Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Czy limit 100.000 zł dotyczy jednego środka trwałego, czy ...
POLECAMY
P R E N U M E R A T A
www.czasopismaksiegowych.pl
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Czy limit 100.000 zł dotyczy jednego środka trwałego, czy łącznej kwoty jednorazowych odpisów amortyzacyjnych?

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 28 (1035) z dnia 1.10.2019

Spółka w bieżącym roku zamierza zakupić kilka środków trwałych (z grupy 5 KŚT) o znacznej wartości. Czy w pierwszym roku ich używania poszczególne środki trwałe mogą zostać objęte jednorazowym odpisem amortyzacyjnym w wysokości 100.000 zł każdy?

Limit jednorazowej amortyzacji w wysokości 100.000 zł dotyczy sumy jednorazowych odpisów dokonanych w danym roku podatkowym (oraz wpłat zaliczek na zakup środka trwałego). Nie może on być zatem stosowany odrębnie w pełnej wartości (czyli po 100.000 zł) w odniesieniu do poszczególnych środków trwałych.

Na podstawie art. 16k ust. 14 ustawy o PDOP (oraz odpowiednio art. 22k ust. 14 ustawy o PDOF), podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej nabytych fabrycznie nowych środków trwałych zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100.000 zł. Kwota 100.000 zł obejmuje sumę odpisów amortyzacyjnych i wpłaty na poczet nabycia środka trwałego (o której mowa w art. 15 ust. 1zd ustawy o PDOP oraz odpowiednio art. 22 ust. 1s ustawy o PDOF), zaliczonej do kosztów uzyskania przychodów.

Powyższe regulacje stosuje się, pod warunkiem że:

1) wartość początkowa jednego środka trwałego, nabytego w roku podatkowym, wynosi co najmniej 10.000 zł lub

2) łączna wartość początkowa co najmniej dwóch środków trwałych, nabytych w roku podatkowym, wynosi co najmniej 10.000 zł, a wartość początkowa każdego z nich przekracza 3.500 zł.

Kwotę jednorazowego odpisu amortyzacyjnego pomniejsza się o wysokość zaliczonej do kosztów uzyskania przychodów wpłaty na poczet nabycia środka trwałego.

Jednorazowy odpis amortyzacyjny w wysokości 100.000 zł nie może być stosowany odrębnie, w pełnej wysokości, do różnych nabytych w danym roku podatkowym środków trwałych.

Limit 100.000 zł oznacza sumę jednorazowych odpisów amortyzacyjnych dokonanych w danym roku podatkowym. Może on (cały limit) zostać wykorzystany w odniesieniu do jednego środka trwałego (o wartości początkowej równej lub wyższej niż 100.000 zł) lub do wielu środków trwałych na ww. zasadach (przy czym łączna wartość dokonanych jednorazowych odpisów nie może przekroczyć 100.000 zł).

Nie jest dopuszczalne podejście, w myśl którego limit w wysokości 100.000 zł znajdzie zastosowanie w odniesieniu do odrębnych środków trwałych, co umożliwiłoby zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów w danym roku podatkowym jednorazowych odpisów amortyzacyjnych w kwocie przewyższającej 100.000 zł.

Przykład

Jednostka zakupiła we wrześniu 2019 r. dwie fabrycznie nowe maszyny (sklasyfikowane w grupie 5 KŚT), których wartości początkowe wyniosły odpowiednio: maszyna "A": 80.000 zł oraz maszyna "B": 60.000 zł. W obu przypadkach jednostka zamierza skorzystać z prawa do jednorazowej amortyzacji. W 2019 r. jednostka nie dokonywała jednorazowych odpisów amortyzacyjnych w ramach limitu 100.000 zł.

Uwzględniając przepisy ustaw podatkowych, dokonanie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w 2019 r. mogło przebiegać następująco:

1) jednorazowy odpis amortyzacyjny maszyny "A" - 80.000 zł,

2) jednorazowy odpis amortyzacyjny maszyny "B" - 20.000 zł.

Niezamortyzowana wartość początkowa maszyny "B" (40.000 zł) będzie podlegała dalszej amortyzacji (z zastosowaniem ogólnych zasad amortyzacji) w 2020 r. i ewentualnie w latach następnych. Podstawą naliczania odpisów amortyzacyjnych będzie wartość początkowa, wynosząca 60.000 zł.

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.