Bilans 2017
Wyszukaj

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  BILANS 2016  »  Inwentaryzacja  »   Informacje zamieszczone na potwierdzeniu salda, gdy saldo jest ...
Prenumerata 2018
www.sklep.gofin.pl
POLECAMY
Bilans 2016 - ważne informacje
Harmonogram prac dotyczących sprawozdania finansowego za 2016 r.
IV kwartał 2016 r.
 
Na dzień bilansowy, tzn. 31 grudnia 2016 r.
 
Nie później niż do 26 marca 2017 r.
 
Nie później niż do końca marca 2017 r.
 
Harmonogram prac dotyczących sprawozdania finansowego za 2016 rok
Terminy i metody inwentaryzacji aktywów i pasywów
Generalnie inwentaryzację przeprowadza się na ostatni dzień każdego roku obrotowego, czyli w jednostkach, których rok obrotowy pokrywa się z kalendarzowym - na 31 grudnia 2016 r. Inwentaryzację niektórych aktywów można jednak rozpocząć w październiku 2016 r. a zakończyć do 15 stycznia 2017 r., są to m.in.:
 
Terminy i metody inwentaryzacji aktywów i pasywów
Podmioty zobowiązane do badania sprawozdania finansowego za 2016 r.
Badaniu za 2016 r. - w świetle art. 64 ust. 1 ustawy o rachunkowości - podlegają roczne skonsolidowane sprawozdania finansowe grup kapitałowych oraz roczne sprawozdania finansowe - kontynuujących działalność:
Podmioty zobowiązane do badania sprawozdania finansowego za 2016 r.
Uproszczone sprawozdanie finansowe za 2016 r. jednostki małej
Zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym, o którym mowa w art. 45 ustawy o rachunkowości, dla jednostek małych korzystających z uproszczeń odnoszących się do sprawozdania finansowego określono w załączniku nr 5 do ustawy o rachunkowości.
Uproszczone sprawozdanie finansowe za 2016 r. jednostki małej
Uproszczone sprawozdanie finansowe za 2016 r. jednostki mikro
Uproszczenia dla jednostek mikro dotyczą przede wszystkim możliwości sporządzania przez te jednostki uproszczonego sprawozdania finansowego. Zakres informacyjny sprawozdania finansowego jednostek mikro określony został w załączniku nr 4 do ustawy o rachunkowości.
Uproszczone sprawozdanie finansowe za 2016 r. jednostek mikro
Sprawozdanie finansowe zgodnie z MSR mają obowiązek sporządzać tylko ściśle określone podmioty
Przepisy ustawy o rachunkowości ściśle określają, które jednostki mają obowiązek, a które prawo do stosowania MSR przy sporządzaniu sprawozdań finansowych.
Sprawozdanie finansowe zgodnie z MSR mają obowiązek sporządzać tylko ściśle określone podmioty
Kursy średnie NBP stosowane do wyceny bilansowej
W jednostkach, w których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, do wyceny składników aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych, dokonywanej na dzień 31 grudnia 2016 r., należy zastosować średnie kursy dla poszczególnych walut ogłoszone przez Narodowy Bank Polski w tabeli kursów nr 252/A/NBP/2016 z 30 grudnia 2016 r.
Kursy średnie NBP stosowane do wyceny bilansowej
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Informacje zamieszczone na potwierdzeniu salda, gdy saldo jest niezgodne

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości

Otrzymaliśmy prośbę o potwierdzenie salda z naszym kontrahentem na dzień 31 października. Niestety saldo jest niezgodne, ponieważ faktury składające się na saldo naszego zobowiązania zapłaciliśmy przelewem właśnie 31 października. Co napisać na potwierdzeniu salda?

W procesie potwierdzania sald uczestniczy zarówno wierzyciel, jak i dłużnik. Mimo że to do wierzyciela należy inicjatywa wysłania potwierdzenia salda dłużnikowi, to jednak do otrzymanego od wierzyciela "potwierdzenia sald" dłużnik powinien się ustosunkować.

W przepisach bilansowych nie ma ustalonego wzoru druku "Potwierdzenie sald". Dlatego sam dokument może wyglądać różnie, w zależności od ustaleń przyjętych w danej jednostce. Najczęściej stosowany jest druk składający się z dwóch odcinków "A" i "B". Otrzymaną część "A" odbiorca zatrzymuje u siebie, natomiast odcinek "B" odsyła wystawcy z potwierdzeniem stanu należności wierzyciela (a swoich zobowiązań) lub z informacją o ewentualnych rozbieżnościach.

Jeśli więc saldo i pozycje, które się na nie składają, wykazane przez wierzyciela na dokumencie potwierdzenia sald, są zgodne z zapisami i dowodami księgowymi w księgach rachunkowych dłużnika, to dłużnik powinien saldo potwierdzić, przykładowo umieszczając na części "B" potwierdzenia sald informację: "saldo zgodne" oraz zamieszczając datę i podpis osoby upoważnionej do jego podpisania w dalszej części druku.

