Firma ma bazę numerów telefonów potencjalnych klientów. Baza danych została zgłoszona do rejestracji u Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Czy firma może bez uzyskania zgody osób dzwonić do nich w celu zaproponowania swoich usług?
TAK. Przetwarzanie danych osobowych w celu marketingu bezpośredniego własnych produktów lub usług jest dopuszczalne bez potrzeby uzyskiwania odrębnej zgody osoby, której dane są w ten sposób przetwarzane. Pozwala na to art. 23 ust. 4 ustawy o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.).
Przetwarzanie danych osobowych jest dopuszczalne, gdy spełniona jest choć jedna z przesłanek wskazanych w art. 23 ust. 1 pkt 1-5 ustawy o ochronie danych osobowych. Przetwarzanie danych jest dopuszczalne m.in. wtedy, gdy jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych albo odbiorców danych, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą (art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy). Nie ma wtedy potrzeby uzyskiwania wcześniejszej zgody osoby, której dane mają być przetwarzane. Za prawnie usprawiedliwiony cel uważa się w szczególności marketing bezpośredni własnych produktów lub usług administratora danych (art. 23 ust. 4 ustawy).
Każda osoba ma prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania jej danych, gdy administrator danych zamierza je przetwarzać w celach marketingowych (art. 32 ust. 1 pkt 8 ustawy). W razie wniesienia sprzeciwu dalsze ich przetwarzanie jest niedopuszczalne. Aby uniknąć ponownego wykorzystania danych tej osoby w celach objętych sprzeciwem, administrator danych może pozostawić w zbiorze imię lub imiona i nazwisko osoby oraz numer PESEL lub adres.