Bilans 2019

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  BILANS 2019  »  Sporządzanie sprawozdania finansowego  »   W której pozycji rachunku zysków i strat wykazać koszty dotyczące ...

Nowa matryca stawek VAT

Nomenklatura scalona Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług www.klasyfikacje.gofin.pl  »
POLECAMY
P R E N U M E R A T A
www.czasopismaksiegowych.pl
Bilans 2019 - ważne informacje
Forma sprawozdania finansowego i zasady jego podpisywania
Jednostki prowadzące księgi rachunkowe sprawozdanie finansowe sporządzają w postaci elektronicznej. Przy czym sprawozdania finansowe jednostek wpisanych do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego sporządza się w strukturze logicznej oraz formacie udostępnianych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Forma sprawozdania finansowego i zasady jego podpisywania
Brak treści informacji dodatkowej w pliku PDF
Działanie Programu jest jak najbardziej prawidłowe. Wskazana w pytaniu zmiana związana jest udostępnieniem przez Min. Fin. nowej wersji struktur logicznych (wer. 1-2). Nowa wersja struktur ma zastosowanie do sprawozdań finansowych sporządzanych od 1 września 2019 r.
Brak treści informacji dodatkowej w pliku PDF
Harmonogram prac dotyczących sprawozdania finansowego za 2019 r  - zmiana terminów.
Nie później niż do 30 czerwca 2020 r.
 
Do 31 lipca 2020 r.
 
Nie później niż do 30 września 2020 r.
 
Nie później niż do 15 października 2020 r.
 
Harmonogram prac dotyczących sprawozdania finansowego za 2019 rok
Terminy i metody inwentaryzacji aktywów i pasywów
Generalnie inwentaryzację przeprowadza się na ostatni dzień każdego roku obrotowego, czyli w jednostkach, których rok obrotowy pokrywa się z kalendarzowym - na 31 grudnia 2019 r. Inwentaryzację niektórych aktywów drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda można jednak rozpocząć w październiku 2019 r. a zakończyć do 15 stycznia 2020 r., są to m.in.:
 
Terminy i metody inwentaryzacji aktywów i pasywów
Podmioty zobowiązane do badania sprawozdania finansowego za 2019 r.
Obowiązkowi badania przez firmę audytorską podlegają roczne skonsolidowane sprawozdania finansowe grup kapitałowych oraz roczne sprawozdania finansowe - kontynuujących działalność jednostek wymienionych w art. 64. ust. 1-4 ustawy o rachunkowości
Podmioty zobowiązane do badania sprawozdania finansowego za 2019 r.
Uproszczone sprawozdanie finansowe za 2019 r. 

Jednostki spełniające warunki określone w ustawie o rachunkowości mogą skorzystać z możliwości sporządzania sprawozdania finansowego w formie uproszczonej, tj. według załącznika nr 4 do ustawy o rachunkowości (dla jednostek mikro), według załącznika nr 5 do ustawy o rachunkowości (dla jednostek małych) oraz według załącznika nr 6 do ustawy o rachunkowości, przeznaczonego dla niektórych organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego

Uproszczone sprawozdanie finansowe za 2019 r.
Sprawozdanie finansowe zgodnie z MSR mają obowiązek sporządzać tylko ściśle określone podmioty
Przepisy ustawy o rachunkowości ściśle określają, które jednostki mają obowiązek, a które prawo do stosowania MSR przy sporządzaniu sprawozdań finansowych.
Sprawozdanie finansowe zgodnie z MSR mają obowiązek sporządzać tylko ściśle określone podmioty
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

W której pozycji rachunku zysków i strat wykazać koszty dotyczące zdarzeń losowych?

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 1 (505) z dnia 1.01.2020

Nasza jednostka poniosła koszty związane z pożarem części magazynu będącego w trakcie budowy. W której pozycji rachunku zysków i strat sporządzanego zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o rachunkowości powinniśmy wykazać koszty dotyczące tego zdarzenia losowego?

Jednostka, o której mowa w pytaniu, powinna wykazać koszty dotyczące zdarzenia losowego w rachunku zysków i strat sporządzanym według załącznika nr 4 do ustawy o rachunkowości, w pozycji D. "Pozostałe koszty i straty, w tym aktualizacja wartości aktywów".

Koszty dotyczące zdarzeń losowych, takich jak np. pożar, to koszty pozostałej działalności operacyjnej, bowiem koszty te w sposób pośredni wiążą się z podstawową działalnością jednostki. Ustawa o rachunkowości w art. 3 ust. 1 pkt 32 określa katalog kosztów (i przychodów), które jednostka może ująć w księgach rachunkowych jako pozostałe koszty (i przychody) operacyjne. Zalicza się do nich w szczególności koszty (i przychody) związane m.in.: z działalnością socjalną, ze zbyciem środków trwałych i środków trwałych w budowie, z odszkodowaniami i karami, z utrzymaniem nieruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych zaliczonych do inwestycji, czy ze zdarzeniami losowymi. Figurujące na koncie pozostałych kosztów operacyjnych koszty związane ze zdarzeniami losowymi ujmuje się w rachunku zysków i strat sporządzanym według załącznika nr 4 do ustawy o rachunkowości w pozycji D. "Pozostałe koszty i straty, w tym aktualizacja wartości aktywów".

Warto dodać, że pkt 6.12 Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe" (KSR nr 11) szczegółowo omawia zasady ewidencji i rozliczania kosztów związanych ze zdarzeniami losowymi. W myśl tego przepisu do wartości początkowej środka trwałego nie zalicza się strat i szkód poniesionych w trakcie jego budowy oraz kosztów związanych z usuwaniem tych szkód. Obciążają one pozostałe koszty operacyjne.

Z KSR nr 11 wynika również, że jeśli w wyniku zdarzenia losowego uległ zniszczeniu środek trwały w budowie, to jednostka przeprowadza test na utratę wartości tego środka trwałego w budowie, dokonując ewentualnie odpowiedniego odpisu aktualizującego w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych. W przypadku gdy jednostka w kolejnym okresie (okresach) poniesie koszty odtworzenia zniszczonych części oraz ewentualne dodatkowe koszty usunięcia skutków tego zdarzenia losowego, wówczas koszty tych działań ujmuje w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych, dokonując odpowiedniego odwrócenia uprzednio dokonanych odpisów z tytułu utraty wartości.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Sporządzanie sprawozdania finansowego - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc, Gemius S.A.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań w związku z odwiedzaniem niniejszego serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.