POLECAMY |
||
Przepisy ustawy o rachunkowości nie przewidują terminu, do którego organ zatwierdzający powinien podjąć decyzję (uchwałę) o sporządzaniu sprawozdania finansowego według załącznika nr 4 lub 5 do ustawy o rachunkowości. Nie wskazują także czy taką decyzję należy podejmować corocznie. Ze względu na to, że uproszczenia dotyczą sprawozdania finansowego, ostateczny termin na podjęcie decyzji (uchwały) wyznacza dzień sporządzenia tego sprawozdania.
UWAGA! Zmiana terminów (czytaj więcej) |
Zatem decyzja (uchwała) o sporządzaniu sprawozdania finansowego za 2021 r. według załącznika nr 4 lub 5 powinna zostać podjęta przed sporządzeniem sprawozdania finansowego, czyli najpóźniej do 31 marca 2022 r.
Uwaga: W dacie faktycznego sporządzenia sprawozdania jednostka powinna już dysponować decyzją (uchwałą) organu zatwierdzającego dopuszczającą możliwość przyjęcia statusu jednostki mikro lub małej oraz stosowania uproszczeń co do postaci lub zakresu sprawozdania finansowego.
Ustawodawca nie wskazał jaką formę i treść powinna zawierać decyzja (uchwała) organu zatwierdzającego w sprawie sporządzania uproszczonego sprawozdania finansowego. W przypadku gdy uchwała będzie zawierać informacje o roku, za który będzie sporządzane uproszczone sprawozdanie, decyzję należy podejmować corocznie.
Poniżej prezentujemy przykład decyzji w sprawie przyjęcia uproszczeń przez jednostkę małą, w formie uchwały zgromadzenia wspólników wiążącej dla danego roku obrotowego.
Nie ma jednak przeszkód, aby organ zatwierdzający podjął decyzję (uchwałę), która umożliwi sporządzanie uproszczonego sprawozdania finansowego zawsze wtedy, gdy spełnione są przez jednostkę przesłanki określone w art. 3 ust. 1a, 1b, 1c i 1d tej ustawy. Decyzja (uchwała) w tej formie nie będzie wskazywać roku, za który będzie sporządzane uproszczone sprawozdanie i będzie wiążąca dla jednostki na kolejne lata.
Poniżej prezentujemy przykład decyzji w sprawie przyjęcia uproszczeń przez jednostkę małą, w formie uchwały zgromadzenia wspólników wiążącej na kolejne lata.
Ze względu na to, że informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym mogą być wykazywane ze szczegółowością większą niż określona w załącznikach do ustawy o rachunkowości (jeżeli wynika to z potrzeb lub specyfiki jednostki), jednostki małe mogą sporządzać poszczególne elementy sprawozdania finansowego według załącznika nr 1 lub załącznika nr 5, a jednostki mikro w oparciu o załącznik nr 1 lub załącznik nr 4 albo załącznik nr 5. Dodajmy, iż ustawa o rachunkowości daje możliwość wybiórczego stosowania uproszczeń w zakresie sprawozdawczości finansowej jednostek mikro i małych. Przykładowo organ zatwierdzający jednostki mikro może podjąć decyzję, że bilans sporządzany będzie według załącznika nr 1, a rachunek zysków i strat oraz dodatkowe informacje i objaśnienia według załącznika nr 4 do ustawy o rachunkowości. Naszym zdaniem wskazane jest jednak sporządzenie wszystkich elementów sprawozdania w oparciu o jeden załącznik. Co istotne, zarówno jednostki małe, jak i jednostki mikro mogą nie sporządzać zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych. Wskazują na to wprost przepisy art. 48a ust. 3 i art. 48b ust. 4 ustawy o rachunkowości (w przypadku jednostek mikro) oraz art. 48a ust. 4 i art. 48b ust. 5 ww. ustawy (w przypadku jednostek małych).
Z kolei jednostki, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (zwane dalej organizacjami pozarządowymi), z wyjątkiem spółek kapitałowych, oraz jednostek, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 2 tej ustawy, mogą sporządzać sprawozdanie finansowe według załącznika nr 6 lub załącznika nr 1. Decyzję w tej sprawie podejmuje kierownik jednostki. Co ważne, jednostki te nie mogą przyjąć statusu jednostki mikro, czy też jednostki małej (por. art. 3 ust. 1e pkt 8 ustawy o rachunkowości). Nie mogą one zatem sporządzać sprawozdania finansowego według załącznika nr 4, czy załącznika nr 5. Jeżeli sprawozdania finansowe jednostek pozarządowych będą podlegały obowiązkowemu badaniu, to powinny one także obejmować zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz rachunek przepływów pieniężnych, sporządzone w zakresie ustalonym w załączniku nr 1. Przepisy ustawy o rachunkowości nie zawierają bowiem w stosunku do jednostek pozarządowych zwolnienia od obowiązku sporządzania tych elementów sprawozdania.
Elementy sprawozdania finansowego w zależności od rodzaju jednostki | |||||||||||
Jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji (załącznik nr 1) |
Jednostki małe (załącznik nr 5) | Jednostki mikro (załącznik nr 4) | Organizacje pozarządowe (załącznik nr 6) |
||||||||
Wprowadzenie do sprawozdania finansowego | Wprowadzenie do sprawozdania finansowego | Informacje ogólne | Wprowadzenie do sprawozdania finansowego | ||||||||
Bilans | Bilans | Bilans | Bilans | ||||||||
Rachunek zysków i strat
|
Rachunek zysków i strat
|
Rachunek zysków i strat | Rachunek zysków i strat | ||||||||
Dodatkowe informacje i objaśnienia | Dodatkowe informacje i objaśnienia* | Informacje uzupełniające do bilansu** | Informacja dodatkowa | ||||||||
Dodatkowe elementy dla jednostek, których sprawozdania finansowe podlegają badaniu | |||||||||||
Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym | Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
|
Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym - według załącznika nr 1 | |||||||||
Rachunek przepływów pieniężnych
|
Rachunek przepływów pieniężnych
|
Rachunek przepływów pieniężnych - według załącznika nr 1 |
* | Jeżeli jednostka mała nie sporządza uproszczonej informacji dodatkowej, to sporządza ją w zakresie nie mniejszym niż określony w załączniku nr 5. |
** | Jeżeli jednostka mikro przedstawi informacje uzupełniające do bilansu określone w załączniku nr 4, to może nie sporządzać dodatkowej informacji i objaśnień według załącznika nr 1. |
|