Jestem czynnym podatnikiem VAT. W maju 2020 r. otrzymałem duplikat faktury wystawionej w grudniu 2019 r. Pierwotnej faktury nie otrzymałem. Faktura wpłynęła po sporządzeniu sprawozdania finansowego. Z uwagi na nieistotną wartość faktury ująłem wydatek w kosztach niestanowiących kosztów uzyskania przychodów bieżącego roku. Czy mam prawo odliczyć VAT z duplikatu faktury? Jeżeli tak, to w której deklaracji (VAT rozliczam miesięcznie)?
Czytelnik ma prawo odliczyć VAT w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał duplikat faktury (czyli w rozliczeniu za maj br.) lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (za czerwiec lub lipiec br.), pod warunkiem związku zakupu z czynnościami opodatkowanymi VAT oraz jeżeli nie wystąpią przesłanki wykluczające to prawo. |
Czynny podatnik VAT ma prawo odliczyć VAT do zakupu towarów/usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (z zastrzeżeniami wskazanymi w art. 88 ustawy o VAT). Prawo do odliczenia VAT przysługuje zaś, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy, ale nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym nabywca otrzymał fakturę. Pomijamy wskazane w ustawie o VAT szczególne terminy odliczania VAT dla niektórych czynności, gdyż pytanie nie dotyczy tej kwestii.
Jeżeli podatnik nie odliczył VAT w ww. podstawowym terminie, to może go odliczyć w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych. Jeżeli zaś nie dotrzyma także tych terminów, wówczas może odliczyć VAT wyłącznie poprzez korektę deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym otrzymał fakturę, jednak generalnie nie później niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku (a w niektórych przypadkach - licząc od końca roku), w którym powstało prawo do odliczenia VAT.
Podatnik ma prawo do odliczenia VAT na podstawie faktury lub na podstawie duplikatu faktury wystawionego w przypadku, gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie.
Termin odliczenia VAT z duplikatu faktury zależy od okoliczności jego wystawienia, czyli od tego, czy nabywca otrzymał pierwotną fakturę, która następnie zaginęła lub uległa zniszczeniu, czy też w ogóle jej nie otrzymał. Jeżeli nabywca dokonał odliczenia VAT z otrzymanej faktury pierwotnej, która następnie zaginęła, wówczas duplikat stanowi jedynie potwierdzenie przysługującego mu prawa do odliczenia VAT. Natomiast jeżeli nabywca nie otrzymał pierwotnej faktury, wówczas duplikat traktowany jest jak oryginał faktury.
Biorąc powyższe pod uwagę, w sytuacji wskazanej w pytaniu, Czytelnik ma prawo odliczyć VAT z duplikatu faktury. Ponieważ nigdy nie otrzymał on faktury pierwotnej (i tym samym nie odliczył z niej VAT), więc prawo do odliczenia VAT przysługuje mu w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał duplikat tej faktury (w rozliczeniu za maj 2020 r.) lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (za czerwiec lub lipiec 2020 r.). Warunkiem odliczenia VAT jest jednak związek zakupu z czynnościami opodatkowanymi VAT oraz brak przesłanek wykluczających prawo do odliczenia VAT. Fakt, iż faktura wpłynęła po sporządzeniu sprawozdania finansowego i została - zgodnie z decyzją podatnika - ujęta w kosztach niestanowiących kosztów uzyskania przychodów bieżącego roku, nie ma tu znaczenia (pomijamy tu możliwość ujęcia duplikatu faktury w rachunku podatkowym - pisaliśmy o tym np. w BI nr 11 z 10 kwietnia 2019 r.).
|