Nowością jest, że w odniesieniu do projektów lub ich części, które są objęte pomocą publiczną, nie stosuje się unijnych przepisów dotyczących projektów generujących dochód. Takie rozwiązanie ułatwi beneficjentowi obliczenie wartości dofinansowania z funduszy europejskich, gdyż nie stosuje się w tym przypadku metody luki w finansowaniu albo metody zryczałtowanych procentowych stawek dochodów.
Projekt inwestycyjny współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego bądź Funduszu Spójności uznaje się za generujący dochód, jeśli jego całkowity koszt kwalifikowalny przekracza 1 mln euro. Bierze się przy tym pod uwagę kurs wymiany euro/zł, stanowiący średnią arytmetyczną kursów średnich miesięcznych NBP, z ostatnich 6 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o dofinansowanie.
W przypadku projektów generujących dochód, wartość dofinansowania z funduszy europejskich oblicza się w oparciu o metody wskazane w art. 61 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 1303/2013/UE ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności (...). Chodzi tu o metodę:
W odniesieniu do metody obliczania dofinansowania opartej o zryczałtowane procentowe stawki dochodów dla wybranych sektorów lub podsektorów wprowadzono stawki określone unijnymi przepisami. Są one wskazane w załączniku V do rozporządzenia 1303/2013/UE oraz w rozporządzeniu Komisji 2015/1516/UE ustanawiającym na mocy rozporządzenia 1303/2013/UE Parlamentu Europejskiego i Rady, stawki zryczałtowane dla operacji finansowanych z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w sektorze badań, rozwoju i innowacji (...) - patrz tabela. Nowością jest, że znowelizowany przepis art. 61 ust. 3 rozporządzenia 1303/2013/UE pozwala poszczególnym państwom członkowskim określić zryczałtowaną stawkę procentową dochodów dla sektora lub podsektora innego niż wskazane w podanych wyżej przepisach. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ metoda obliczenia wartości dofinansowania dla projektu w oparciu o zryczałtowane procentowe stawki dochodów jest o wiele prostsza w zastosowaniu niż jest to np. w przypadku metody luki w finansowaniu, gdzie podstawą określenia wartości dofinansowania z funduszy europejskich jest analiza finansowa projektu.
Choć unijny przepis pozwalający na wprowadzenie nowych stawek ryczałtowych w odniesieniu do obliczania dofinansowania z funduszy europejskich obowiązuje bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich od 2 sierpnia br., to tak naprawdę nie ma praktycznego zastosowania. Nie wiadomo jeszcze, czy Ministerstwo Rozwoju i Inwestycji zdecyduje się na określenie zryczałtowanej stawki procentowej dochodów dla sektora lub podsektora innego niż wskazane w unijnych przepisach.
Sektor | Stawki zryczałtowane |
Drogi | 30% |
Koleje | 20% |
Transport miejski | 20% |
Gospodarka wodna | 25% |
Odpady stałe | 20% |
Badania, rozwój i innowacje | 20% |
Znowelizowane przepisy rozporządzenia 1303/2013/UE zupełnie inaczej odnoszą się do projektów lub ich części, które objęte są pomocą publiczną. Nowością jest, że nie stosuje się do nich przepisów dotyczących projektów generujących dochód. Wynika to z art. 61 ust. 8 tego rozporządzenia, który stanowi, że ust. 1-6 art. 61 nie mają zastosowania do operacji, dla których wsparcie w ramach programu stanowi pomoc państwa. Taka konstrukcja przepisu wskazuje na brak obowiązku stosowania metody luki w finansowaniu lub metody stawek zryczałtowanych w odniesieniu do projektów (bądź ich części) objętych pomocą publiczną. Dla beneficjenta oznacza to, że w przypadku projektów w całości objętych pomocą publiczną, poziom dofinansowania należy obliczyć na podstawie reguły dotyczącej danej formy pomocy publicznej. Inaczej będzie w odniesieniu do projektów tylko częściowo objętych pomocą publiczną. W takiej sytuacji dla każdej z części projektu poziom dofinansowania należy ustalić z zastosowaniem konkretnych reguł, tj. w przypadku części projektu objętej pomocą publiczną, w oparciu o zasady dotyczące pomocy publicznej, a w przypadku części nieobjętej taką pomocą, w oparciu o metodę luki w finansowaniu lub metodę zryczałtowanych procentowych stawek dochodów. Reguła ta ma zastosowanie nie tylko w projektach inwestycyjnych, ale również projektach badawczo-rozwojowych współfinansowanych z EFRR w ramach programu ogólnopolskiego, tj. Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, jak i szesnastu regionalnych programów operacyjnych dla poszczególnych województw (przykład).
Przykład Przedsiębiorca wystąpi o wsparcie ze środków EFRR na realizację projektu badawczo-rozwojowego. Wartość wydatków kwalifikowalnych projektu wyniesie 5 mln zł. Będą one objęte programem pomocowym, tj. rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem NCBiR (Dz. U. z 2015 r. poz. 299). W takiej sytuacji dla obliczenia wartości dofinansowania na projekt bierze się pod uwagę tylko reguły pomocy publicznej. Nie stosuje się metody zryczałtowanych procentowych stawek dochodów. |
|