Zeszyty Metodyczne Rachunkowości
nr 19 (403) z dnia 1.10.2015
https:gofin.pl

wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.
www.gofin.pl   sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl

Dotacja przedmiotowa a limit kosztów w samorządowym zakładzie budżetowym

Prowadzimy działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego. Nasz zakład jest czynnym podatnikiem VAT. Otrzymujemy dotację przedmiotową, która jest opodatkowana VAT. Ponoszone przez nas koszty ujmujemy w księgach w kwotach netto. Dotacja przedmiotowa dla samorządowego zakładu budżetowego nie może przekroczyć 50% kosztów. Czy limit kosztów powinniśmy ustalić w stosunku do kwoty netto dotacji (ta kwota wykazywana jest w sprawozdawczości jako przychód), czy też od kwoty otrzymanej z gminy, tj. od kwoty brutto? Jak powinna przebiegać ewidencja księgowa otrzymanej dotacji przedmiotowej w księgach rachunkowych naszego zakładu?

Możliwość przyznawania dotacji dla samorządowego zakładu budżetowego wynika z przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.). W świetle art. 126 tej ustawy, przez dotacje należy rozumieć podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostki samorządu terytorialnego (w tym z budżetu gminy) oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie ustawy o finansach publicznych, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Samorządowy zakład budżetowy może otrzymywać dotacje przedmiotowe z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na podstawie art. 15 ustawy o finansach publicznych. Dotacje przedmiotowe mogą być przyznawane samorządowym zakładom budżetowym również na mocy przepisów art. 219 ww. ustawy. Stanowią one, że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (w tym z budżetu gminy) mogą być udzielane dotacje przedmiotowe dla samorządowych zakładów budżetowych, kalkulowane według stawek jednostkowych. Tego typu dotacje stanowią wydatki budżetu, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, przeznaczone – zgodnie z art. 130 ww. ustawy – na dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług. Celem dotacji przedmiotowej jest zaspokojenie potrzeb publicznych poprzez obniżenie ceny usługi (wyrobu) bądź zapewnienie jej bezpłatności. Jednocześnie ustawa o finansach publicznych w art. 15 ust. 6 ogranicza wysokość przyznawanej dla samorządowego zakładu budżetowego wysokości dotacji przedmiotowej do 50% kosztów jego działalności.

W celu ustalenia tego granicznego limitu należy uwzględnić przepisy art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Wynika z nich, że podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Przy czym podstawa opodatkowania nie obejmuje samego podatku od towarów i usług, co zostało określone w art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Wobec powyższego, w sytuacji gdy otrzymana dotacja przedmiotowa ma bezpośredni wpływ na cenę sprzedawanego towaru lub wykonywanej usługi, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że otrzymana dotacja to kwota brutto, czyli zawierająca VAT, stąd należny od tej dotacji podatek oblicza się tzw. metodą "w stu".

www.czasopismaksięgowych.pl
Na temat podatków w sektorze
budżetowym można przeczytać
w serwisie www.serwisbudzetowy.pl

Do wyliczenia limitu, o którym mowa w pytaniu, należy uwzględnić – naszym zdaniem – kwotę dotacji przedmiotowej pomniejszonej o kwotę należnego VAT.

Do ewidencji dotacji, w tym dotacji przedmiotowych, otrzymanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz innych środków na finansowanie działalności podstawowej samorządowego zakładu budżetowego służy konto 740 "Dotacje i środki na inwestycje".

Wpływ środków pieniężnych z tytułu dotacji przedmiotowej na rachunek bankowy samorządowego zakładu budżetowego może być ujęty w księgach zakładu, zapisem:

   a) kwota brutto:
      – Wn konto 131 "Rachunek bieżący samorządowych zakładów
         budżetowych",
   b) kwota netto:
      – Ma konto 740 "Dotacje i środki na inwestycje",
   c) kwota VAT:
      – Ma konto 225 "Rozrachunki z budżetami".