Facebook
Koniec roku w małej firmie

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Koniec roku w małej firmie 2018  »  Koszty i przychody na przełomie roku  »   Koszty promocji na przełomie roku w księgach rachunkowych
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Koszty promocji na przełomie roku w księgach rachunkowych

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych

Spółka z o.o. zleciła organizację eventu promocyjnego na przełomie roku (tj. w noc sylwestrową). Usługa zostanie zakończona w styczniu. Czy koszty związane z tą promocją należy podzielić na dwa lata obrotowe?

Generalnie koszty reklamy czy promocji trudno przypisać do konkretnego przychodu. Może bowiem być tak, że w ogóle nie przyniosą one oczekiwanych korzyści i nie wpłyną na zwiększenie przychodów. Dlatego tego typu koszty ujmuje się w księgach rachunkowych z chwilą ich poniesienia.

Stosownie do zasad określonych w ustawie o rachunkowości, w szczególności zasady memoriału oraz współmierności przychodów i kosztów, w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i związane z nimi koszty dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Zatem koszty ponoszone na przełomie roku należy przyporządkować do danego roku, którego dotyczą. Z kolei zasada współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów nakazuje przypisywanie do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego, kosztów lub przychodów dotyczących przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres sprawozdawczy koszty, które jeszcze nie zostały poniesione.

Koszty promocji na przełomie roku w księgach rachunkowychZasady powyższe w niektórych przypadkach mogą też mieć zastosowanie do kosztów reklamy czy promocji. Przypomnijmy, że na temat bilansowego ujęcia kosztów reklamy Ministerstwo Finansów w odpowiedzi z 1 października 2012 r. na pytanie naszego Wydawnictwa wyjaśniło, że generalnie koszty reklamy stanowią koszty okresu, w którym reklama miała miejsce. Jeżeli koszty ponoszone są w jednym roku, a usługa reklamy ma miejsce w drugim roku, to powinny one być odniesione na rozliczenia międzyokresowe kosztów.

Zauważyć też należy, że koszty promocji (czy reklamy) mogą ewentualnie przynieść korzyści dopiero w przyszłości, czyli po zakończeniu działań promocyjnych (albo w ich trakcie). Nie wpłyną one na przychody wstecz, czyli w żaden sposób nie mogą dotyczyć przychodów poprzedniego okresu. Powinny zatem obciążyć koszty z chwilą poniesienia (wykonania usługi). Dodajmy, że generalnie kosztów sprzedaży czy kosztów zarządu (a do takich zalicza się wydatki na promocję i reklamę) nie zalicza się do kosztu wytworzenia produktu; obciążają one koszty i wynik finansowy okresu ich poniesienia (co wynika z art. 28 ust. 3 ustawy o rachunkowości).

Zatem w przypadku, o którym mowa w pytaniu, skoro usługa promocji zostanie zakończona w 2019 r., to koszty promocji należy ująć w księgach roku 2019.

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.