Jestem jednym ze współwłaścicieli działki stanowiącej drogę dojazdową do znajdujących się przy niej posesji. Wraz z innymi właścicielami nieruchomości chcielibyśmy nadać nazwę naszej ulicy, tak aby mogła formalnie funkcjonować w przestrzeni publicznej. W jaki sposób to zrobić?
Nadanie nazwy drodze prywatnej (wewnętrznej) jest niezbędne celem uporządkowania przestrzeni publicznej (nadania indywidualnych numerów porządkowych posesji itp.).
Drogą publiczną jest droga zaliczona do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem.
Z kolei drogi, drogi rowerowe, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów, niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym tych dróg są drogami wewnętrznymi.
Do wyłącznej właściwości rady gminy należy m.in. podejmowanie uchwał w sprawach nazw ulic i placów będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych. Wynika to z art. 18 ust. 2 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 515). W tej kwestii rada podejmuje stosowną uchwałę. Jednak nie może działać całkowicie dowolnie. W dalszej części przepisu przewiduje się, że podjęcie przez radę gminy uchwały w sprawie nadania nazwy drodze wewnętrznej wymaga uzyskania pisemnej zgody właścicieli terenów, na których jest ona zlokalizowana. Stanowi o tym art. 8 ust. 2 ustawy o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 460 ze zm.).
W orzecznictwie wskazuje się, że pisemna zgoda winna obejmować wszystkich właścicieli terenu, przez który biegnie droga. Gdyby przykładowo tylko część z nich takiej zgody udzieliła, gmina nie mogłaby działać w tej sprawie.
|