POLECAMY |
||
Trzy lata temu zakończyłem prowadzenie działalności gospodarczej (podatek liniowy) i przeszedłem na emeryturę. W maju 2021 r. sprzedałem maszynę, która w mojej firmie stanowiła środek trwały i od tej transakcji opłaciłem podatek liniowy. Czy dochód ze sprzedaży maszyny powinienem rozliczyć w zeznaniu rocznym?
Gdy podatnik po likwidacji działalności gospodarczej, ale przed upływem 6 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła jej likwidacja, dokona sprzedaży środka trwałego ujętego w wykazie majątku pozostałego na dzień likwidacji, wówczas zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. a) oraz ust. 3 pkt 12 lit. a) ustawy o pdof powstanie u niego przychód z działalności gospodarczej.
Dochód z takiej transakcji podlega opodatkowaniu według tych samych zasad, jakie obowiązywały w działalności w dniu jej likwidacji. Natomiast jego ustalenia w przypadku sprzedaży polikwidacyjnej u podatnika korzystającego w tej działalności z zasad ogólnych, czyli skali podatkowej lub podatku liniowego, dokonuje się w oparciu o art. 24 ust. 3b ustawy o pdof. Stanowi go różnica pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia tego składnika a wydatkami na jego nabycie niezaliczonymi do kosztów uzyskania przychodów w jakiejkolwiek formie (zazwyczaj jest to wartość początkowa wykazana w ewidencji środków trwałych pomniejszona o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych). Już w trakcie roku zaliczkę na pdof podatnik oblicza i odprowadza do urzędu w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce sprzedaż polikwidacyjna, natomiast po zakończeniu roku wykazuje się ją w odpowiednim zeznaniu rocznym.
W sytuacji opisanej w pytaniu Czytelnik będzie zobowiązany dokonać rozliczenia sprzedaży maszyny, w zeznaniu rocznym PIT-36L, ponieważ w zlikwidowanej działalności gospodarczej korzystał z opodatkowania podatkiem liniowym.
|