Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Obciążenie lokali użytkowych
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Obciążenie lokali użytkowych

Gazeta Podatkowa nr 16 (1161) z dnia 23.02.2015
Łukasz Wilmiński

W naszej wspólnocie mieszkaniowej zbliża się zebranie właścicieli lokali. Wraz z innymi właścicielami chcielibyśmy podwyższyć wysokość zaliczek miesięcznych uiszczanych przez właściciela lokalu usługowego należącego do naszej wspólnoty. Czy istnieje jakiś górny limit, bądź wiążący sposób wyliczenia wysokości zaliczek dla lokali usługowych?

Zarówno prawa i obowiązki właścicieli lokali, jak i zagadnienia związane z obowiązkiem uiszczania zaliczek miesięcznych uregulowane zostały w ustawie o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. nr 80, poz. 903 ze zm.). Dopuszcza ona rozwiązanie, zgodnie z którym właściciele lokali mogą podjąć uchwałę ustalającą wyższe ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej dla właścicieli lokali użytkowych, w przypadku gdy uzasadnia to sposób korzystania z tych lokali (art. 12 ust. 3 ustawy). Przepisy ustawy nie zawierają górnej granicy wysokości zaliczek miesięcznych dla właściciela lokalu użytkowego, czy sposobu ich wyliczenia. Nie oznacza to jednak dowolności członków wspólnoty w tym zakresie. Ustawa stanowi, że zwiększenie ciężarów właściciela lokalu użytkowego powinno mieć związek ze sposobem korzystania z lokali usługowych wpływającym na koszty utrzymania nieruchomości wspólnej. Członkowie wspólnot mieszkaniowych uiszczają bowiem zaliczki miesięczne na koszty zarządzania nieruchomością wspólną.

W przypadku podjęcia przez wspólnotę mieszkaniową uchwały o znacznym podwyższeniu zaliczek na koszty zarządu nieruchomością wspólną uiszczanych przez właściciela lokalu usługowego, z pewnością skorzysta on z możliwości zaskarżenia uchwały. Podstawą jest art. 25 ust. 1 ustawy, z którego wynika, że przyczyną zaskarżenia uchwały do sądu może być jej niezgodność z przepisami prawa lub z umową właścicieli lokali albo fakt, iż narusza ona zasady prawidłowego zarządzania nieruchomością wspólną lub w inny sposób narusza interesy właściciela zaskarżającego uchwałę. Dlatego ewentualne podwyższenie zaliczek uiszczanych przez właściciela lokalu usługowego powinno znajdować odzwierciedlenie w rzeczywistości. Nie można bowiem zwiększyć obciążeń właścicieli lokali użytkowych bez żadnego związku z wpływem używania ich lokali na wzrost kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej. Jest to natomiast dopuszczalne np. gdy osoby użytkujące lokal usługowy intensywnie korzystają z nieruchomości wspólnej, np. windy.

Warto przywołać wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 15 maja 2014 r., sygn. akt I ACa 83/14. Wynika z niego, że art. 12 ust. 3 ustawy winien być interpretowany w ten sposób, że zwiększenie obciążeń (zaliczek) właścicieli lokali użytkowych z tytułu kosztów zarządu nieruchomością wspólną musi być uzasadnione większymi kosztami utrzymania nieruchomości wspólnej, pozostającymi w związku ze sposobem korzystania z tych lokali użytkowych i musi być proporcjonalne do tych większych kosztów zarządu nieruchomością wspólną. Zwiększenie wysokości zaliczek musi wynikać z obciążeń związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, a nie z częstszym korzystaniem, czy zarobkowym charakterem lokalu usługowego.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.