W sytuacji gdy informacje wykazane na potwierdzeniu sald nie są zgodne z księgami dłużnika, wskazane jest powiadomić wierzyciela o tym, które pozycje są niezgodne i z jakich powodów. Może to nastąpić przykładowo w formie adnotacji na części "B" potwierdzenia sald odsyłanej do wierzyciela. Informacja zamieszczona na druku "Potwierdzenie salda" może przedstawiać się następująco: "saldo niezgodne, wymienione faktury (można podać numery faktur, kwoty) zostały przez nas uregulowane przelewem bankowym w kwocie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . w dniu 31 października 20XX r.", oraz zamieszczając datę i podpis osoby upoważnionej do jego podpisania w dalszej części druku.

Dłużnik może też, na przykład na części potwierdzenia sald, którą zamierza odesłać do wierzyciela, umieścić jedynie informację: "saldo niezgodne" oraz datę i podpis osoby upoważnionej do jego podpisania. Natomiast specyfikację różnic należy załączyć na osobnej kartce lub w formie wydruku (zestawień) z własnego systemu księgowego.


Kontrahent wystawił fakturę 31 października i wystąpił o uzgodnienie salda na ten dzień. Faktura wpłynęła do nas w listopadzie. Czy rejestrując dostawę w księgach rachunkowych października na podstawie polecenia księgowania, jako dostawę niefakturowaną, powinnam potwierdzić saldo na dzień 31 października, czy napisać saldo niezgodne? Czy potwierdzenie salda powinno wynikać tylko z konta "Rozrachunki z dostawcami"?

Jednostka może potwierdzić zgodność salda swoich zobowiązań z należnościami kontrahenta na dzień 31 października. Fakt, iż jednostka na ten dzień nie ujęła faktury w swoich księgach, nie oznacza niezgodności salda.

Na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, jednostki przeprowadzają na ostatni dzień każdego roku obrotowego inwentaryzację należności drogą uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych aktywów oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic.

Co do zasady uzgodnienie sald należności potwierdza istnienie nieuregulowanych na dzień przeprowadzenia uzgodnienia kwot należności wykazanych w księgach rachunkowych wierzyciela, a zarazem niekwestionowanych przez ich dłużników kwot zobowiązań.

W sytuacji opisanej w pytaniu, w listopadzie do jednostki (dłużnika) wpłynęła faktura wystawiona 31 października, którą wierzyciel zaksięgował i ujął w potwierdzeniu sald wystawionym na dzień 31 października. Natomiast jednostka pytająca prawdopodobnie ujęła fakturę w listopadzie, tj. miesiącu jej otrzymania, a w księgach rachunkowych października ujęła jedynie przyjęcie towarów (materiałów), zapisem:

      - Wn konto 31 "Materiały" lub 33 "Towary",
      - Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

Na dzień 31 października w księgach rachunkowych jednostki figurowało saldo Ma konta 30 "Rozliczenie zakupu" odzwierciedlające dostawy niefakturowane.

Gdyby jednostka otrzymała fakturę jeszcze przed zamknięciem ksiąg rachunkowych za październik, to mogłaby w całości ująć ją w księgach października, zapisami:

   a) wartość w cenie zakupu:
      - Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu w następnych miesiącach:
      - Wn konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie" (w analityce: VAT do odliczenia w następnych miesiącach),
   c) łączna kwota zobowiązania:
      - Ma konto 21 "Rozrachunki z dostawcami".

Bez względu jednak na moment ujęcia przez jednostkę faktury zakupu w jej księgach rachunkowych (chociaż właściwszym w naszej opinii jest okres, którego ta faktura dotyczy, tj. październik), może ona potwierdzić zgodność salda należności wierzyciela, a swoich zobowiązań na dzień 31 października.

Z danych zawartych w pytaniu wynika, że zarówno fakturę, jak i prośbę o potwierdzenie salda jednostka otrzymała w listopadzie. Towar (materiał) został przyjęty do magazynu jeszcze w październiku. Zatem na dzień 31 października jednostka znała już wartość zobowiązania.

W świetle bowiem prawa bilansowego powstanie zobowiązania nie ma związku z datą wystawienia faktury, czy też z terminem płatności zobowiązania lub terminem jego wymagalności. Powstanie zobowiązania związane jest, w przypadku jednostki pytającej, z datą dostarczenia towaru lub materiału. To właśnie fakt jego dostarczenia powoduje po stronie dłużnika obowiązek wykonania świadczenia (zapłaty). Sprzedawca natomiast, wystawiając fakturę w późniejszym terminie, przesuwa jedynie termin zapłaty, ale nie moment powstania zobowiązania.

Inwentaryzacja - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60