POLECAMY |
||
Kontrahent przesłał nam prośbę o potwierdzenie salda naszych zobowiązań. Po przeanalizowaniu rozrachunków okazało się, że nasze saldo różni się od wskazanego w otrzymanym piśmie. W jaki sposób w tej sytuacji należy uzupełnić odsyłaną wierzycielowi część pisma?
Jeśli z otrzymanych od wierzyciela informacji wynika, że wskazane na potwierdzeniu salda kwoty nie są zgodne z księgami dłużnika, należy powiadomić o tym kontrahenta. W informacji zwrotnej dłużnik powinien określić, które pozycje są niezgodne i z czego to wynika.
W myśl art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości jednostki przeprowadzają na ostatni dzień roku obrotowego inwentaryzację należności drogą potwierdzenia salda. Wierzyciel wysyła do dłużnika prośbę o potwierdzenie salda należności. Natomiast dłużnik powinien ustosunkować się do widniejącego na tym dokumencie salda. Prośba ta może mieć formę druku składającego się z dwóch części A i B. Należy w nim zamieścić informacje dotyczące dokumentów i kwot, z których wynika saldo. Gdy wskazane przez wierzyciela saldo zgadza się z danymi wynikającymi z ksiąg rachunkowych dłużnika, ten odsyła jedną z części druku z informacją o zgodności salda wraz ze wskazaniem daty oraz podpisem osoby upoważnionej do potwierdzania stanu zobowiązań.
Natomiast jeśli dłużnik stwierdzi, że wskazane saldo nie jest zgodne, powinien przekazać wierzycielowi informacje o zaistniałych rozbieżnościach. Może tego dokonać poprzez odesłanie części druku z adnotacją "saldo niezgodne" wraz z określeniem powodu niezgodności, wskazaniem daty oraz podpisem osoby upoważnionej. Dłużnik może także załączyć osobną informację zawierającą specyfikację różnic lub zestawienie z własnego programu księgowego.
|