Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »    »  Aktualności i sygnały  »   Zmiana przepisów w sprawie kas rejestrujących w związku z powodzią
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zmiana przepisów w sprawie kas rejestrujących w związku z powodzią

Gazeta Podatkowa nr 82 (2165) z dnia 10.10.2024

W dniu 28 września 2024 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1434). W rozporządzeniu tym wprowadzono zmiany, zgodnie z którymi w przypadku klęski żywiołowej spowodowanej powodzią podatnikom, którzy używają kas rejestrujących, przedłuża się termin na przesyłanie do naczelnika urzędu skarbowego informacji związanych z używaniem tych kas oraz z zakończeniem ich pracy.

Jak wynika z przepisów rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, podatnicy są obowiązani do powiadamiania naczelnika urzędu skarbowego o zdarzeniach związanych zarówno z używaniem kas rejestrujących, jak i z zakończeniem pracy tych kas.

Przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie kas dotyczą zdarzeń związanych ze stosowaniem kas rejestrujących lub z zakończeniem pracy tych kas w czasie powodzi, które wystąpiły przed dniem wejścia w życie rozporządzenia.

Nowe przepisy określają, że w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi podatnikom używającym kas przedłuża się terminy związane:

  • z powiadomieniem podmiotu prowadzącego serwis główny o zmianie podmiotu prowadzącego serwis (§ 9 ust. 3),
  • z powiadomieniem naczelnika urzędu skarbowego o przypadkach utraty kasy (§ 10 ust. 1),
  • ze zgłoszeniem danych dotyczących kasy do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego, po dokonaniu fiskalizacji (§ 22 ust. 5),
  • ze zgłoszeniem danych dotyczących kasy do właściwego po zmianie naczelnika urzędu skarbowego w celu zarejestrowania w prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego ewidencji kasy pod dotychczasowym numerem ewidencyjnym (§ 23 ust. 1),
  • z poinformowaniem właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie miejsca używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii poprzez złożenie aktualizacji zgłoszenia danych dotyczących kasy (§ 23 ust. 2),
  • ze złożeniem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego aktualizacji zgłoszenia danych dotyczących kasy po wymianie pamięci fiskalnej (§ 24 ust. 2 pkt 2),
  • ze złożeniem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego protokołu z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym w przypadku zakończenia używania kas on-line z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym (§ 31 ust. 1 pkt 3),
  • ze sporządzeniem i złożeniem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosku o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas w przypadku zakończenia używania kasy on-line, gdy wystąpiły okoliczności określone w § 46 (§ 32),
  • ze złożeniem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego protokołu z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym w przypadku zakończenia używania tych kas z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym (§ 34 pkt 3),
  • ze sporządzeniem i złożeniem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosku o wyrejestrowanie kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z ewidencji kas w przypadku zakończenia używania kasy, gdy wystąpiły okoliczności określone w § 46 (§ 35).

Terminy te przedłuża się do 30 dni od dnia zaistnienia zdarzeń w nich określonych.

Przy czym powyższe przedłużenie przysługuje podatnikom używającym kas, którzy łącznie spełniają następujące warunki:

1) są poszkodowanymi w rozumieniu ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi,

2) mają siedzibę, zarząd lub miejsce zamieszkania na terenie gminy określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy o szczególnych rozwiązaniach (...),

3) prowadzą działalność gospodarczą na terenie gminy, o której mowa w pkt 2.

Przedłużenie terminów stosuje się do terminów upływających w okresie od dnia wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy o szczególnych rozwiązaniach (...) do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym weszły w życie te przepisy.

Ponadto z nowo dodanego § 54a rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących wynika, że w przypadku wystąpienia stanu klęski żywiołowej na skutek powodzi przedłużeniu ulega również termin obowiązkowego przeglądu technicznego kasy (o którym mowa w § 54 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących). Termin ten przedłużono o 30 dni. Przepisy § 12a ust. 2 i ust. 3 stosuje się również do przesuniętego terminu tych obowiązkowych przeglądów.

Ponadto w rozporządzeniu zmieniającym rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących w § 2 wskazano, że jeżeli w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi wskazane terminy związane ze stosowaniem kas rejestrujących lub z zakończeniem pracy tych kas:

  • upłynęły w okresie od dnia 16 września 2024 r. do dnia wejścia w życie rozporządzenia, czynności wynikające z tych przepisów powinny być wykonane w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia,
  • rozpoczęły się przed dniem wejścia w życie rozporządzenia i nie upłynęły przed tym dniem, przedłuża się je do 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.