Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Co grozi firmom za niezamówiony spam i telemarketing?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Co grozi firmom za niezamówiony spam i telemarketing?

Gazeta Podatkowa nr 63 (1208) z dnia 6.08.2015
Tomasz Konieczny

Obecnie zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, a więc telefonów, komputerów czy tabletów dla celów marketingu bezpośredniego bez uprzedniej zgody abonenta lub użytkownika końcowego. Z ochrony przed niezamówionym spamem i telemarketingiem, bo do tego sprowadza się ten zakaz, korzystają już nie tylko osoby fizyczne, lecz także osoby prawne (np. spółki, spółdzielnie, stowarzyszenia, fundacje). Sankcją za złamanie tego zakazu może być kara pieniężna nawet do 3% przychodu ukaranego podmiotu, osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym.

Nowe regulacje chroniące w wyższym stopniu, i tym razem nie tylko osoby fizyczne, przed niezamówionymi reklamami czy ofertami handlowymi obowiązują od 25 grudnia 2014 r.

Chodzi o nowe brzmienie art. 172 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego, zgodnie z którym zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę. Zmianę polegającą na dodaniu "telekomunikacyjnych urządzeń końcowych" wprowadziła ustawa o prawach konsumenta.

Telekomunikacyjne urządzenie końcowe to urządzenie telekomunikacyjne przeznaczone do podłączenia bezpośrednio lub pośrednio do zakończeń sieci (np. telefon, smartfon, komputer, tablet).

Wspomniany przepis odnosi się zarówno do telefonów, komputerów, jak i innych urządzeń mobilnych podłączanych do sieci, a co za tym idzie, zakaz w nim wyrażony dotyczy działań telemarketingowych, jak i mailingowych.

Z pozoru mało istotna nowość stanowi jednak drastyczne podniesienie i uszczelnienie poziomu ochrony abonentów i użytkowników końcowych przed niezamówionymi informacjami handlowymi. Ochrona ta przysługuje obecnie nie tylko osobom fizycznym, jak to ma miejsce na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (który to przepis został w mocy w niezmienionym kształcie), lecz także osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym. Ponadto zakazane jest nie tylko - bez zgody adresata (będącego abonentem lub użytkownikiem końcowym) - przesyłanie ofert czy reklam pocztą elektroniczną, lecz także kontakty telefoniczne czy transmisje faksowe w celu marketingu bezpośredniego. Jedną z podstawowych form marketingu bezpośredniego jest bowiem właśnie telemarketing, który polega na wykorzystywaniu telefonu do bezpośredniego kontaktu i sprzedaży.

Z kolei zakaz używania "automatycznych systemów wywołujących" dla celów marketingu bezpośredniego bez uprzedniej zgody wyrażonej przez abonenta lub użytkownika końcowego (taki zakaz obowiązywał także przed 25 grudnia 2014 r.) wiąże się z ograniczeniami w wykorzystywaniu przede wszystkim systemów techniczne służących do przekazywania komunikatów indywidualnym odbiorcom bez bezpośredniego udziału człowieka. Są to więc po prostu automatyczne systemy wykorzystywane do masowego wysyłania wiadomości e-mail, SMS, MMS, czy inicjowania połączeń telefonicznych z potencjalnymi klientami.

Wymagana uprzednia zgoda

Omawiany zakaz wykorzystania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego przestaje obowiązywać w sytuacji, gdy abonent lub użytkownik uprzednio wyrazi na to zgodę. Zgoda abonenta lub użytkownika końcowego musi spełniać warunki określone w art. 174 Prawa telekomunikacyjnego:

a) nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści,

b) może być wyrażona drogą elektroniczną, pod warunkiem jej utrwalenia i potwierdzenia przez użytkownika,

c) może być wycofana w każdym czasie, w sposób prosty i wolny od opłat.

Ustawodawca dodał także (w nowym ust. 3 art. 172 Prawa telekomunikacyjnego), że używanie telekomunikacyjnych urządzeniach końcowych oraz automatycznych systemach wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego nie może odbywać się na koszt konsumenta.

Sankcje

Niedochowanie obowiązku uzyskania zgody odbiorcy na przekazywanie telefonicznie, e-mailem, SMS-em czy faksem treści marketingowych może słono kosztować. Grożąca kara pieniężna za takie naruszenie wynosi do 3% przychodu ukaranego podmiotu, osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym. Karę tę nakłada Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej w drodze decyzji administracyjnej. Ustalając wysokość kary pieniężnej, Prezes UKE uwzględnia zakres naruszenia, dotychczasową działalność podmiotu oraz jego możliwości finansowe.

Niezależnie Prezes UKE może nałożyć na kierującego przedsiębiorstwem telekomunikacyjnym, w szczególności osobę pełniącą funkcję kierowniczą lub wchodzącą w skład organu zarządzającego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego lub związku takich przedsiębiorców, karę pieniężną w wysokości do 300% jego miesięcznego wynagrodzenia, naliczanego jak dla celów ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy.

Kary pieniężne podlegają egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze pieniężnym.

Elektroniczne informacje handlowe

Zakaz wynikający z art. 172 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego nie narusza zakazów i ograniczeń dotyczących przesyłania niezamówionej informacji handlowej wynikającej z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Oznacza to, że oba zakazy obowiązują niezależnie od siebie, choć tak naprawdę obecnie głównym zmartwieniem dla telemarketerów i zespołów call center jest nowe ujęcie zakazu marketingu bezpośredniego w Prawie telekomunikacyjnym.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną zakazuje bowiem przesyłania niezamówionej informacji handlowej, skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Za niezamówioną informację handlową uchodzi taka informacja, na którą odbiorca nie wyraził zgody. Informację uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący adres poczty elektronicznej. Zakaz ten łatwo jest jednak obchodzony, ponieważ dopuszczalne jest przesłanie na adres e-mail zapytania, czy adresat zgadza się na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji handlowej.


Zakaz wyrażony w znowelizowanym art. 172 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego dotyczy zarówno działań telemarketingowych, jak i mailingowych.

Umowy przez telefon

Z kolei ustawa o prawach konsumenta (w art. 21) nakłada na przedsiębiorców kontaktujących się z konsumentami przez telefon w celu zawarcia umowy na odległość obowiązek poinformowania konsumenta o tym celu na samym początku rozmowy wraz z podaniem danych identyfikujących przedsiębiorcę. Poza tym, jeżeli przedsiębiorca proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, to ma obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy utrwaloną na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest skuteczne dopiero wówczas, gdy zostało utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 16.07.2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2014 r. poz. 243 ze zm.)

Ustawa z dnia 18.07.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2013 r. poz. 1422)

Ustawa z dnia 30.05.2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r. poz. 827)

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.