniem duplikatu faktury - ustalono nowy termin płatności, naszym zdaniem, Czytelnik mógłby odliczyć VAT w miesiącu otrzymania tego duplikatu. Musiałby natomiast skorygować to odliczenie po upływie 90 dni od upływu tego nowego terminu płatności (gdyby do końca miesiąca/kwartału, w którym upłynie ten termin, nie dokonał zapłaty).

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.