Facebook
Bilans 2019

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  BILANS 2019  »  Inwentaryzacja  »   Inwentaryzacja środków trwałych przeprowadzona na inny dzień niż dzień bilansowy

Nowa matryca stawek VAT

Nomenklatura scalona Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług www.klasyfikacje.gofin.pl  »
POLECAMY
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Inwentaryzacja środków trwałych przeprowadzona na inny dzień niż dzień bilansowy

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 5 (509) z dnia 1.03.2020

Spis z natury środków trwałych przeprowadziliśmy na 24 listopada 2019 r. W grudniu 2019 r. sprzedaliśmy jeden ze środków trwałych, zatem stan księgowy według wartości początkowej środków trwałych będzie się różnił od stanu z dnia inwentaryzacji. Czy w protokole z rozliczenia inwentaryzacji powinniśmy ten fakt ujawnić? Jak udokumentować stan środków trwałych na 31 grudnia 2019 r.?

W protokole z rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych sporządzonym po przeprowadzonej inwentaryzacji na 24 listopada 2019 r. jednostka uwzględni tylko stan środków trwałych ustalony na ten dzień. Stan środków trwałych na 31 grudnia 2019 r. powinien zostać ustalony według zasad określonych w art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości, czyli tu: poprzez odpisanie stanu na 31 grudnia 2019 r. od stanu stwierdzonego spisem z natury przeprowadzonym w listopadzie 2019 r. Ustawa o rachunkowości nie wskazuje, jakim dokumentem należy udokumentować dopisanie lub odpisanie od stanu stwierdzonego drogą spisu z natury przychodów i rozchodów (zwiększeń i zmniejszeń), jakie nastąpiły w jednostce między datą spisu a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych.

Inwentaryzację środków trwałych przeprowadza się generalnie na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Jednak termin i częstotliwość inwentaryzacji środków trwałych w drodze spisu z natury uważa się za dotrzymany, jeżeli inwentaryzację rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15 dnia następnego roku. W takim przypadku ustalenie stanu następuje przez dopisanie lub odpisanie od stanu stwierdzonego drogą spisu z natury - przychodów i rozchodów (zwiększeń i zmniejszeń), jakie nastąpiły między datą spisu a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych, przy czym stan wynikający z ksiąg rachunkowych nie może być ustalony po dniu bilansowym (por. art. 26 ust. 1 pkt 1 i art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości). Jeżeli rok obrotowy jednostki jest zgodny z rokiem kalendarzowym, to jednostka mogła przeprowadzić inwentaryzację środków trwałych w drodze spisu z natury w okresie pomiędzy 1 października 2019 r., a 15 stycznia 2020 r. Jednostka, o której mowa w pytaniu, powinna zatem stan stwierdzony podczas inwentaryzacji przeprowadzonej na 24 listopada 2019 r. odpowiednio powiększyć o przychody i pomniejszyć o rozchody, jakie miały miejsce między dniem spisu a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych, nie późniejszym niż dzień bilansowy. W ustawie o rachunkowości nie wskazano, jakim dokumentem należy dokonać ustalenia tego stanu. Naszym zdaniem, rzeczywisty stan środków trwałych na dzień bilansowy można potwierdzić protokołem z przeprowadzonej weryfikacji tych aktywów na ten dzień.

Przypomnijmy, że spis z natury środków trwałych przeprowadzają zespoły spisowe w obecności osób odpowiedzialnych materialnie, w terminach określonych w planie inwentaryzacji dla poszczególnych rejonów spisowych. Po przeprowadzonym spisie komisja inwentaryzacyjna sporządza protokół z rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych i przedstawia go kierownikowi jednostki. Jeżeli kierownik jednostki zatwierdzi protokół, to zawarte w nim postanowienia podlegają rozliczeniu w księgach rachunkowych pod datą spisu, nie późniejszą niż na ostatni dzień roku obrotowego, którego ten spis dotyczył. Warto pamiętać, że oprócz obowiązkowej inwentaryzacji rocznej, o której mowa w art. 26 ustawy o rachunkowości, jednostki mogą przeprowadzać także inwentaryzacje doraźne, np. związane ze zmianą osoby odpowiedzialnej materialnie za powierzone jej mienie, czy w sytuacji wystąpienia zdarzenia losowego. Co ważne, bez względu na to, czy przeprowadzona inwentaryzacja jest obowiązkowa czy doraźna, jej wyniki należy wprowadzić do ksiąg rachunkowych.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Inwentaryzacja - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc, Gemius S.A.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań w związku z odwiedzaniem niniejszego serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.