Gazeta Podatkowa
nr 79 (1224) z dnia 1.10.2015
https:gofin.pl

wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.
www.gofin.pl   sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl

Korzyści z zatrudniania pracowników do 30. roku życia

Trudna sytuacja na rynku pracy osób młodych, głównie do 30. roku życia, powoduje konieczność podejmowania nowych inicjatyw i wprowadzania nowych narzędzi mogących w istotny sposób przyczynić się do ułatwienia wejścia ich na rynek pracy i utrzymania się na nim. Wspierane są nie tylko osoby młode, ale również przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na ich zatrudnienie.

Praktyki absolwenckie

Osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej może przyjąć na praktykę absolwencką osobę, która ukończyła co najmniej gimnazjum i w dniu rozpoczęcia praktyki nie ukończyła 30. roku życia. Praktykant za swoje usługi może otrzymywać wynagrodzenie. Jednak ustawodawca przewiduje również bezpłatną formę.

Praktyka taka odbywa się na podstawie pisemnej umowy zawieranej pomiędzy praktykantem a podmiotem przyjmującym na praktykę. Umowa powinna określać w szczególności:

  • rodzaj pracy,
     
  • okres odbywania praktyki,
     
  • tygodniowy wymiar czasu pracy w ramach praktyki,
     
  • wysokość świadczenia pieniężnego, gdy praktyka ma być odbywana odpłatnie - wysokość miesięcznego świadczenia pieniężnego nie może przekraczać dwukrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Warto w tym miejscu wskazać, że planowane jest wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą każdy praktykant będzie musiał uzyskiwać wynagrodzenie. Jego minimalna kwota miałaby wynosić 20% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Bony dla bezrobotnych

W zależności od profilu pomocy, który zostanie ustalony w wyniku analizy sytuacji osoby bezrobotnej i jej szans na rynku pracy oraz indywidualnego planu działania ustalonego z doradcą w urzędzie pracy, dostępne są różnego rodzaju narzędzia pomocy.

» Bon stażowy

Bon stażowy stanowi swego rodzaju gwarancję skierowania do odbycia stażu u pracodawcy wskazanego przez osobę bezrobotną na okres 6 miesięcy. Obowiązkiem pracodawcy jest zobowiązanie się do zatrudnienia takiego stażysty przez kolejne 6 miesięcy po zakończeniu stażu.

W ramach bonu stażowego osobie bezrobotnej zostaną sfinansowane:

  • koszty przejazdu do i z miejsca odbywania stażu - do wysokości 605,40 zł (wypłata w miesięcznych transzach),
     
  • koszty niezbędnych badań lekarskich lub psychologicznych.

Natomiast pracodawca, który zatrudni bezrobotnego przez deklarowany okres 6 miesięcy, otrzyma premię w wysokości 1.513,50 zł. Premia wypłacana jest na wniosek pracodawcy.

Przyznanie bonu stażowego następuje na podstawie indywidualnego planu działania i obowiązują w tym wypadku te same przepisy, jak w przypadku stażu.

» Bon zatrudnieniowy

Przyznanie bonu zatrudnieniowego dla bezrobotnego w wieku do 30 lat stanowi dla przyszłego pracodawcy gwarancję uzyskania refundacji części kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne. Pomoc wypłaca urząd pracy.

Realizacja bonu zatrudnieniowego następuje na podstawie umowy zawartej pomiędzy starostą a pracodawcą, w ramach której:

  • pracodawca zobowiązuje się do zatrudnienia bezrobotnego przez okres 18 miesięcy,
     
  • starosta refunduje pracodawcy część kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne przez okres 12 miesięcy, w wysokości 100% kwoty zasiłku.

W tym przypadku pracodawca również zobowiązany jest do dalszego utrzymania zatrudnienia, przez okres 6 miesięcy, po zakończeniu refundacji.

W przypadku niewywiązania się pracodawcy z obowiązku zatrudniania bezrobotnego przez okres 18 miesięcy, zobowiązany jest on do dokonania zwrotu:

  • kwoty otrzymanej refundacji wraz z odsetkami ustawowymi, naliczonymi od dnia otrzymania pierwszej refundacji, jeżeli niespełnienie obowiązku nastąpiło w okresie do 12 miesięcy od dnia zatrudnienia bezrobotnego lub
     
  • kwoty ustalonej proporcjonalnie do okresu nieutrzymania zatrudnienia wraz z odsetkami ustawowymi, naliczonymi od dnia otrzymania pierwszej refundacji, jeżeli niespełnienie obowiązku nastąpiło w okresie 6 miesięcy po zakończeniu stażu.

Natomiast w sytuacji, gdy umowa ze skierowanym bezrobotnym zostanie rozwiązana bez wypowiedzenia z jego winy lub stosunek pracy wygaśnie, pracodawca nie musi zwracać refundacji otrzymanej za okres zatrudnienia bezrobotnego.

Nowy instrument pomocy

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Projekt zawiera propozycję wprowadzenia nowego narzędzia aktywizacyjnego w postaci refundacji dla pracodawcy części kosztów poniesionych na wynagrodzenie i opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne przez okres 12 miesięcy za zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy skierowanych bezrobotnych w wieku do 30. roku życia. Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu: "Celem tego rozwiązania jest zachęcenie pracodawców do zatrudniania osób młodych poprzez gwarantowanie refundacji części kosztów pracy do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od pracodawcy".

Pierwszeństwo w skierowaniu do pracodawcy na stanowisko pracy objęte refundacją części kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne będą mieli absolwenci wszystkich poziomów szkół, podejmujący po raz pierwszy w życiu zatrudnienie w ramach umowy o pracę.

Refundacja kosztów pracy z tytułu zatrudnienia osoby młodej miałaby obowiązywać przez pierwsze 12 miesięcy. Natomiast po ich upływie pracodawca zobowiązany byłby do utrzymania zatrudnienia tego pracownika przez kolejne 12 miesięcy

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 17.07.2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz. U. nr 127, poz. 1052)

Ustawa z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2015 r. poz. 149 ze zm.)