POLECAMY |
||
Firma, w której w 2019 r. byłem zatrudniony, została w połowie lutego br. zlikwidowana. Pracodawca przesłał mi pocztą roczny PIT-11. Dowiedziałem się jednak od kolegów z pracy, że w drugim półroczu 2019 r., pomimo że pracodawca pobierał składki od naszych wynagrodzeń, to nie odprowadzał ich do ZUS. Czy w związku tym składając zeznanie roczne, mam możliwość dokonania odliczeń z tytułu składek, które pracodawca ujął w moim PIT-11?
TAK. W sytuacji opisanej w pytaniu składki na ubezpieczenia społeczne, jak i składki zdrowotne, pobrane przez pracodawcę od wypłacanego Czytelnikowi wynagrodzenia za pracę, podlegają odliczeniu odpowiednio od dochodu i od podatku w zeznaniu za 2019 r.
Dokonując rozliczenia rocznego podatnicy pdof mają prawo do odliczenia od dochodu składek na ubezpieczenia społeczne potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika (art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o pdof). Z kolei podatek obliczony m.in. według skali podatkowej w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki zdrowotnej pobranej w roku podatkowym przez płatnika, zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o pdof).
Pracodawca, jako płatnik, odpowiada za pobranie i odprowadzenie na konto ZUS pobranych składek z wynagrodzeń pracowniczych. Z tego względu pracownicy nie mogą ponosić skutków jego zaniedbań w tym zakresie.
W związku z tym, że w omawianym przypadku składki zostały pobrane, to pracownik poniósł z tego tytułu ciężar finansowy. W zeznaniu rocznym może więc uwzględnić potrącone przez zakład pracy kwoty składek pamiętając, że kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy jej wymiaru.
|