Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »    »  Aktualności i sygnały  »   Jak sprawdzić etap postępowania w sprawie świadczenia 800+?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jak sprawdzić etap postępowania w sprawie świadczenia 800+?

Gazeta Podatkowa nr 50 (2133) z dnia 20.06.2024

Z dniem 1 czerwca 2024 r. rozpoczął się nowy okres, na jaki przyznawane jest świadczenie wychowawcze, zwane świadczeniem 800+. Przysługuje ono niezależnie od osiąganych dochodów na każde dziecko, które nie ukończyło 18 lat. Aby jednak je otrzymać, wymagany jest wniosek, który osoba uprawniona (w tym m.in. matka lub ojciec albo opiekun faktyczny dziecka) powinna złożyć do ZUS (prowadzącego postępowanie w sprawie), wyłącznie w formie elektronicznej, tj. przez: PUE ZUS lub aplikację mZUS, portal Emp@tia albo bankowość elektroniczną.

Należne świadczenie jest wypłacane w formie bezgotówkowej na wskazany przez osobę ubiegającą się o to świadczenie rachunek bankowy.

Co do zasady prawo do świadczenia wychowawczego jest ustalane:

  • na okres od dnia 1 czerwca do dnia 31 maja roku następnego,
  • począwszy od miesiąca, w którym wpłynął wniosek, do końca okresu, na jaki jest przyznawane.

Jego wypłatę za kolejny okres świadczeniowy z wyrównaniem od 1 czerwca 2024 r. gwarantuje zatem złożenie stosownego wniosku do końca czerwca 2024 r. Natomiast, jeśli osoba ubiegająca się o świadczenie złoży wniosek na nowy okres po 30 czerwca 2024 r. (np. w lipcu 2024 r.), świadczenie to będzie przysługiwało od miesiąca złożenia wniosku (odpowiednio od lipca 2024 r.).

Mimo że wioski o świadczenie 800+ na okres świadczeniowy 2024/2025 można składać już od 1 lutego 2024 r., duża część rodziców i opiekunów jeszcze tego nie zrobiła. Taką informację w dniu 11 czerwca 2024 r. podał organ rentowy na swojej stronie internetowej www.zus.pl. Przy okazji ZUS podpowiada, że jeśli rodzic bądź opiekun dziecka:

  • nie jest pewny, czy złożył wniosek o 800+ na nowy okres albo
  • chciałby wiedzieć, na jakim etapie jest postępowanie w sprawie tego wniosku,

może to sprawdzić, logując się na PUE ZUS (patrz ramka).

Informacje na temat wniosku o świadczenie 800+

1. Rodzic bądź opiekun dziecka, który nie jest pewny, czy złożył wniosek o 800+ na nowy okres, może to sprawdzić, logując się na PUE ZUS, w zakładce > Rodzina 800+ w oknie Szczegóły Twoich wniosków. Bez znaczenia tu jest, jakim kanałem wniosek został złożony, tj. czy był wysyłany przez PUE, bankowość elektroniczną, Emp@tię czy aplikację mobilną mZUS. Jeśli bowiem wnioskodawca nie miał dotychczas konta na PUE ZUS, a złożył wniosek o świadczenie wychowawcze przez bankowość elektroniczną lub za pośrednictwem portalu Emp@tia, konto na PUE utworzyło mu się automatycznie, a na adres e-mailowy wskazany we wniosku o świadczenie wychowawcze otrzymał dane do logowania na to konto.

2. Jeżeli wnioskodawca:

- nie wypełnił prawidłowo wniosku - ZUS wzywa go do jego poprawienia w ciągu 14 dni,
- nie złożył wymaganych dokumentów - ZUS wzywa go do ich dostarczenia, wyznaczając termin od 14 do 30 dni.

Wiadomość o konieczności poprawienia lub uzupełnienia wniosku jest także wysyłana przez organ rentowy na adres e-mailowy oraz numer telefonu, podany we wniosku.

Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.

3. Po przyznaniu świadczenia ZUS nie wydaje decyzji - informację w tej sprawie osoba uprawniona otrzymuje na swój profil na PUE ZUS, a także e-mailem na podany we wniosku adres.

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.