POLECAMY |
||
Generalną zasadą jest opodatkowanie towarów i usług stawką podstawową, która w 2023 r. wynosi 23%. Dla pewnych towarów i usług ustawodawca przewidział niższe stawki podatkowe, tj.: 8%, 5%, 0%. Ponadto w przepisach o VAT określono, iż dostawa niektórych towarów oraz świadczenie niektórych usług korzysta ze zwolnienia z VAT.
Planami Ministerstwa Finansów dotyczącymi wprowadzenia zerowej stawki VAT na bilety kolejowe zainteresowała się grupa posłów, która skierowała w tej sprawie do Ministra Finansów interpelację poselską nr 38331.
Posłowie w swojej interpelacji zwrócili uwagę, że inflacja oraz wojna w Ukrainie to dwa zjawiska, które znacząco wpłynęły na życie Polaków w 2022 r. Ich zdaniem należy się spodziewać, że podobnie będzie w 2023 r. Dlatego tak ważna jest ochrona wymagających tego podmiotów przed wzrostem kosztów, cen i opłat. Dotyczy to również kolei, dla której znaczącym wsparciem byłoby wprowadzenie zerowej stawki podatku VAT na bilety kolejowe.
Posłowie zwrócili uwagę, że zgodnie z założeniami rządowej tarczy antyinflacyjnej 0% stawką VAT zostały objęte podstawowe produkty spożywcze, takie jak owoce, warzywa, mięso, nabiał czy produkty ze zbóż. Do końca 2024 r. ma obowiązywać obniżona stawka na nawozy. Przedłużono też obowiązywanie zerowej stawki na darowizny przeznaczone na pomoc Ukrainie. W branży transportowej, jak zauważyli posłowie, jedyną wspartą gałęzią był indywidualny transport samochodowy.
Wprowadzenie zerowej stawki VAT na bilety kolejowe wszystkich przewoźników zamiast obowiązujących 8% podatku, zdaniem posłów, doprowadzi do obniżenia cen biletów, nie uszczuplając jednocześnie budżetów spółek. Takie rozwiązanie jest obecnie stosowane w innych państwach.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi z dnia 8 lutego 2023 r. na wspomnianą interpelację przypomniał, że świadczone w Polsce usługi transportu pasażerskiego - kolejowego, drogowego, wodnego, morskiego, lotniczego, co do zasady, są objęte obniżoną stawką VAT w wysokości 8%. Obniżenie stawki VAT w Polsce dla transportu pasażerskiego z 8% do 0% oznaczałoby znaczący ubytek dochodów budżetu państwa.
Zdaniem Sekretarza Stanu w obecnej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej priorytetem są wydatki przeznaczone na obronność kraju oraz wsparcie dla społeczeństwa borykającego się ze skutkami inflacji i kryzysu energetycznego będącymi konsekwencjami wojny w Ukrainie.
W swoim piśmie Sekretarz Stanu zwrócił uwagę na wsparcie środkami pochodzącymi z budżetu państwa głównego przewoźnika obsługującego kolejowe dalekobieżne przewozy pasażerskie, czyli PKP Intercity.
Narodowy Fundusz Zdrowia w komunikacie z dnia 14 marca br. przypomina, że ustawa z dnia 16 listopada 2022 r. o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw wprowadziła zmiany w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego studentów i doktorantów pochodzenia polskiego oraz opłacania składek za te osoby.
Centrala NFZ wobec pytań związanych z możliwością zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny przez studentów i doktorantów informuje, że: "studenci i doktoranci, którzy kształcą się w Polsce, absolwenci, którzy odbywają w Polsce obowiązkowy staż, oraz odbywający kursy języka polskiego lub kursy przygotowawcze do podjęcia nauki w języku polskim, o których mowa w przepisach odrębnych, nieposiadający obywatelstwa państwa członkowskiego UE lub EFTA i niebędący osobami, o których mowa w ust. 1 pkt 3 ustawy (w art. 3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej... - przyp. red.), jeżeli zostali uznani za osoby pochodzenia polskiego w rozumieniu przepisów o repatriacji lub posiadają ważną Kartę Polaka, jeżeli podlegają zgodnie z art. 66 obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego albo ubezpieczają się dobrowolnie, nie mogą zgłosić do ubezpieczenia członków swojej rodziny.
Zgodnie z art. 67 ust. 3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, osoba podlegająca obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu ma obowiązek zgłosić do ubezpieczenia członków rodziny, jednak tylko tych, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 5 i 6 tej ustawy. Obowiązek ten będzie więc dotyczyć tylko członków rodzin osób, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 3 oraz członków rodzin osób, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz ust. 1a".
Źródło: www.nfz.gov.pl
W Polsce już od 4 lat działa dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Umożliwia on m.in. elektroniczne podpisywanie dokumentów oraz korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach. Liczba osób, które korzystają z e-dowodu, systematycznie rośnie i jest ich już ponad 11 milionów.
E-dowód posiada warstwę elektroniczną, w której znajdują się dane jego posiadacza, w tym zdjęcie biometryczne. Ponadto zawiera 3 certyfikaty:
Na pierwszej stronie dokumentu (awersie) widnieje numer CAN, który pozwala na korzystanie z elektronicznych funkcji e-dowodu. Dodatkowo zabezpiecza e-dowód tak, by osoba niepowołana nie odczytała danych zapisanych w warstwie elektronicznej.
E-dowód umożliwia:
Od 7 listopada 2021 r. wydawane są nowe dowody osobiste z odciskami palców oraz z podpisem posiadacza dowodu osobistego. Odciski palców są zamieszczane w warstwie elektronicznej dowodu osobistego. Nie są one pobierane od:
Podpis jest zamieszczany w warstwie graficznej dowodu osobistego każdej osoby, która ukończyła 12 lat i może złożyć podpis.
Aby móc korzystać z elektronicznych funkcji e-dowodu (np. logowania się do serwisu Gov.pl), należy pobrać bezpłatną aplikację eDO App lub czytnik do e-dowodu oraz zainstalować oprogramowanie do obsługi e-dowodu: E-dowód menadżer i E-dowód podpis elektroniczny.
Źródło: www.gov.pl/web/cyfryzacja
|