Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Procedura podatkowa  »   Jak podpisać deklaracje i podania składane przez internet?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jak podpisać deklaracje i podania składane przez internet?

Gazeta Podatkowa nr 12 (1887) z dnia 10.02.2022
Małgorzata Żujewska

Podatnicy przyzwyczaili się do załatwiania spraw podatkowych przez internet: składania deklaracji, przekazywania zgłoszeń aktualizacyjnych, wnoszenia podań. To przede wszystkim zasługa bezpłatnych sposobów uwierzytelniania dokumentów: danych aktualizacyjnych, profilu zaufanego i podpisu osobistego. Nie zawsze jednak można się nimi posłużyć.

Podpis kwalifikowany

Deklaracje, zeznania, informacje, zgłoszenia przesyłane przez internet muszą być odpowiednio podpisane. Najbardziej uniwersalny jest kwalifikowany podpis elektroniczny. W ten sposób można uwierzytelnić każdy dokument.

Zestaw do posługiwania się kwalifikowanym podpisem elektronicznym trzeba kupić u certyfikowanego dostawcy. Lista podmiotów zajmujących się sprzedażą w Polsce znajduje się na stronie internetowej Narodowego Centrum Certyfikacji (www.nccert.pl). Kwalifikowany podpis elektroniczny przypisany jest do konkretnej osoby. Nie powinien posługiwać się nim ktoś inny. Za złożenie kwalifikowanego podpisu elektronicznego z wykorzystaniem danych do składania podpisu elektronicznego przyporządkowanych do innej osoby grozi grzywna, kara ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.

Kwalifikowany podpis elektroniczny wykorzystują do podpisywania deklaracji, zgłoszeń czy informacji podatkowych przede wszystkim osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Podpisem posługuje się w imieniu tych podmiotów wyznaczona osoba (fizyczna) zgłoszona na UPL-1. To pełnomocnictwo można złożyć w formie pisemnej lub elektronicznej. Przewiduje to art. 80a Ordynacji podatkowej.

Bezpłatne opcje

Osoby fizyczne również mogą używać kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Korzystają jednak na ogół z bezpłatnych opcji podpisywania e-dokumentów podatkowych - przede wszystkim danych autoryzujących.

Dane autoryzujące stosuje się przy wysyłce wybranych rozliczeń, m.in. PCC-3, SD-3, PIT-11, PIT-28, PIT-37, PIT-36, PIT-36L. Metoda ta polega na podaniu kilku informacji potwierdzających tożsamość podatnika (płatnika). Są to jego: identyfikator podatkowy (NIP albo PESEL), pierwsze imię, nazwisko, data urodzenia oraz kwota przychodu wykazana za odpowiedni rok podatkowy dla celów PIT. Wymagany jest przychód z PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 albo PIT-40A (w przypadku JPK_V7M lub JPK_V7K - z PIT-28/PIT-28S, PIT-36/PIT-36S, PIT-36L/PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 albo PIT-40A) za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania dokumentu. Jeżeli zeznanie lub roczne obliczenie podatku nie było składane za odpowiedni rok podatkowy, należy wpisać "0" (zero). E-deklaracje składane w 2022 r. przy użyciu danych autoryzujących uwierzytelnia się kwotą przychodu za 2020 r. (albo "0").

Inne bezpłatne opcje to podpisy: osobisty, zaufany, użytkownika Portalu Podatkowego. Podpis osobisty opiera się na certyfikacie podpisu zawartego w e-dowodzie osobistym. Aby z niego korzystać, trzeba kupić czytnik do e-dowodu oraz zainstalować odpowiednie oprogramowanie. Złożenie podpisu zaufanego jest natomiast możliwe po uzyskaniu profilu zaufanego. Wniosek o profil można złożyć on-line i potwierdzić w punkcie potwierdzającym lub podczas rozmowy wideo z urzędnikiem. Profil zaufany można również uzyskać za pomocą internetowego konta bankowego lub e-dowodu. Podpisem użytkownika Portalu Podatkowego można podpisać deklaracje i podania wysyłane z konta na Portalu. Polega to na podaniu takich danych, jak: identyfikator podatkowy (NIP albo PESEL), pierwsze imię, nazwisko, data urodzenia oraz identyfikator służący do uwierzytelnienia profilu na Portalu Podatkowym.

