Gazeta Podatkowa
nr 29 (1174) z dnia 9.04.2015
https:gofin.pl

wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.
www.gofin.pl   sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl

Nowe dowody osobiste

Posiadam dowód osobisty wydany kilka lat temu. Wiem, że weszły w życie przepisy, które wprowadziły zupełnie nowy wzór dowodu. Czy muszę swój dokument wymienić? W jaki sposób - w razie wymiany dokumentu - będę w przyszłości potwierdzała adres zameldowania?

Nie ma obowiązku wymiany dotychczasowych dowodów osobistych. Wejście w życie z dniem 1 marca br. nowych przepisów nie wpłynęło bowiem na ich ważność. W nowym dowodzie osobistym zamieszcza się dane dotyczące osoby, jednakże nie ma w nich m.in. adresu zameldowania czy koloru oczu. Znajdują się natomiast:

  • nazwisko,
     
  • imię (imiona),
     
  • nazwisko rodowe,
     
  • imiona rodziców,
     
  • data i miejsce urodzenia,
     
  • płeć,
     
  • wizerunek twarzy,
     
  • numer PESEL,
     
  • obywatelstwo.

Dane dotyczące samego dokumentu to seria i numer dowodu osobistego, data wydania, data ważności oraz oznaczenie organu wydającego dowód osobisty. Nowy dowód wydawany jest nieodpłatnie. Wniosek o wydanie tego dokumentu składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Polski (nie trzeba więc udawać się do urzędu właściwego dla miejsca własnego zameldowania). Stanowi o tym art. 24 ustawy o dowodach osobistych (Dz. U. z 2010 r. nr 167, poz. 1131 ze zm.). Niemniej jednak dokument odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego. Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony, o czym należy zawiadomić wnioskodawcę. Dowód osobisty jest wydawany na okres 10 lat, za wyjątkiem dowodów osobistych wydawanych dla małoletnich poniżej 5. roku życia - okres ważności 5 lat.


Dotychczasowe dowody osobiste zachowują ważność do końca okresu, na który zostały wydane.


W przypadku zameldowania się na pobyt stały będzie wydawane zaświadczenie o zameldowaniu. Zostanie zatem wydany osobny dokument, którym będzie można posłużyć się, by wykazać miejsce zameldowania, gdy będzie to konieczne. Natomiast w sprawie zameldowania na pobyt czasowy zaświadczenie to nie będzie wydawane z urzędu, ale na wniosek zainteresowanego. Stanowi o tym art. 32 ustawy o ewidencji ludności (Dz. U. z 2010 r. nr 217, poz. 1427 ze zm.). Wysokość opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia to 17 zł.