POLECAMY |
||
Nasza jednostka poniosła koszty związane z pożarem części magazynu będącego w trakcie budowy. W której pozycji rachunku zysków i strat sporządzanego zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o rachunkowości powinniśmy wykazać koszty dotyczące tego zdarzenia losowego?
Jednostka, o której mowa w pytaniu, powinna wykazać koszty dotyczące zdarzenia losowego w rachunku zysków i strat sporządzanym według załącznika nr 4 do ustawy o rachunkowości, w pozycji D. "Pozostałe koszty i straty, w tym aktualizacja wartości aktywów". |
Koszty dotyczące zdarzeń losowych, takich jak np. pożar, to koszty pozostałej działalności operacyjnej, bowiem koszty te w sposób pośredni wiążą się z podstawową działalnością jednostki. Ustawa o rachunkowości w art. 3 ust. 1 pkt 32 określa katalog kosztów (i przychodów), które jednostka może ująć w księgach rachunkowych jako pozostałe koszty (i przychody) operacyjne. Zalicza się do nich w szczególności koszty (i przychody) związane m.in.: z działalnością socjalną, ze zbyciem środków trwałych i środków trwałych w budowie, z odszkodowaniami i karami, z utrzymaniem nieruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych zaliczonych do inwestycji, czy ze zdarzeniami losowymi. Figurujące na koncie pozostałych kosztów operacyjnych koszty związane ze zdarzeniami losowymi ujmuje się w rachunku zysków i strat sporządzanym według załącznika nr 4 do ustawy o rachunkowości w pozycji D. "Pozostałe koszty i straty, w tym aktualizacja wartości aktywów".
Warto dodać, że pkt 6.12 Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe" (KSR nr 11) szczegółowo omawia zasady ewidencji i rozliczania kosztów związanych ze zdarzeniami losowymi. W myśl tego przepisu do wartości początkowej środka trwałego nie zalicza się strat i szkód poniesionych w trakcie jego budowy oraz kosztów związanych z usuwaniem tych szkód. Obciążają one pozostałe koszty operacyjne.
Z KSR nr 11 wynika również, że jeśli w wyniku zdarzenia losowego uległ zniszczeniu środek trwały w budowie, to jednostka przeprowadza test na utratę wartości tego środka trwałego w budowie, dokonując ewentualnie odpowiedniego odpisu aktualizującego w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych. W przypadku gdy jednostka w kolejnym okresie (okresach) poniesie koszty odtworzenia zniszczonych części oraz ewentualne dodatkowe koszty usunięcia skutków tego zdarzenia losowego, wówczas koszty tych działań ujmuje w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych, dokonując odpowiedniego odwrócenia uprzednio dokonanych odpisów z tytułu utraty wartości.
|