Serwis dla podatników

Kanałem powszechnej elektronicznej komunikacji z administracją skarbową staje się serwis e-Urząd Skarbowy.

Po zalogowaniu do niego podatnik ma wgląd do swoich aktualnych danych, a osoba prowadząca działalność gospodarczą - również do danych firmowych. Wspólnicy spółek osobowych (partnerskich, jawnych, cywilnych, komandytowych i komandytowo-akcyjnych) mogą sprawdzić swoje dane oraz zgłoszone do urzędu skarbowego informacje o spółce, m.in. jej adres, miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej, rachunki bankowe. Za pośrednictwem serwisu można złożyć pismo w sprawie wyjaśnienia przeznaczenia wpłaty, wniosek o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet innych zobowiązań podatkowych, "czynny żal", zawiadomienie ZAW-NR czy zgłoszenie ZAP-3. Do serwisu e-Urząd Skarbowy zostały ponadto przyłączone aplikacja e-mikrofirma (co pozwala przesyłać JPK_V7M lub JPK_V7K) oraz usługa Twój e-PIT.

Dostęp do wszystkich usług można uzyskać na dwa sposoby. Pierwsza opcja to uwierzytelnienie przez login.gov.pl, tj. przy użyciu profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej. Drugim sposobem jest logowanie za pomocą aplikacji mObywatel. Do jej uruchomienia potrzebny jest profil zaufany. Istnieje możliwość logowania poprzez podanie danych podatkowych, ale w ten sposób uzyska się dostęp tylko do usługi Twój e-PIT. Pisma składane w ramach serwisu e-Urząd Skarbowy nie muszą być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Są w imieniu podatnika opatrywane pieczęcią kwalifikowaną Szefa KAS. Taka pieczęć zawiera identyfikator oraz imię i nazwisko podatnika (użytkownika serwisu).

Sposoby podpisywania e-dokumentów
rodzaj podpisu e-dokumenty
kwalifikowany podpis elektroniczny wszystkie
dane autoryzujące
» VAT-8, VAT-9M, VAT-10, VAT-11, VAT-12, VAT-23, VAT-26, VAT-UE, VAT-UEK, PCC-3, PCC-3/A, SD-3, SD-3/A, SD-Z2, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-CFC, PIT-28, PIT-28S, PIT-16A, PIT-19A, PIT-4R, PIT-8AR, PIT-8C, PIT-11, IFT-1/IFT-1R, TPR-P, PIT-16Z/PIT-16ZS, PIT-OP, PIT-16/PIT-16S, AKC-4/AKC-4zo (wraz z załącznikami), AKC-EN, AKC-WW, AKC-ST/AKC-STn, AKC-WG, AKC-PA, AKC-UA, AKC-US, AKC-RU/AKC-ZU, AKC-P, AKC-KZ, AKC-UAKZ, KOP-MS, KOP-RG, IGH-1, OPAL, OEMIS, DSF-1, PIT-NZ, PIT-NZS
» zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej; zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym; wniosek o wydanie banderol podatkowych lub sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol; podania w sprawach podatku akcyzowego
» JPK_V7M, JPK_V7K
podpis zaufany/ osobisty
» PIT-37, PIT-38, PIT-OP, PIT-28, PIT-36, AKC-RU/AKC-ZU, ZAP-3, NIP-7 - przesyłane przez podatnika przez Portal Podatkowy
» PIT-16/PIT-16S, PIT-16Z/PIT-16ZS, VAT-R - przesyłane przez CEIDG
» AKC-RU/AKC-ZU, AKC-US, wniosek o wydanie banderol podatkowych (...) - przesyłane przez PUESC
» podania (niektóre dokumenty mogą być podpisane podpisem zaufanym, ale nie osobistym, np. pliki JPK czy MDR)
podpis użytkownika
Portalu Podatkowego
PIT-16/PIT-16S, PIT-16A, PIT-16Z/PIT-16ZS, PCC-2, PCC-3, PCC-3/A, SD-2, SD-Z2, SD-3, SD-3/A, podania w sprawach zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej, podatku od spadków i darowizn, PCC

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.)

Procedura podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.