Pracownikowi najpierw zostało wystawione e-ZLA z tytułu opieki nad dzieckiem od 10 lutego 2022 r., a potem na PUE ZUS pokazała się kwarantanna nałożona na tego pracownika również od 10 lutego 2022 r. Jakie świadczenie powinnam wypłacić pracownikowi: zasiłek opiekuńczy czy wynagrodzenie chorobowe?
Niemożność wykonywania pracy m.in. wskutek poddania się obowiązkowi kwarantanny, izolacji w warunkach domowych albo izolacji, o której mowa w przepisach o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi traktuje się na równi z niezdolnością do pracy z powodu choroby. Stanowi o tym art. 6 ust. 2 pkt 1a ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1133 ze zm.).
Co do zasady, osoba chora nie może sprawować opieki. Osoba, która za ten sam okres posiada zwolnienie lekarskie na opiekę nad dzieckiem oraz zwolnienie lekarskie z tytułu choroby własnej, ma prawo do zasiłku chorobowego i nie ma prawa do zasiłku opiekuńczego. Jednakże okres, w którym ubezpieczony podlega obowiązkowi kwarantanny, nie jest tożsamy z niezdolnością do pracy z powodu choroby. Kwarantanna oznacza bowiem odosobnienie osoby zdrowej, u której nie stwierdzono zakażenia chorobą zakaźną, która była narażona na takie zakażenie. Okresy te zostały zrównane jedynie dla celów wypłaty świadczeń. Nie można więc przyjąć, że ubezpieczony przebywający na kwarantannie nie może zaopiekować się członkiem rodziny tego wymagającym. Stanowisko takie zajęło MRiPS.
Tak więc pracownik Czytelniczki może zdecydować, o jakie świadczenie wystąpić. Może bowiem otrzymywać:
pod warunkiem, że spełnia ustawowe przesłanki do otrzymania takiej należności.
|