Gazeta Podatkowa
nr 68 (1109) z dnia 25.08.2014
https:gofin.pl

wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.
www.gofin.pl   sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl

Przesunięcia środków bez aneksowania umowy

Przedsiębiorca jest w trakcie realizacji projektu informatycznego typu B2B w zakresie działania 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Czy podczas rozliczania jednego z etapów projektu można przenieść część zaoszczędzonych środków z kategorii wydatków TRW do INS?

Umowa o dofinansowanie projektu dla działania 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka dopuszcza możliwość pewnych zmian w projekcie bez konieczności aneksowania umowy. Zmiana może dotyczyć przesunięcia pomiędzy poszczególnymi kategoriami wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem do 10% wartości kwoty danej kategorii wydatków, z której następuje przesunięcie, bez względu na poziom wzrostu kategorii wydatków, do której następuje przesunięcie. Jest to możliwe pod warunkiem dokonania przesunięć pomiędzy kategoriami wydatków o tej samej intensywności wsparcia, z zastrzeżeniem zasad określonych w programie pomocowym, czyli rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie udzielania przez PARP pomocy finansowej na wspieranie tworzenia i rozwoju gospodarki elektronicznej w ramach PO IG, 2007-2013 (Dz. U. z 2013 r. poz. 412 ze zm.).

W przypadku dokonania tego typu przesunięć przedsiębiorca powinien dostarczyć do właściwej Regionalnej Instytucji Finansującej (RIF) pismo z informacją o dokonanych przesunięciach dla poszczególnych wydatków wraz z uzasadnieniem. Dodatkowo trzeba przedstawić uzasadnienie terminu złożenia wniosku o wprowadzanie zmian wraz z ewentualnym uzasadnieniem niedochowania terminu, zaktualizowany harmonogram rzeczowo-finansowy, harmonogram płatności, plan finansowy (punkt 19 wniosku o dofinansowanie). Niezbędna jest również informacja o wpływie wnioskowanych zmian na realizację celów projektu oraz wskaźniki.

Przykład

Przedsiębiorca w harmonogramie rzeczowo-finansowym projektu zaplanował w kategorii Zakup nowych środków trwałych (TRW) wydatki na zakup dwóch laptopów - 9.000 zł oraz zakup urządzenia wielofunkcyjnego 5.000 zł. W kategorii wydatków Nabycie usług informatycznych i technicznych związanych z instalacją infrastruktury technicznej i oprogramowania (INS) zaplanował wydatki na poziomie 25.000 zł. Beneficjent przy zakupie środków trwałych zaoszczędził 1.600 zł, wydał jednak o 2.000 zł więcej na nabycie usług informatycznych.

Dla dokonania 10% przesunięć w Harmonogramie rzeczowo-finansowym projektu, bez konieczności aneksowania umowy, podczas rozliczania danego etapu projektu można dokonać przesunięć z kategorii TRW do kategorii INS wyłącznie kwoty 1.400 zł (14.000 zł × 10%).