Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Procedura podatkowa  »   Można raportować krajowe schematy podatkowe
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Można raportować krajowe schematy podatkowe

Gazeta Podatkowa nr 57 (1932) z dnia 18.07.2022
Małgorzata Żujewska

Terminy związane z raportowaniem krajowych schematów podatkowych są zawieszone z powodu obowiązującego w Polsce najpierw stanu epidemii, a obecnie stanu zagrożenia epidemicznego związanego z COVID-19. Promotorzy, korzystający i wspomagający mogą jednak dobrowolnie składać raporty. I wielu z nich na to się decyduje, co pokazują statystyki publikowane przez Ministerstwo Finansów.

Zawieszony obowiązek

Obowiązek raportowania schematów podatkowych (MDR) został wprowadzony do polskiego prawa podatkowego 1 stycznia 2019 r.

Zgłoszeniu podlegają schematy podatkowe transgraniczne i krajowe. O ile na bieżąco trzeba raportować transgraniczne schematy podatkowe, to terminy składania informacji i zawiadomień dotyczących krajowych schematów podatkowych są zawieszone. Terminy te nie rozpoczynają się, a rozpoczęte ulegają zawieszeniu w okresie od 31 marca 2020 r. do 30. dnia następującego po dniu odwołania stanu epidemii i stanu zagrożenia epidemicznego ogłoszonego w związku z COVID-19. Wskazuje tak art. 31y ust. 1 specustawy w sprawie COVID-19 (Dz. U. z 2021 r. poz. 2095 ze zm.). Obecnie na obszarze Polski obowiązuje stan zagrożenia epidemicznego związany z wirusem SARS-CoV-2. Został on wprowadzony 16 maja 2022 r. po zniesieniu stanu epidemii obowiązującego od 20 marca 2020 r.

Zawieszenie terminów nie wyklucza dobrowolnego wykonania obowiązków związanych z raportowaniem krajowych schematów podatkowych. Czynności dokonane przez promotorów, korzystających i wspomagających w okresie zawieszenia są skuteczne. Statystyki Ministerstwa Finansów pokazują, że wielu z nich nie czeka na "odwieszenie" terminów, aby złożyć informacje i zawiadomienia MDR. Z danych na koniec marca 2022 r. wynika, że złożono łącznie 33.699 dokumentów, podczas gdy na koniec marca 2021 r. było ich 23.089. Najwięcej w ciągu tego roku wpłynęło raportów MDR-1 (informacji o schematach podatkowych składanych głównie przez promotorów) oraz MDR-3 (informacji przekazywanych przez korzystających o zastosowaniu schematu podatkowego w danym okresie rozliczeniowym). Do 31 marca 2021 r. złożono 11.001 informacji MDR-1 (w tym 2.166 dotyczyło schematów transgranicznych), a do 31 marca 2022 r. było ich już 14.315 (z czego 3.083 w sprawie schematów transgranicznych). Liczba złożonych w porównywanym okresie informacji MDR-3 (pierwotnych i uzupełnień) to odpowiednio 8.137 (do końca marca 2021 r.) i 13.891 (do końca marca 2022 r.).

Pomocne interpretacje

Najwięcej problemów sprawia rozpoznanie, czy dane postępowanie stanowi schemat podatkowy, a w związku z tym, czy powstaje obowiązek jego zgłoszenia.

Uznanie uzgodnienia za schemat podatkowy zależy od spełnienia kryterium głównej korzyści i posiadania ogólnej cechy rozpoznawczej (łącznie) albo posiadania szczególnej cechy rozpoznawczej. Szczegółowy zestaw tych cech można znaleźć w art. 86a Ordynacji podatkowej. Jednocześnie schemat transgraniczny to, w pewnym uproszczeniu, uzgodnienie dotyczące operacji z udziałem podmiotów z więcej niż jednego państwa członkowskiego UE lub państwa UE i państwa trzeciego (przy spełnieniu przesłanek wskazanych w art. 86a § 3 Ordynacji podatkowej). Do tej kategorii nie zalicza się uzgodnień dotyczących wyłącznie podatku od wartości dodanej, w tym od towarów i usług, akcyzy lub ceł, nakładanych na terytorium państwa członkowskiego UE.

