Prowadzę od niedawna biuro rachunkowe. Mam 5 klientów. Czy do podpisywania ich deklaracji podatkowych składanych przez internet muszę posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny, czy mogę posługiwać się profilem zaufanym?
Deklaracje podatkowe składane przez biuro rachunkowe (uprawnioną osobę) w imieniu klienta muszą być podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym - niezależnie od liczby klientów obsługiwanych przez biuro rachunkowe.
Podatnik ma prawo ustanowić pełnomocnika do podpisywania deklaracji składanych w formie elektronicznej. Mowa o tym w art. 80a § 1 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 ze zm.). Pełnomocnictwa wolno udzielić wyłącznie osobie fizycznej, która ma pełną zdolność do czynności prawnych, czyli pełnoletniej i nieubezwłasnowolnionej. Biura rachunkowego działającego w formie osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej nie można upoważnić do podpisywania deklaracji. Klient biura rachunkowego musi udzielić pełnomocnictwa konkretnej osobie fizycznej, np. właścicielowi biura. Pełnomocnictwo składa się na formularzu UPL-1. Można je przekazać w formie: papierowej (naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla mocodawcy w sprawach ewidencji podatników i płatników) lub elektronicznej przez ePUAP (Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej). Pełnomocnictwo do podpisywania e-deklaracji może być udzielone na oznaczony czas lub bezterminowo.
Druk UPL-1 dostępny jest w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Ordynacja podatkowa.
Pełnomocnik powinien posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny - oparty na kwalifikowanym certyfikacie i składany za pomocą przeznaczonego do tego urządzenia. Taki podpis jest uniwersalnym sposobem autoryzowania dokumentów podatkowych przekazywanych w imieniu mocodawcy przez internet. Pozwala podpisać każdy dokument: deklaracje (np. VAT-7), zeznania (np. PIT-36), zgłoszenia aktualizacyjne (np. NIP-8) czy JPK_VAT.
Profil zaufany stosuje się co prawda do podpisywania dokumentów składanych administracji skarbowej, ale w bardzo ograniczonym zakresie. Mogą być nim podpisane wybrane dokumenty przekazywane przez podatnika (a nie pełnomocnika) za pośrednictwem Portalu Podatkowego. Są to: PIT-37, PIT-38, wniosek o sporządzenie zeznania przez urząd skarbowy (PIT-WZ) oraz oświadczenie o przekazaniu 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego (PIT-OP). Profilem zaufanym można ponadto podpisać przesyłany przez CEIDG wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej (PIT-16) oraz zgłoszenie rejestracyjne w zakresie VAT (VAT-R). Wynika to z § 10 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. z 2017 r. poz. 1802 ze zm.).
Pełnomocnik może wykorzystać profil zaufany w zasadzie jedynie do podpisywania w imieniu mocodawcy składanych co miesiąc JPK_VAT.
|