Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Zakupy w sieci i zwrot rozpakowanego towaru
POLECAMY
P R E N U M E R A T A
www.gazetapodatkowa.gofin.pl
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Zakupy w sieci i zwrot rozpakowanego towaru

Gazeta Podatkowa nr 52 (1614) z dnia 1.07.2019
Jolanta Białkowska

Sprzedawca internetowy ma obowiązek zapewnić konsumentowi możliwość odstąpienia od umowy, a co się z tym wiąże zwrotu zakupionego towaru bez podawania jakiegokolwiek powodu. Łącznie cały proces może trwać aż 28 dni. Dotyczy to również produktów, co do których folia ochronna została zdjęta po dostarczeniu towaru, na co wskazuje TS UE w wyroku z dnia 27 marca 2019 r.

14 dni na rezygnację z towaru

Zakupy przez internet cieszą się ogromną popularnością, ale jednocześnie wiążą się z dużym ryzykiem, ponieważ kupujący nie ma możliwości obejrzenia towaru z bliska, a to może rodzić konsekwencje w postaci niezadowolenia z zakupionego towaru. Konsument w takiej sytuacji jest jednak chroniony. Sprzedawca internetowy (przedsiębiorca) jest bowiem zobowiązany zapewnić kupującemu możliwość odstąpienia od umowy, a co się z tym wiąże zwrotu zakupionego towaru. Prawo unijne ustala okres aż 14 dni kalendarzowych, w czasie których konsument może odstąpić od umowy bez podawania jakiegokolwiek powodu. Mowa o tym w art. 9 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów (...). Uregulowania te zostały wdrożone do prawodawstwa krajowego ustawą o prawach konsumenta (Dz. U. z 2019 r. poz. 134 ze zm.). Ta zakłada, że konsument ma prawo odstąpienia od umowy w terminie 14 dni (licząc od dnia, w którym został dostarczony towar) i obowiązek zwrotu towaru w ciągu kolejnych 14 dni. Tym samym złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i bezpośredni zwrot towaru to dwie różne czynności, które wcale nie muszą odbywać się jednocześnie. Kluczowe jest, by zachowany był termin odstąpienia od umowy, gdyż w razie jego niezachowania przedsiębiorca prowadzący sprzedaż internetową nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu. Tak samo jest w przypadku przekroczenia 14-dniowego terminu na zwrot towaru.

W przypadku odstąpienia od umowy przedsiębiorca jest zobowiązany zwrócić płatności konsumentowi, w tym koszty dostarczenia rzeczy, ale z wyjątkiem dodatkowych kosztów wynikających z wybranego przez konsumenta sposobu dostarczenia towaru. Zwrot płatności powinien być dokonany przez przedsiębiorcę w terminie nie późniejszym niż 14 dni od dnia powiadomienia go o odstąpieniu od umowy przez konsumenta. Zwrot ten powinien być dokonany przy użyciu takich samych płatności, jakie miały zastosowanie w pierwotnej transakcji, chyba że klient wyrazi zgodę na inne rozwiązanie.

Wydłużony termin odstąpienia od umowy

Mogą zaistnieć sytuacje, że konsument będzie miał prawo do odstąpienia od umowy nawet przez znacznie dłuższy okres. Tak będzie, gdy przedsiębiorca prowadzący sprzedaż internetową nie poinformuje konsumenta o możliwości odstąpienia od umowy (zapis ten powinien się znaleźć w regulaminie sklepu internetowego). Jeśli takiej informacji nie ma, termin na odstąpienie wydłuża się o 12 miesięcy od dnia upływu 14-dniowego terminu. Jednak jeśli w tym czasie przedsiębiorca poinformuje konsumenta o przysługującym prawie do odstąpienia od umowy, to wówczas zaczyna obowiązywać termin 14-dniowy.


Konsument ma prawo odstąpić od umowy w terminie 14 dni i obowiązek zwrotu towaru w ciągu kolejnych 14 dni.

Wzór oświadczenia

Zarówno przepisy unijne, jak i krajowe określają wzór formularza odstąpienia od umowy. Dla ułatwienia konsument przy zwrocie zakupionego towaru od internetowego sprzedawcy może skorzystać z takiego wzoru, ale nie ma takiego obowiązku. Nie jest to więc tak, że odstąpienie od umowy na formularzu innym niż przygotowany przez sprzedawcę (np. z logo firmy) będzie bezskuteczne. Istotne jest, by zawierało te elementy, które określone są we wzorze formularza odstąpienia od umowy, w tym datę zawarcia umowy/odbioru.

Brak możliwości odstąpienia od umowy

Istnieje katalog produktów, których zakup przez internet uniemożliwia odstąpienie od umowy. Dotyczy to przede wszystkim produktów, które ponownie nie mogą być wystawione na sprzedaż. Chodzi tu m.in. o towary, które:

  • ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności do użycia np. artykuły spożywcze,
     
  • nie nadają się do zwrotu ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych i których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu np. produkty kosmetyczne.

Problem w tym, że ani dyrektywa 2011/83/UE, ani krajowa ustawa o prawach konsumenta nie podają wskazówek, jak należy interpretować powyższe wykluczenia. O ile w przypadku artykułów spożywczych sprawa jest jasna i precyzyjna, to już dogłębnej analizy wymaga zakaz zwrotu zapieczętowanych towarów ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu. Trybunał Sprawiedliwości Unii wypowiedział się w tym temacie w wyroku z dnia 27 marca 2019 r., w sprawie C-681/17. W oparciu o stanowisko rzecznika generalnego uznał, że prawo odstąpienia od umowy powinno być wyłączone jedynie w sytuacji, gdy po otwarciu zapieczętowanego opakowania towar znajduje się definitywnie w stanie nienadającym się do ponownej sprzedaży ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych. Trzeba wziąć przy tym pod uwagę charakter towaru. Jeśli uniemożliwia on przedsiębiorcy podjęcie kroków pozwalających na przywrócenie towaru do sprzedaży bez szkody dla ochrony zdrowia lub względów higienicznych prawo do odstąpienia od umowy może być jak najbardziej wyłączone. Nie dotyczy to jednak materaca, który był przedmiotem sporu w sprawie. Trybunał uznał bowiem, że materac może zostać zrównany z odzieżą, a tym samym nie jest objęty zakresem wyjątku prawa do odstąpienia od umowy. W przypadku tych towarów przedsiębiorca ma bowiem możliwość dokonania czyszczenia lub dezynfekcji, czyli nadania im formy do ponownego użycia przez osobę trzecią. To z kolei wiąże się z możliwością ponownej sprzedaży bez uszczerbku dla wymogu ochrony zdrowia lub higieny. W rezultacie zdjęcie folii ochronnej z materaca kupionego przez internet nie uniemożliwia konsumentowi skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy.

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.