Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Zawieszanie i likwidacja firmy  »   Jak zawiesić działalność w spółkach osobowych?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jak zawiesić działalność w spółkach osobowych?

Dodatek do Gazety Podatkowej nr 56 (993) z dnia 15.07.2013

Przedsiębiorcy, w tym każda ze spółek handlowych, od 20 września 2008 r. mają możliwość formalnego zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.


Zawieszenie dla podmiotów bez pracowników

Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej przewiduje, że przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Okres zawieszenia działalności może być oznaczony w dniach, miesiącach albo miesiącach i dniach. Do jego obliczania należy stosować przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. W razie gdyby okres zawieszenia działalności obejmował wyłącznie pełny miesiąc luty, za minimalny okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przyjmuje się liczbę dni miesiąca lutego przypadającą w danym roku kalendarzowym.

W okresie zawieszenia przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Poza tym w czasie zawieszenia przedsiębiorca zachowuje prawa określone w art. 14a ust. 4 pkt 1-4 i 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Jednocześnie zobowiązany jest wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa i może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.


Plusy przerwy w działalności

Jednym z największych atutów zawieszenia działalności jest zwolnienie z niektórych obowiązków w zakresie rozliczeń podatku dochodowego (art. 44 ust. 11 i 12 ustawy o pdof - Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm. oraz art. 25 ust. 5a-5d ustawy o pdop - Dz. U. z 2011 r. nr 74 poz. 397 ze zm.) składek ZUS (art. 36a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych - Dz. U. z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.) czy podatku VAT (art. 99 ust. 7a i 7b ustawy o VAT - Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.). Jednostka, której działalność pozostawała przez cały rok obrotowy zawieszona, może nie zamykać ksiąg, o ile nie dokonywała odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych, a także nie wystąpiły u niej inne zdarzenia wywołujące skutki o charakterze majątkowym lub finansowym.


Od zawieszenia do wznowienia

Okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej rozpoczyna się od dnia wskazanego we wniosku o wpis informacji o zawieszeniu, nie wcześniej niż w dniu jego złożenia, i trwa do dnia złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej lub do dnia wskazanego w tym wniosku, który nie może być wcześniejszy niż dzień złożenia wniosku.

W stosunku do zobowiązań o charakterze publicznoprawnym zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej wywiera skutki prawne od dnia, w którym rozpoczyna się zawieszenie, do dnia poprzedzającego dzień wznowienia wykonywania działalności gospodarczej.


Jak zawiesić działalność?

Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej następuje na wniosek przedsiębiorcy. W spółce handlowej decyzja w tej kwestii musi zapaść przy respektowaniu zasad prowadzenia jej spraw. Mamy w tym przypadku do czynienia ze sprawą przekraczającą zakres zwykłych czynności spółki handlowej. Dlatego też decyzja o zawieszeniu działalności spółki jawnej, partnerskiej czy komandytowej wymaga zgody wszystkich wspólników, w tym także tych wyłączonych od prowadzenia spraw spółki, o ile jej umowa nie stanowi inaczej (art. 43, 89, 103 i 121 K.s.h.).

W spółce partnerskiej decyzja może należeć do zarządu, o ile umowa spółki partnerskiej przewiduje, że prowadzenie spraw i reprezentowanie spółki powierza się zarządowi (art. 97 K.s.h.). W takim przypadku bowiem przepisów art. 96 K.s.h. określającego uprawnienie partnera do reprezentowania spółki nie stosuje się. Do zarządu spółki partnerskiej stosuje się odpowiednio przepisy o zarządzie spółki z o.o., tj. art. 201-211 i art. 293-300 K.s.h.

W spółce komandytowo-akcyjnej zgodnie z przepisami K.s.h. decyzja o zawieszeniu należy do komplementariuszy, chyba że statut przekazał kompetencje w tej sprawie walnemu zgromadzeniu albo radzie nadzorczej (art. 141 K.s.h.).


Spółka składa wniosek

Gdy zapadło rozstrzygnięcie o zawieszeniu wykonywania działalności, fakt ten musi być zgłoszony sądowi rejestrowemu. Wniosek należy złożyć na formularzu KRS-Z62. Druk ten dotyczy każdej spółki zarejestrowanej w KRS. Do niego trzeba załączyć:

  • uchwałę wspólników (ewentualnie zarządu w spółce partnerskiej) w sprawie zawieszenia oraz
     
  • oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników (składają je osoby uprawnione do reprezentacji spółki).

Wniosek należy złożyć przestrzegając systemu jednego okienka. Dlatego też składając go w sądzie osobiście bądź za pośrednictwem poczty do powyższych dokumentów trzeba dołączyć NIP-2 dla urzędu skarbowego (w druku tym od 22 grudnia 2012 r. można wpisać datę zawieszenia/wznowienia działalności - por. cz. B.5 druku NIP-2), druk RG-1 do urzędu statystycznego oraz w razie potrzeby odpowiednie dokumenty do ZUS.

Wymienione formularze można znaleźć na stronie internetowej naszego Wydawnictwa (www.gofin.pl) w dziale "Wzory druków i umów". W przypadku skorzystania z drogi elektronicznej dokumenty należy samodzielnie przesłać do sądu i urzędów.

Wniosek o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności nie podlega żadnej opłacie.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Zawieszanie i likwidacja firmy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.