Niektórzy raportują część działań podatkowych "na wszelki wypadek" - przede wszystkim aby uniknąć dotkliwych sankcji karnych skarbowych. W rozwianiu wątpliwości pomocne mogą okazać się indywidualne interpretacje podatkowe. Dyrektor KIS uważa wprawdzie, że przepisy dotyczące schematów podatkowych jako niebędące przepisami prawa materialnego nie mogą być przedmiotem wyjaśnień, ale sądy administracyjne negują to stanowisko. Orzekają, że regulacje precyzujące zasady raportowania schematów podatkowych to przepisy materialnoprawne, ponieważ określają obowiązki o charakterze analitycznym i informacyjnym. Pełnią funkcję zbliżoną do informacji składanych w formie zeznań i deklaracji podatkowych.

Wewnętrzna procedura

Narzędziem pozwalającym na prawidłowe i terminowe wykonywanie obowiązków związanych z raportowaniem schematów podatkowych jest posiadanie wewnętrznej procedury.

Obowiązek opracowania i stosowania takiej procedury obejmuje osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które są promotorami, zatrudniają promotorów lub faktycznie wypłacają im wynagrodzenie. Podmioty te mają obowiązek wprowadzić wewnętrzną procedurę, gdy ich przychody lub koszty przekroczyły w roku poprzedzającym rok obrotowy równowartość 8.000.000 zł. Chodzi o przychody lub koszty w rozumieniu przepisów o rachunkowości ustalone na podstawie ksiąg rachunkowych. Podmiot zobligowany do posiadania wewnętrznej procedury w roku obrotowym kontynuuje jej stosowanie przez okres kolejno następujących po tym roku 3 lat obrotowych w przypadku, gdy wysokość przychodów lub kosztów nie przekroczy w roku poprzedzającym ten okres równowartości 8.000.000 zł.

Każdy podmiot opracowuje wewnętrzną procedurę z uwzględnieniem charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności. Powinna ona w szczególności określać: działania i środki mające na celu prawidłowe wykonywanie obowiązków raportowych, zasady przechowywania dokumentów i informacji, normy przeprowadzania kontroli wewnętrznej lub audytu w zakresie przestrzegania ustalonych reguł, zasady zgłaszania przez pracowników rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów o MDR. Precyzuje to art. 86l § 2 Ordynacji podatkowej.

Czynności z zakresu doradztwa podatkowego niewymagające zgłoszenia jako schemat podatkowy (o ile nie zawierają rekomendacji co do podejmowania przez klienta określonych czynności faktycznych lub prawnych, których rezultatem ma być osiągnięcie przez niego korzyści podatkowych w przyszłości):

- przygotowywanie i pomoc w przygotowaniu: kalkulacji podatkowych, deklaracji, informacji, dokumentacji oraz wniosków o udzielanie pozwoleń/zezwoleń, dokumentacji cen transferowych, oświadczeń dla celów podatkowych,
- przeglądy dotyczące rozliczeń podatkowych,
- opinie i komentarze podatkowe - w zakresie skutków podatkowych, w których doradca informuje klienta o konsekwencjach podatkowych oraz ryzykach wynikających z istniejących interpretacji podatkowych i orzecznictwa dotyczących już dokonanych przez klienta transakcji lub zdarzeń gospodarczych (stany przeszłe i zamknięte),
- udzielanie porad i wsparcia w zakresie wprowadzania przez podatników procedur podatkowych w celu zapewnienia zgodności rozliczeń podatkowych z obowiązującymi przepisami i praktyką podatkową,
- udzielanie porad i wsparcia w zakresie odzyskiwania nadpłaconych zobowiązań podatkowych,
- szkolenia dotyczące obowiązujących przepisów prawa podatkowego lub planowanych zmian w przepisach prawa podatkowego (o wyłącznie informacyjnym charakterze),
- usługi bieżącego doradztwa podatkowego,
- wsparcie i reprezentowanie klienta przed organami administracji publicznej, sądami administracyjnymi, sądami powszechnymi oraz Sądem Najwyższym.

Załącznik do Objaśnień podatkowych z dnia 31 stycznia 2019 r. w sprawie schematów podatkowych (MDR) opublikowanych na stronie www.podatki.gov.pl

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1540 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Procedura podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.