Otrzymaliśmy fakturę za bilet autokarowy od niemieckiego przewoźnika Flixbus, z siedzibą w Niemczech. Bilet dotyczył przejazdu na trasie Kraków-Bruksela z przesiadką w Niemczech. Na fakturze dokumentującej wykonaną usługę zostały ujęte odcinki transportu w Polsce, Niemczech, Holandii i Belgii, do których zastosowano odpowiednie stawki VAT obowiązujące w tych krajach na usługi transportu pasażerów. Przewoźnik wskazał swój niemiecki numer VAT UE. W jaki sposób rozliczyć taką transakcję?
Zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług transportu pasażerów jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.
W związku z powyższym, w przypadku transportu osób, polski podatnik VAT musi odprowadzić VAT w każdym państwie, przez które przejeżdża, wykonując usługę transportową. Wartość tej usługi - świadczonej na terytorium poszczególnych państw - powinien ustalić na podstawie pokonanych w danym kraju kilometrów. Polski podatnik świadczący te usługi na terenie krajów innych niż Polska powinien więc zapoznać się z regulacjami danego państwa, dotyczącymi opodatkowania usług transportu osób.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług dostępna jest w serwisie www.klasyfikacje.gofin.pl |
Usługi drogowego transportu osób na odcinku krajowym podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%. W załączniku nr 3 do ustawy o VAT pod pozycją 157 wskazano bowiem usługi sklasyfikowane wg PKWiU w grupowaniu 49.39 "Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany". Ww. symbol obejmuje m.in. świadczony przez Czytelnika transport drogowy pasażerski, wycieczkowy i turystyczny (PKWiU 49.39.32.0).
Czynny podatnik VAT zobowiązany jest więc wykazać usługi drogowego transportu osób podlegające opodatkowaniu VAT w Polsce w deklaracji VAT w pozycjach 17 i 18 "Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, opodatkowane stawką 7% albo 8%".
Usługi drogowego transportu osób na terenie innego kraju nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, lecz tam, gdzie transport się odbywa - w danym kraju.
Kraje członkowskie określają najczęściej w odrębny sposób zasady opodatkowania usług polegających na okazjonalnym przewozie osób autobusami, które zarejestrowane są poza ich terytorium, a usługę wykonuje podatnik, którego siedziba również znajduje się poza terytorium tego państwa. Kraje trzecie zazwyczaj przewidują w tej sytuacji zwolnienia z opłat, na zasadzie wzajemności.
W polskiej ustawie o VAT, obowiązują zasady stosowania uproszczeń w zakresie rejestracji i rozliczania podatku VAT, dotyczące podatników świadczących okazjonalne przewozy drogowe osób w Polsce, autobusami zarejestrowanymi na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski (134a-134c ustawy).
Prawo do stosowania uproszczonej procedury opodatkowania usług międzynarodowego transportu okazjonalnego osób, przysługuje podatnikom którzy:
W sytuacji opisanej w pytaniu, zagraniczny przewoźnik nie świadczy jednak usług polegających na przewozach okazjonalnych. Zgodnie z definicją, którą można odnaleźć na stronie Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, przewóz okazjonalny to przewóz osób, który nie stanowi przewozu regularnego, przewozu regularnego specjalnego albo przewozu wahadłowego.
Z kolei przewóz regularny to publiczny przewóz osób i ich bagażu w określonych odstępach czasu i określonymi trasami, na zasadach określonych w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1983).
Przewóz regularny specjalny to niepubliczny przewóz regularny określonej grupy osób, z wyłączeniem innych osób.
Przewóz wahadłowy to wielokrotny przewóz zorganizowanych grup osób tam i z powrotem, między tym samym miejscem początkowym a tym samym miejscem docelowym, przy spełnieniu łącznie następujących warunków:
a) każda grupa osób przewiezionych do miejsca docelowego wraca do miejsca początkowego,
b) miejsce początkowe i miejsce docelowe oznaczają odpowiednio miejsce rozpoczęcia usługi przewozowej oraz miejsce zakończenia usługi przewozowej, z uwzględnieniem w każdym przypadku okolicznych miejscowości leżących w promieniu 50 km.
Z informacji, które można odnaleźć na stronie przewoźnika, z którego usług korzystał Czytelnik wynika, że firma oferuje regularne przewozy pasażerskie publikując trasy i godziny odjazdów autokarów. Dlatego nie można uznać, że wykonuje ona transport okazjonalny.
Ponadto, na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości, w wyszukiwarce KRS, widnieje firma o takiej samej nazwie, zarejestrowana w Polsce jako spółka z o.o. a jej wspólnikiem jest niemiecka spółka, której dane znajdują się na fakturze.
Nie ma zatem możliwości skorzystania z uproszczonej formy rozliczania przewozów jako okazjonalnych, gdyż oferowane usługi nie mają charakteru okazjonalnego i istnieje prawdopodobieństwo, że niemiecka firma ma w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności, na co wskazywałaby rejestracja firmy o tej samej nazwie na terytorium naszego kraju.
Firma, która świadczy usługi regularnego transportu osób na terytorium naszego kraju, musi się zarejestrować w Polsce dla potrzeb podatku VAT. Prawdopodobnie polski oddział został zarejestrowany dla potrzeb podatku VAT, jednak z jakichś względów jego dane nie zostały ujęte na fakturze. Czytelnik powinien skontaktować się z wystawcą faktury i wyjaśnić sytuację. Przede wszystkim należy ustalić, czy faktycznie niemiecka firma ma w Polsce swój oddział i czy uczestniczył on w tej transakcji (na co wskazuje opodatkowanie na fakturze "polskiego" odcinka przewozu).
Jeśli okaże się, że usługodawca ma w Polsce swój oddział, który uczestniczył w transakcji, o której mowa w pytaniu, to Czytelnik będzie miał prawo odliczyć podatek VAT wynikający z faktury dotyczący "polskiego odcinka" trasy.
W sytuacji, gdy Czytelnik otrzyma informacje, z których będzie wynikało, że przewoźnik nie ma w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego mógłby świadczyć usługi, wówczas odcinek transportu pasażerów, który przebiegał przez terytorium naszego kraju należałoby rozliczyć jako import usług.
Reasumując
Sposób rozliczenia faktury otrzymanej od niemieckiej firmy za transport autokarowy pasażerów uzależniony jest od tego, czy zagraniczny przewoźnik ma w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności, które uczestniczyło w świadczeniu tej usługi. Jeśli takie miejsce posiada (na co wskazuje naliczenie podatku VAT za "polski odcinek" transportu), to Czytelnik ma prawo odliczyć ten podatek w deklaracji. Jeśli takiego stałego miejsca nie ma w Polsce, to obowiązkiem Czytelnika jest rozliczenie importu tej części usługi, która została wykonana na terytorium naszego kraju. |
|