Spółka z o.o. zleciła organizację eventu promocyjnego na przełomie roku (tj. w noc sylwestrową). Usługa zostanie zakończona w styczniu. Czy koszty związane z tą promocją należy podzielić na dwa lata obrotowe?
Generalnie koszty reklamy czy promocji trudno przypisać do konkretnego przychodu. Może bowiem być tak, że w ogóle nie przyniosą one oczekiwanych korzyści i nie wpłyną na zwiększenie przychodów. Dlatego tego typu koszty ujmuje się w księgach rachunkowych z chwilą ich poniesienia. |
Stosownie do zasad określonych w ustawie o rachunkowości, w szczególności zasady memoriału oraz współmierności przychodów i kosztów, w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i związane z nimi koszty dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Zatem koszty ponoszone na przełomie roku należy przyporządkować do danego roku, którego dotyczą. Z kolei zasada współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów nakazuje przypisywanie do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego, kosztów lub przychodów dotyczących przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres sprawozdawczy koszty, które jeszcze nie zostały poniesione.
Zasady powyższe w niektórych przypadkach mogą też mieć zastosowanie do kosztów reklamy czy promocji. Przypomnijmy, że na temat bilansowego ujęcia kosztów reklamy Ministerstwo Finansów w odpowiedzi z 1 października 2012 r. na pytanie naszego Wydawnictwa wyjaśniło, że generalnie koszty reklamy stanowią koszty okresu, w którym reklama miała miejsce. Jeżeli koszty ponoszone są w jednym roku, a usługa reklamy ma miejsce w drugim roku, to powinny one być odniesione na rozliczenia międzyokresowe kosztów.
Zauważyć też należy, że koszty promocji (czy reklamy) mogą ewentualnie przynieść korzyści dopiero w przyszłości, czyli po zakończeniu działań promocyjnych (albo w ich trakcie). Nie wpłyną one na przychody wstecz, czyli w żaden sposób nie mogą dotyczyć przychodów poprzedniego okresu. Powinny zatem obciążyć koszty z chwilą poniesienia (wykonania usługi). Dodajmy, że generalnie kosztów sprzedaży czy kosztów zarządu (a do takich zalicza się wydatki na promocję i reklamę) nie zalicza się do kosztu wytworzenia produktu; obciążają one koszty i wynik finansowy okresu ich poniesienia (co wynika z art. 28 ust. 3 ustawy o rachunkowości).
Zatem w przypadku, o którym mowa w pytaniu, skoro usługa promocji zostanie zakończona w 2019 r., to koszty promocji należy ująć w księgach roku 2019.
|