Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Zawieszanie i likwidacja firmy  »   Zawieszenie działalności gospodarczej a koszty podatkowe
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Zawieszenie działalności gospodarczej a koszty podatkowe

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 33 (1004) z dnia 20.11.2018

Czy w okresie zawieszenia działalności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów polisę OC oraz AC samochodu osobowego będącego środkiem trwałym firmy? Zaznaczam, że bieżących opłat eksploatacyjnych (paliwo, naprawy) nie zaliczamy do kosztów podatkowych.

Ubezpieczenie OC i AC samochodu firmowego, opłacone w okresie zawieszenia działalności gospodarczej, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu na ogólnych zasadach. Także wydatki na paliwo czy naprawy samochodu wykorzystywanego w okresie zawieszenia działalności mogą stanowić koszt uzyskania przychodu, jeśli samochód był wykorzystywany w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

Ogólne zasady dotyczące zawieszania działalności gospodarczej wynikające z ustawy - Prawo przedsiębiorców

Zawieszenie działalności gospodarczej jest uregulowane w przepisach art. 22-25 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646 ze zm.). Wynika z nich m.in., że przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na zasadach określonych w niniejszej ustawie, z uwzględnieniem przepisów dotyczących ubezpieczeń społecznych. Z takiej możliwości może również skorzystać przedsiębiorca zatrudniający wyłącznie pracowników przebywających na urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie wychowawczym lub urlopie rodzicielskim niełączących korzystania z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u pracodawcy udzielającego tego urlopu. Przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na czas nieokreślony albo określony, nie krótszy jednak niż 30 dni. Natomiast przedsiębiorca wpisany do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy.

 W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednak w tym okresie ma on prawo m.in.:

  • wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
     
  • przyjmować należności (ma też obowiązek regulowania zobowiązań, powstałych przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej),
     
  • zbywać własne środki trwałe i wyposażenie,
     
  • wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa.

Koszty uzyskania przychodów w okresie zawieszenia działalności gospodarczej

Zgodnie z generalną zasadą, wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy o PDOF, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 (przepis ten wymienia tytuły wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów). Jak wynika z ww. przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców, w okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca ma określone obowiązki, ale i prawa, w tym m.in. prawo wykonywania wszelkich czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. W tym kontekście opłacona w okresie zawieszenia działalności polisa OC i AC (za samochód będący środkiem trwałym firmy jako koszt poniesiony w ww. celu) będzie kosztem uzyskania przychodu. Także takim kosztem będą wydatki wymienione w pytaniu, poniesione na paliwo czy naprawy samochodu, jeśli służyły zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów, czyli jeśli samochód był w okresie zawieszenia działalności wykorzystywany do celów z tym związanych (a nie do celów prywatnych).

Dodajmy, że w interpretacjach organów podatkowych akceptowane było zaliczanie do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych w okresie zawieszenia działalności gospodarczej, takich jak:

  • czynsz za wynajem lokalu, który był (i dalej miał być) wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej,
     
  • wydatki związane z zawartymi wcześniej umowami, takie jak raty leasingowe za samochód, opłaty za telefon komórkowy, ubezpieczenie OC związane z prowadzeniem działalności.

Przypomnijmy, że podatnik, który zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej, jest zwolniony w zakresie tej działalności z obowiązku wpłaty zaliczek na podatek (co wynika z art. 44 ust. 10 i 11 ustawy o PDOF). Dopiero po okresie zawieszenia wykonywania działalności jest on obowiązany wpłacać zaliczki według dotychczasowych zasad. Jednak pomimo zawieszenia działalności gospodarczej podatnik ma obowiązek złożenia zeznania podatkowego o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) na formularzu przeznaczonym dla podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą oraz wpłaty ewentualnego podatku dochodowego. Ma także obowiązek prowadzenia ewidencji księgowej (PKPiR czy ksiąg rachunkowych) i ujmowania w niej zdarzeń gospodarczych, jakie występują w okresie zawieszenia działalności. Żadne bowiem przepisy nie zwalniają podatnika z takich obowiązków.

Zawieszanie i likwidacja firmy - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.