Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Na co uważać reklamując swoje produkty i usługi?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Na co uważać reklamując swoje produkty i usługi?

Gazeta Podatkowa nr 35 (1180) z dnia 30.04.2015
Andrzej Janowski

W reklamach łatwo o błąd, który może okazać się kosztowny. Poniżej kilka przykładów reklam, które są niezgodne z obowiązującym prawem. W przypadku ich stosowania trzeba się liczyć z karami od Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub z reakcją konkurencji, której interesy mogą zostać naruszone lub zagrożone.

"Likwidacja - totalna wyprzedaż"

Klienci lubią przeceny, a za szczególnie interesujące uznają wyprzedaże spowodowane likwidacją sklepu. Uznają, że skoro sprzedawca musi się pozbyć towaru, to obniżki będą ponadprzeciętnie duże. Twierdzenie, że przedsiębiorca wkrótce zakończy działalność lub zmieni miejsce jej wykonywania, jeżeli jest to niezgodne z prawdą, stanowi nieuczciwą praktykę rynkową. Należy więc ostrożnie posługiwać się wyrazem "likwidacja" w reklamach. Jeśli reklama została tak sformułowana, że przeciętny konsument uzna, iż chodziło o wyprzedaż z powodu likwidacji sklepu, to tłumaczenie, że przedsiębiorca miał na myśli "likwidację kolekcji", a nie sklepu nie uchroni przed nałożeniem kary przez UOKiK.

Fikcyjne promocje

Jednym z działań wprowadzających konsumentów w błąd, będących nieuczciwą praktyką rynkową, jest stosowanie tzw. fikcyjnych promocji. Polegają one na podawaniu nowej, promocyjnej ceny, a obok niej - przekreślonej, starej ceny, która jednak nigdy nie była stosowana. Podana stara cena została celowo zawyżona, aby u konsumenta wywołać błędne wrażenie, że zakup po promocyjnej cenie jest niezwykle korzystny.

"Jesteśmy najtańsi i najlepsi"

"Najlepsza oferta na rynku", "jesteśmy najtańsi", "najszybszy czas realizacji" - takie hasła łatwo zamieścić w reklamie, ale trudno udowodnić, że są prawdziwe. Jeśli zostanie wszczęte postępowanie w sprawie stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych, to przedsiębiorca stosujący takie hasła reklamowe będzie musiał udowodnić, że są one prawdziwe. A z tym może być spory problem. Tego rodzaju nieprawdziwe przekazy reklamowe są nieuczciwą praktyką rynkową wprowadzającą konsumentów w błąd, ponieważ mogli się oni zdecydować na zawarcie umowy, wierząc, że rzeczywiście dostaną najlepsze warunki.

Reklama do dzieci

Ostrożnie należy reklamować produkty przeznaczone dla dzieci. Reklama nie może zawierać bezpośredniego wezwania dzieci do kupowania reklamowanych produktów. Nie może też zawierać bezpośredniego wezwania do dzieci, aby nakłaniały rodziców lub inne osoby dorosłe do kupienia reklamowanych produktów. Taka reklama jest tzw. agresywną praktyką rynkową. Nie ma natomiast przeszkód, aby reklama produktów dziecięcych zawierała wezwanie do dorosłych, by ci kupili dziecku produkt.

"Odpowiadamy z rękojmi za wady"

Częstym błędem, szczególnie w opisach aukcji internetowych i produktów sprzedawanych w sklepach internetowych, jest akcentowanie, że klient w przypadku wadliwego towaru może złożyć sprzedawcy reklamację. Prezentowanie uprawnień przysługujących konsumentom z mocy prawa, jako cechy wyróżniającej ofertę przedsiębiorcy, stanowi nieuczciwą praktykę rynkową. Nie należy więc w reklamach pisać "towar objęty dwuletnią rękojmią za wady", bo nie jest to żadna cecha wyróżniająca, tylko prawo konsumenta wynikające wprost z Kodeksu cywilnego. W reklamach sklepów internetowych nie należy też akcentować jako cechy wyróżniającej prawa konsumenta do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni bez podania przyczyn - bo wynika ono wprost z ustawy.

Ciężar dowodu

Przedsiębiorcy stosujący nieuczciwe praktyki rynkowe muszą się liczyć z tym, że w razie wszczęcia przeciw nim postępowania to na nich będzie spoczywała konieczność udowodnienia, że dana praktyka nie jest nieuczciwą praktyką rynkową. Jeśli więc np. przedsiębiorca twierdzi, że jego usługa jest najtańsza, to będzie musiał udowodnić, że tak rzeczywiście jest.


Do 10% przychodów - maksymalna kara za nieuczciwe praktyki rynkowe.


Za nieuczciwe praktyki rynkowe można zostać ukaranym przez Prezesa UOKiK. Kary mogą sięgać nawet 10% przychodów przedsiębiorcy z roku poprzedzającego rok nałożenia kary. Pokrzywdzeni konsumenci mogą dochodzić swoich praw na drodze cywilnej, żądając m.in. naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych, w szczególności unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu przez przedsiębiorcę kosztów związanych z nabyciem produktu.

Reklama cudzym znakiem

Niedozwolone jest wykorzystywanie znaków towarowych konkurencji jako słów kluczowych do pozycjonowania własnej strony internetowej. Stanowi to czyn nieuczciwej konkurencji i narusza przepisy ustawy - Prawo własności przemysłowej. Posługując się cudzymi znakami towarowymi przy pozycjonowaniu strony internetowej można spowodować, że osoba wpisująca daną nazwę w wyszukiwarce internetowej zostaje skierowana na stronę innego podmiotu niż ten, którego faktycznie poszukuje. Jak stwierdził Sąd Apelacyjny w Katowicach w wyroku z dnia 10 stycznia 2013 r., sygn. akt V ACa 652/12, może w ten sposób dojść do naruszenia cudzego prawa ochronnego na dany znak towarowy, gdy dochodzi wtedy do bezprawnego posłużenia się cudzym znakiem towarowym. Podstawowym środkiem ochrony jest żądanie zaniechania wykorzystania znaku towarowego w pozycjonowaniu strony internetowej. Wystarczy wykazać, że konkurent wykorzystuje znak towarowy Czytelnika w pozycjonowaniu swojej strony, a ponadto, że stan naruszenia prawa do tego znaku trwa, albo gdy wprawdzie ustał, ale nadal istnieje stan zagrożenia naruszenia. Trudniejsze jest uzyskanie odszkodowania za bezprawne wykorzystanie znaku towarowego - bo trzeba udowodnić poniesienie szkody.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 23.08.2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. nr 171, poz. 1206 ze zm.)

Ustawa z dnia 16.04.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 ze zm.)

Ustawa z dnia 16.02.2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2015 r. poz. 184)

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.